۰
سهام آرامکو کجا عرضه خواهد شد؟

​دوئل نفتی بورس لندن و نیویورک

بورس لندن به‌عنوان مرکز سامانه‌های مالی دنیا، از همه زیرساخت‌های موردنیاز برای این طرح برخوردار است. در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی، بورس لندن میزبان چند طرح بزرگ خصوصی‌سازی بود. به همین دلیل لندن را می‌توان هاب خصوصی‌سازی دنیا دانست.
بورس لندن - میز نفت
بورس لندن - میز نفت
میز نفت | مدیران بازار سهام لندن پس از یک سال مشاوره و بازنگری در قوانین، از آمادگی خود برای عرضه سهام غول نفتی آرامکو در چارچوب خصوصی‌سازی این شرکت خبر می‌دهند. مدیران بورس لندن از همه ابزارهای در دسترس برای اجرای این پروژه بزرگ به‌عنوان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ، استفاده کرده‌اند. اگر رهبران عربستان به خصوصی‌سازی سهام آرامکو تن دهند، در شرایط کنونی لندن در مقایسه با دو رقیب نیویورک و هنگ کنگ، از شانس بیشتری برخوردار است. با اصلاح قوانین بورس لندن، امکان عرضه سهام شرکت‌های دولتی دیگر نیز فراهم شده است.

آتدرو بیلی، مدیر موسسه مالی اف سی ای می‌گوید: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد لندن از شانس زیادی برای عرضه سهام آرامکو و خصوصی‌سازی آن، نسبت به سایر رقبا برخوردار است.

بورس لندن به‌عنوان مرکز سامانه‌های مالی دنیا، از همه زیرساخت‌های موردنیاز برای این طرح برخوردار است. در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی، بورس لندن میزبان چند طرح بزرگ خصوصی‌سازی بود. به همین دلیل لندن را می‌توان هاب خصوصی‌سازی دنیا دانست.

شرکت آرامکوی سعودی با تولید و فروش روزانه 10 میلیون بشکه نفت، یکی از بازیگران کلیدی اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. در چهار دهه اخیر، عملکرد مالی این شرکت نفتی یکی از اسرار بزرگ دنیای تجارت بوده است. تنها تعداد اندکی از مدیران ارشد، مقامات دولتی و شاهزاده‌های ریاض به این اطلاعات دسترسی داشته‌اند.

بر اساس یک گزارش منتشرشده، در شش ماه نخست سال 2017 میلادی، آرامکو 33.8 میلیارد دلار درآمد خالص داشته است. این عدد بیش از درآمد خالص غول‌های آمریکایی اپل، جی پی مورگان چیس و اگزون موبیل بوده است.

گفته می‌شود رهبران ریاض در نظر دارند تا سهام چند شرکت بزرگ دولتی دیگر خود را نیز واگذار کنند. چند کشور دیگر نیز امیدوارند با موفقیت خصوصی‌سازی آرامکو، طرح‌های مشابهی را اجرا کنند.

اما رهبران بورس لندن پس از برگزیت و خروج کشورشان از اتحادیه اروپا، با چالش تضعیف جایگاه خود در اروپا روبرو شده‌اند. نقش کلیدی بازار بورس لندن در بازارهای اروپایی در حال کمرنگ‌تر شدن است و بورس‌های فرانکفورت، پاریس و بروکسل در حال تلاش برای تصاحب جایگاه بورس لندن هستند.

در بسیاری از نقاط دنیا، شاهد محبوبیت ایده خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی هستیم و دولت‌های دارای ذخایر نفت و گاز برای کاستن از بدهی‌های خود و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای اصلاحات اقتصادی، به دنبال اجرای طرح‌های عرضه سهام این شرکت‌ها هستند.

متخصصان بازارهای مالی، این جریان جدید را فرصتی بزرگ برای بازارهای بورس میزبان خصوصی‌سازی می‌دانند. با میزبانی عرضه سهام یک شرکت، یک کسب‌وکار بلندمدت و سودآور برای مدیران بورس‌های بزرگ فراهم می‌شود.

مدیران بورس لندن می‌دانند که با عرضه سهام آرامکو به‌عنوان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ، میلیاردها دلار سود کسب خواهند کرد. ارزش این غول نفتی 2 تریلیون دلار تعیین شده و در گام نخست در سال آینده 5 درصد سهام آن به ارزش 100 میلیارد دلار به خریداران سهام عرضه می‌شود. تاکنون زمان اجرای این طرح بارها به تأخیر افتاده و دلایل مختلفی برای این تغییر موعد، ارائه‌شده است.

مسائل داخلی، فقدان شفافیت در صورت‌های مالی، جنگ یمن، بحران سوریه و تحریم قطر، تعدادی از دلایل مطرح‌شده برای تعویق این طرح اعلام شده است.

مدیران بورس لندن در صورت موفقیت در اجرای خصوصی‌سازی آرامکو، درآمد چشمگیری به دست خواهند آورد. و دلیل رقابت تنگاتنگ بورس‌های دنیا برای تصاحب این پروژه را باید به همین عامل مرتبط دانست. دولت و مجلس انگلیس نیز همراهی‌های گسترده‌ای با این طرح داشته است.

عربستانی‌ها می‌توانند کارایی و سودآوری فعالیت‌های بالادستی خود را با خصوصی‌سازی سهام آرامکو بهبود دهند. هرچند نگرانی‌هایی در مورد شفافیت عملکرد این شرکت و روابط پشت پرده کنونی برای راهبری عملیات آرامکو در میان فعالان بازار وجود دارد.

رهبران ریاض، اصلاحات اقتصادی گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و حضور نخستین زن در هیئت‌مدیره آرامکو و آغاز طرح مقابله با فساد را باید زمینه بخش اجرای چشم‌انداز 2030 این کشور پادشاهی دانست. اما همچنان هیچ‌کس نمی‌داند که خصوصی‌سازی آرامکو در کدام بورس انجام خواهد شد.

کین کوستا، بانکدار قدیمی که به دولت انگلستان در مورد مسائل عربستان مشاوره می‌دهد، می‌گوید: بورس لندن و بورس تداول عربستان در سال آینده سهام آرامکو را واگذار خواهند کرد.

گفته می‌شود مدیران بورس نیویورک رایزنی‌های گسترده‌ای با کاخ سفید برای تغییر محل واگذاری انجام داده‌اند. هرچند رهبران واشنگتن از سرازیر شدن درآمد این طرح به جیب گروه‌های تروریستی بیمناک‌اند. آن‌ها حتی از کارت ترامپ نیز به دلیل روابط نزدیک وی با شیوخ عربستان استفاده کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد پس از فرازونشیب های فراوان، لندن را باید مقصد نهایی خصوصی‌سازی آرامکو و برنده این دوئل تاریخی دانست.
 
 
نویسنده: فرانک کین
منبع: Arab News
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 21260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *