۰
گزارشی آماری و جالب

10 شرکت بزرگ تولیدکننده گاز دنیا

شرکت رویال داچ شل در سراسر دنیا به تولید گاز طبیعی می‌پردازد. 34 درصد گاز تولیدی این شرکت از شرق و جنوب شرق آسیا استخراج می‌گردد. 32 درصد نیز به میادین اروپایی اختصاص دارد و 17 درصد آن از میادین آمریکای شمالی برداشت می‌شود.
10 شرکت بزرگ تولیدکننده گاز دنیا
میز نفت| بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی دنیا، غول‌های جهانی انرژی هستند که در سراسر دنیا به فعالیت در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی می‌پردازند. 10 شرکت بزرگ گازی دنیا 30 درصد گاز طبیعی تولید شده را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه با 10 شرکت بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی دنیا آشنا می‌شویم:
 
1. گازپروم
این شرکت روسی، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا است. در 31 دسامبر سال 2016 میلادی، تولید روزانه گاز طبیعی شرکت گازپروم 36 میلیارد فوت مکعب بوده است. این عدد برابر با 11 درصد گاز تولید شده در دنیا است. این شرکت رهبر بازار گاز طبیعی در کشور پهناور روسیه بوده و بیش از دوسوم گاز طبیعی این کشور را تولید می‌کند.

شرکت گازپروم، سومین تولیدکننده بزرگ نفت در کشور روسیه بوده و بزرگ‌ترین دارنده و بهره‌بردار توربین‌های گازی با 15 درصد ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های تولید برق سرزمین مردان یخی است. دولت روسیه مالک اصلی این شرکت بوده و بیش از 50 درصد سهام آن را در اختیار دارد. در فوریه سال 2018 میلادی، ارزش تجاری شرکت گازپروم 50 میلیارد دلار بوده است.
 
2. اگزون موبیل
این شرکت آمریکایی در سال گذشته میلادی، روزانه بیش از 10 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید کرده است. عدد مشابه در سال 2009 میلادی 1.2 میلیارد فوت مکعب در روز بوده که نشانگر رشد چشمگیر در حوزه اکتشاف و تولید گاز طبیعی است. در یک دهه اخیر، شرکت اگزون موبیل سرمایه‌گذاری هنگفتی در اکتشاف و تولید گاز طبیعی داشته است.

در فوریه سال 2018 میلادی، اگزون موبیل از ارزش تجاری 322 میلیارد دلار برخوردار بوده و این غول آمریکایی در شمار بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی دنیا است.
 
3. سی ان پی سی
این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در کشور چین به شمار می‌رود. در ابتدای سال گذشته میلادی، تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت 98 میلیون متر مکعب بوده است. این غول انرژی چین در حوزه‌های نفت و پتروشیمی و بازاریابی محصولات نفتی فعالیت گسترده‌ای دارد. این شرکت دولتی، سهامدار اصلی شرکت سهامی عام پتروچاینا است.

سهام شرکت پتروچاینا در بازارهای بورس نیویورک، هنگ کنگ و شانگهای مبادله می‌شود. ارزش تجاری این شرکت در فوریه سال جاری، 220 میلیارد دلار بوده است.
 
4. رویال داچ شل
تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت در سال 2014 میلادی 9.3 میلیارد فوت مکعب بوده است. شرکت رویال داچ شل در سراسر دنیا به تولید گاز طبیعی می‌پردازد. 34 درصد گاز تولیدی این شرکت از شرق و جنوب شرق آسیا استخراج می‌گردد. 32 درصد نیز به میادین اروپایی اختصاص دارد و 17 درصد آن از میادین آمریکای شمالی برداشت می‌شود.

شرکت رویال داچ شل در اکتشاف و تولید نفت خام همراه با فعالیت‌های پایین‌دستی نظیر پالایشگاه‌ها، طرح‌های پتروشیمی و جایگاه‌های عرضه سوخت خودروها نیز فعالیت دارد. دفتر مرکزی این شرکت در کشورهای هلند و انگلستان قرار دارد و ارزش تجاری آن در فوریه سال جاری 271 میلیارد دلار اعلام شده است.
 
5. بی پی
این شرکت انگلیسی در همه بخش‌های زنجیره ارزش نفت و گاز طبیعی فعالیت دارد.
تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت 7.1 میلیارد فوت مکعب بوده است. شرکت بی پی از غول‌های تولید گاز طبیعی بوده و در گستره‌ای پهناور از خاورمیانه تا آمریکا و جنوب شرق آسیا فعالیت دارد.

شرکت بی پی در بسیاری از مناطق دنیا به اکتشاف و تولید گاز طبیعی می‌پردازد. راهبری واحدهای صنعت پتروشیمی، روان کننده‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت خودروها از دیگر بخش‌های سبد فعالیت شرکت بی پی محسوب می‌شود. در فوریه سال جاری میلادی، ارزش تجاری این شرکت 124 میلیارد دلار اعلام شده است.
 
6. شورون
این غول آمریکایی صنعت نفت و گاز از تولید روزانه 5.2 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در پایان سال گذشته میلادی برخوردار بوده است. میادین گاز طبیعی شرکت شورون در سراسر دنیا شامل آسیا، استرالیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی قرار دارد.

این شرکت در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی نظیر واحدهای پتروشیمی، روان کننده‌ها و واحدهای عرضه سوخت خودروها فعال بوده و ارزش تجاری آن در فوریه سال 2018 میلادی 213 میلیارد دلار اعلام شده است.
 
7. توتال
این غول فرانسوی صنعت نفت و گاز، در سال 2016 میلادی از تولید روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت خام برخوردار بوده است. 19 درصد گاز طبیعی تولیدشده توسط این شرکت از میادین آسیا و اقیانوسیه استخراج می‌گردد.
سهم میادین خاورمیانه، اروپا و روسیه هرکدام برابر با 18 درصد است. ارزش تجاری شرکت توتال در ابتدای سال جاری 138 میلیارد دلار اعلام‌شده است.
 
8. استات اویل
این شرکت نروژی از تولید روزانه 4.2 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی برخوردار است. 81 درصد از گاز تولیدی شرکت استات اویل از میادین گاز طبیعی فراساحلی نروژ به دست می‌آید. این شرکت در 11 کشور دنیا به تولید نفت خام می‌پردازد و در چند کشور دیگر دنیا نیز به اکتشاف ذخایر هیدروکربوری مشغول است.

67 درصد سهام این شرکت در دست دولت نروژ بوده و ارزش تجاری آن در ابتدای سال جاری میلادی 73 میلیارد دلار اعلام‌شده است.
 
9.کونوکو فیلیپس
این غول آمریکایی صنعت نفت و گاز از تولید روزانه 3.9 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی برخوردار بوده و از تولید باثباتی سود می‌برد. این شرکت علاوه بر میادین ایالات‌متحده در 11 کشور دنیا به فعالیت می‌پردازد. برخلاف سایر شرکت‌های حاضر در این فهرست، شرکت کونوکو فیلیپس تنها در حوزه بالادستی به فعالیت می‌پردازد. فعالیت‌های پایین‌دستی شرکت کونوکو فیلیپس در سال 2012 میلادی به شرکت فیلیپ 66 واگذار شده است. در ابتدای سال 2018 میلادی، ارزش تجاری شرکت کونوکو فیلیپس 63 میلیارد دلار بوده است.
 
10. انی
دفتر مرکزی این غول ایتالیایی صنعت نفت و گاز در شهر رم قرار دارد. تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت همانند شرکت استات اویل 4.2 میلیارد فوت مکعب است. تولید گاز طبیعی این شرکت در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. 41 درصد گاز طبیعی تولیدشده توسط شرکت انی از میادین شمال آفریقا به دست می‌آید.

شرکت انی در صحرای آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکا به اکتشاف و تولید از میادین هیدروکربوری می‌پردازد. ارزش تجاری این شرکت در ابتدای سال 2018 میلادی 58 میلیارد دلار اعلام‌شده است.
 
منبع: www.investopedia.com
نویسنده: جی. ویلیام کارپنتر
مترجم: محسن داوری
 

 
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۶
کد مطلب: 21181
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *