۰
فوتونگار میز نفت/

5 زن قدرتمند کشور عربستان سعودی

هدی القصون. مدیر منابع انسانی، شرکت آرامکو - میز نفت
هدی القصون. مدیر منابع انسانی، شرکت آرامکو - میز نفت
میز نفت| در یک سال اخیر، زنان عربستان سعودی توانستند به سمت‌هایی کلیدی در بانک‌ها، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های دولتی کشورشان دست  یابند. بدین ترتیب در سال‌های آینده، شاهد حضور زنان بیشتری در سمت‌های حرفه‌ای خواهیم بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولتمردان سعودی، تعداد زنان شاغل در این کشور باید از 22 درصد کنونی به 30 درصد افزایش یابد.

در سال‌های گذشته، فقط مردان عربستانی می‌توانستند در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری و بازرگانی فعالیت کنند، اما در سایه اصلاحات اجتماعی، این شرایط در حال تغییر است. در ادامه با 5 زن قدرتمند شاغل در بخش‌های مالی و تجاری کشور پادشاهی عربستان آشنا می‌شویم:
 
1- رعنا محمود نشر، مدیرعامل گروه مالی سمبا
 


رعنا محمود نشر، دارای 20 سال سابقه کار در حوزه بانکداری بوده و در سمت‌های مدیریتی مختلف این گروه فعالیت کرده است. وی عضو هیئت‌مدیره بانک سمبا در پاکستان و شرکت بازارهای جهانی سمبا نیز است. تأمین مالی ده‌ها پروژه بالادستی و پایین‌دستی و پتروشیمی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از افتخارات وی محسوب می‌شود.
 
2- لبنا ادلایان، مدیرعامل موسسه تأمین مالی اولایان
 


لبنا ادلایان، یکی از نامدارترین زنان عربستانی در حوزه‌های بازرگانی و مالی است. وی سکاندار فعالیت‌های سرمایه‌گذاری موسسه تأمین مالی اولایان در خاورمیانه است. خانم ادلایان عضو هیئت‌مدیره چند شرکت دیگر نظیر بانک سعودی و هلند، گروه رولز رویس و شلمبرژره نیز است.
وی تحصیلات خود را در آمریکا انجام داده و دارای مدرک مدیریت اجرایی( MBA) از دانشگاه ایندین و مهندسی کشاورزی از دانشگاه کورنل است. وی از سوی مجله فوربس به‌عنوان یکی از قدرتمندترین زنان عرب تبار دنیا برگزیده شده است.
 
3- سارا الصحیمی، مدیر تداول


 
وی نخستین زن عربی است که به‌عنوان مدیر بازار سهام سعودی (تداول) برگزیده شده است. خانم الصحیمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ان سی بی بوده و پس از ایجاد بازار سهام عربستان در سال 2007 میلادی، نخستین زنی است که مدیریت عاملی آن را برعهده‌گرفته است. خانم الصحیمی دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد بوده و در گذشته مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری جدوا و از مدیران ارشد گروه مالی سامبا بوده است.
 
 
4-  لطیفه السبحان، بانک ملی عرب



وی مدیریت بخش تأمین مالی بانک ملی عرب را بر عهده دارد. این بانک در میان 10 بانک بزرگ منطقه خاورمیانه قرار داشته و بانک عرب عمان، بزرگ‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود. تأمین مالی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در اولویت این بانک قرار دارد.
 
 
5- هدی القصون. مدیر منابع انسانی، شرکت آرامکوی سعودی
 


خانم القصون، در سال‌های اخیر به‌عنوان مدیر منابع انسانی شرکت آرامکوی سعودی مشغول به کار بوده است. وی نخستین زنی است که در یکی از مدیریت‌های ارشد غول نفتی آرامکوی سعودی، شاغل است. هدی القصون راهبری 66000  نیروی انسانی شرکت آرامکو را بر عهده دارد. این بانوی سعودی اعلام کرده در سال‌های فرارو 20 درصد کارکنان جدید استخدام شده در شرکت آرامکو را زنان تشکیل خواهند داد. هم‌اکنون تنها 8 درصد کارکنان شرکت آرامکو را زنان تشکیل می‌دهند.
 
 
 
 
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 21038
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *