در هلدینگ خلیج فارس چه خبر است؟

ختلان سفارش می‌دهد، ربیعی اجرا می‌کند

10 تير 1397 ساعت 9:21

​مأموریت‌هایی که برای جعفر ربیعی نوشته می‌شود و وی مکلف به انجام آن است را باید از دفتر وزارتی نفت ردیابی کرد. جایی که یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس نشسته است و دستورات را تلفنی به مدیرعامل «مترویی» هلدینگ اعلام می‌کند.


به گزارش میز نفت، نارضایتی‌ها از عملکرد ربیعی روز به روز در حال افزایش است، او به سبک مدیریت‌های امروزی صنعت نفت که یک مدیریت «نیابتی» است، دستور می‌گیرد و آن‌ها موبه‌مو اجرا می‌کند اما یکی از این دستورات، تعدیل نیروهای این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه است و در سناریویی دیگر، تبدیل نیروهای رسمی به نیروهای قراردادی است.

ربیعی چندی پیش این موضوع را در جلسه‌ای عنوان کرد و موجب بروز نگرانی‌هایی در میان کارکنان شد. این هم یکی از دستورات است که باید اجرا شود و این بار هم پی آیدین ختلان در میان است. او که مسئولیت تعدیل مدرک کارکنان و بخشی دیگر از امور کارکنان صنعت نفت را با مجوز زنگنه بر عهده داشته، این بار روی منابع انسانی پرسودترین هلدینگ اقتصادی کشور دست گذاشته است تا بازهم موجب یک بازی روانی را با کارکنان کلید بزند.

کارکنان این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه با ارسال پیام‌های فراوانی به میز نفت نسبت به آینده خود ابراز نگرانی کرده و معتقدند با برنامه‌ای که مدیریت این هلدینگ در دست اجرا دارد، آن‌ها نیز به سرنوشت سایر کارکنان رسمی گرفتار خواهند شد که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

بررسی‌های میز نفت نشان می‌دهد دستور چنین موضوعی از سوی ختلان صادر شده مانند تغییرات مدیریتی که طی هفته‌های گذشته با امضای ربیعی به ثمر نشسته است. این هم از عجایب صنعت نفت است که یک جوان غیرنفتی برای صنعت پتروشیمی تصمیم‌گیری می‌کند و چون منشی مخصوص وزیر است، کمتر کسی شهامت مخالفت با وی را دارد.

تنها سه سال به پایان دولت وقت باقی است و ختلان هم با آگاهی از این موضوع، در حال چینش نیروهایی است که به وی وفادار باشند و چون وقت اندک است، این تغییرات به‌سرعت در حال انجام است. شاید به همین دلیل است که ربیعی – بیگانه با پتروشیمی- به کار گرفته شده است تا امضا کند هر چه را که ختلان می‌خواهد.

بارها از خطرات امنیتی و اقتصادی تصمیم سازی ختلان برای این هلدینگ نوشته‌ایم که برخی نهادهای امنیتی با رصد دقیق فعالیت وی، مانع برخی از منویات وی شده‌اند اما بااین‌حال، حمایت تمام و کمال زنگنه از او، همچنان ختلان را در موقعیتی قرار داده است که گویی امضاهای وی معادل امضای وزیر نفت است. هر کس هم که ابراز مخالفتی کند با تشر وی مواجه شده و به‌سرعت برکنار می‌شود.

به همین دلیل است که حضور بازنشستگان در بدنه مدیریتی این شرکت به قوت خود باقی است و حسنی مدیرعامل سابق مجتمع گازی پارس جنوبی با وجود بازنشستگی با صلاحدید ختلان مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس می شود که نشان می دهد بحث عدم بکارگیری بازنشستگان، کاملا یک موضوع تشریفاتی است و درست آن است که ختلان صلاح می داند!

اختلافات سایر اعضای هیئت‌مدیره با ختلان هم راه به‌جایی نبرده است و وزیر نفت حق را به شاگرد خود می‌دهد که همین موضوع موجب شده تا ختلان هلدینگ خلیج‌فارس را راهبری کند. تصمیماتی که از جانب وی به ربیعی دیکته می‌شود تبعات بسیار منفی و بدی برای کشور دارد و امید است سایر نهادهای اطلاعاتی نیز با ورود به پرونده وی و رصد دقیق‌تر پیشینه وی، سودآورترین هلدینگ اقتصادی کشور را از یک پرتگاه بزرگ دور کنند مبادا این شرکت تبدیل به حیات خلوتی سه‌ساله برای برخی افراد شود.


کد مطلب: 21389

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/21389/ختلان-سفارش-می-دهد-ربیعی-اجرا-می-کند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir