۰
برنامه دقیق آمریکا برای حفظ امنیت انرژی خود

سنتکام، نیرویی نظامی - نفتی

​شهر تامپا در ایالت فلوریدا نه به‌مانند هوستون میزبان شرکت‌های نفتی و نه مثل واشنگتن محل استقرار وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکاست؛ شباهتی به نیویورک، مقر سازمان ملل و رسانه‌ها نیز ندارد اما یک ویژگی بسیار استراتژیک دارد:«حافظ منافع نفتی امریکا».
سنتکام - میز نفت
سنتکام - میز نفت
به گزارش «میز نفت»، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده معروف به «سنتکام» را می‌توان در این شهر یافت؛ ستادی که حوزه استحفاظی‌اش بیش از ۳ هزار مایل وسعت دارد اما مهم‌ترین منطقه‌ای که بیشتر توان نظامی خود را متمرکز کرده است حوزه خلیج‌فارس است.
 
این منطقه ، ۵ تولیدکننده بزرگ نفت دنیا را در خود جای داده است و روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از خاورمیانه، راهی بازارهای نفتی می‌شود لذا مسئولیت حیاتی سنتکام، باز نگه‌داشتن تنگه هرمز و از میان برداشتن هر تهدیدی است که ممکن است امنیت عرضه نفت را به خطر بیندازد.
 
سنتکام از ستادهایی بود که بر مبنای دکترین کارتر در سال ۱۹۸۰ تشکیل شد که یکی از مهم‌ترین بندهای آن، حفاظت نظامی از منابع نفتی جهان به‌ویژه خلیج‌فارس بود. نخستین عملیات رسمی سنتکام در سال ۱۹۸۷ بود؛ هنگامی‌که ریگان به کشتی‌های جنگی سنتکام دستور داد تا نفت‌کش‌های کویت را که پرچم امریکا در آن‌ها خودنمایی می‌کرد اسکورت کند.
 
ریگان همان زمان اعلام کرد چنین اقدام برای نشان دادن تعهد امریکا به محافظت از جریان نفت از طریق خلیج‌فارس ضروری بوده است. ۳ سال بعد و در اوت ۱۹۹۰ همین توجیه توسط جرج بوش برای استقرار نیروهای سنتکام در عربستان سعودی با هدف جلوگیری از حملات احتمالی ارتش صدام استفاده شد. او در نطق تلویزیونی خود گفت: کشور ما هم‌اینک حدود نیمی از نفت مصرفی خود را وارد می‌کند بنابراین استقلال کامل عربستان سعودی از منافع حیاتی امریکاست.
 


در جنگ خلیج‌فارس بود که مشهورترین فرمانده سنتکام به مردم و رسانه‌های بین‌المللی معرفی شد، او کسی نبود جز نورمن شوارتسکوف طراح عملیات طوفان صحرا که شهرت خود را در رزمایش مشهور « درود بر مریم مقدس» به دست اورد و کویت را آزاد و عربستان را همچنان در سیطره امریکا نگاه داشت. وی با زبان فارسی آشنایی داشت چراکه پدرش مدتی رئیس هیئت مستشاران آمریکایی ژاندارمری کل کشور ایران بود.
 
سنتکامم هم‌اینک به حفاظت از خطوط لوله نفتی در مناطق مختلف جهان از کلمبیا گرفته تا خلیج‌فارس مشغول است و در تمامی حوزه‌های نفتی جهان به تأمین منافع امریکا می‌پردازد. آن‌ها در دریاها حضور فعالی دارند و اجازه وارد آمدن هر خللی به منافع امریکا را به هیچ‌کس نمی‌دهند.
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب: 20836
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *