۰
بازی که عیان شد

ترامپ، اوپک را اینگونه می خواهد

ترامپ، اوپک را اینگونه می خواهد
به گزارش میز نفت، هفتهگذشته دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: «انحصار اوپک باید به‌خاطر داشته باشد که قیمت‌های بنزین افزایش یافته است. اگر نگوییم کاری نکرده‌اند، اقدام لازم را هم برای این شرایط انجام نداده‌اند. آنها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، درحالی که ایالات متحده آمریکا در مقابل دلارهای اندک آنها از بسیاری از کشورهای عضو اوپک حمایت می‌کند. این باید یک خیابان دوطرفه باشد. قیمت‌های جهانی نفت خام را همین حالا کاهش دهید!»؛ این نوع بیان نشان می دهد زیاده خواهی های رئیس جمهور آمریکا از اوپک برای کاهش قیمت نفت از طریق افزایش عرضه، روند دستوری تری به خود گرفته است و وی از قید «همین الان» برای کشورهای عضو این سازمان استفاده کرده است. گرچه چنین درخواست هایی پیشتر از سوی آمریکا برای برخی کشورهای عضو اوپک مطرح شده بود ولی این درخواست ها از طریق بکارگیری کانال های سری صورت می گرفت اما ترامپ به طور عیان و فراگیر، با توئیتر پیام های مهم اقتصادی – بین المللی خود را اعلام می کند.

وی در توئیت های مختلفی اوپک را عامل افزایش قیمت نفت در جهان دانسته و معتقد است اعضای این سازمان باید هرچه سریع تر تولید نفت را افزایش داده و مانع صعودی تر شدن بهای نفت شوند. گرچه این خواسته ترامپ با بی تفاوتی اوپک و بیشتر کشورهای عضو آن همراه شده است ولی هر چه این بی تفاوتی بیشتر شده، لحن ترامپ هم درتوئیت های خود شدید تر شده است.

سعید محبی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: نگاهی به تاریخ ۵۸ ساله اوپک به خوبی این حقیقت را آشکار می سازد  که برخی اعضای اوپک در طول حیات این سازمان تبدیل به نماینده ایالات متحده در این نهاد شده و سالها دو کشور ونزوئلا و عربستان نقش مهمی را ایفا می کردند.

ونزوئلا و آمریکا؛ پایان حیات یقه سفیدها

وی با بیان اینکه صنعت نفت ونزوئلا، حتی بیش از آرامکو، آمریکایی است، ادامه داد: این کشور از همان ابتدای کشف نفت میزبان شرکت های بزرگ آمریکایی بوده و بر همین اساس، در این کشور مدیران نفتی را در زمره مدیران وابسته به آمریکا می دانند. واژه «یقه سفیدها» در ونزوئلا جزو مهمی از ادبیات اقتصاد سیاسی کاراکاس است. به طوری که هوگوچاوز، یکی از اهداف مهم خود در ابتدای ریاست جمهوری خود را اخراج یقه سفیدها از صنعت نفت اعلام کرد.

به گفته این کارشناس انرژی تا پیش از حضور چاوز در راس صحنه سیاسی ونزوئلا، سیاست های نفتی این کشور در کاخ سفید تعیین می شد به طوری که سیاستمداران آمریکایی، با توجه به این مهم، آمریکا را عضو غیررسمی اوپک می نامیدند. این کشور در نشست های مختلفی برنامه های آمریکا را پیاده کرد و حتی مدیران شرکت ملی نفت این کشور برخلاف سیاست های وزارت نفت این کشور عمل می کردند.

محبی افزود: به عنوان مثال، پس از بروز بحران شرق آسیا در سال ۱۹۹۶ که منجر به سقوط قیمت نفت به زیر ۱۲ دلار در هر بشکه شد، وزارت نفت ونزوئلا رسما اعلام کرد برای کاهش تولید به منظور ایجاد ثبات در بازار آماده است ولی فردای آن روز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ونزوئلا اعلام می کرد این شرکت با این برنامه مخالف است و برنامه ای برای کاهش تولید ندارد.  در آن زمان، آمریکا از برنامه اوپک برای کاهش تولید استقبال نکرد و عدم استقبال شرکت ملی نفت این کشور پیرو همین سیاست بود. استقلال از دولت مرکزی و قدرت عجیب شرکت ملی نفت ونزوئلا که از واشنگتن اداره می شد باعث شد تا چاوز پس از به قدرت رسیدن، این شرکت را از عوامل آمریکایی پاکسازی کند و از آن روز به بعد، ونزوئلا براساس منافع خود در اوپک حاضر شد.

سعودی ها؛ یار همیشگی

وی با اشاره به اینکه به جز ماجرای جنگ اعراب که منجر به تحریم نفتی غرب به رهبری عربستان شد، در هیچ دوره ای از تاریخ اوپک، عربستان روبروی آمریکا عرض اندام نکرد، اظهار کرد: البته هزینه تحریم نفت اعراب، ترور ملک فیصل پادشاه اسبق عربستان بود اما از آن روز به بعد، عربستان همواره در خدمت اهداف آمریکا بود.

 محبی تصریح کرد: این کشور در اواخر دهه ۷۰ میلادی، با وتو کردن تصمیمات اوپک در افزایش قیمت نفت خوش خدمتی بزرگی به کارتر (رئیس جمهوری وقت آمریکا) کرد و حتی وقتی اصرار سایر کشورها را برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت نفت دید، تهدید کرد در صورت اتخاذ این تصمیم، از اوپک خارج می شود. این کشور در دهه ۸۰ میلادی هم با هدف تبدیل شدن به ژاندارم منطقه، تولید نفت خود را افزایش داد تا قیمت نفت دچار سقوط شود. هدف از این اقدام، وارد کردن فشار اقتصادی به ایران و شوروی در حال تضعیف بود که بعدها مشخص شد افزایش یکباره تولید نفت عربستان، دستوری بود که آمریکا به ریاض مخابره کرده بود.

طبق گفته های این کارشناس انرژی، عربستان پس از آن هم طی سال های بعدی، برخلاف منافع جمعی اوپک عمل کرد و از آنجا که بر اساس قوانین اوپک، مخالفت یک کشور با هر تصمیمی به منزله عدم تصمیم گیری است، در چندین نوبت عربستان در خدمت منافع آمریکا بود.

محدودیت در افزایش تولید، مانع خدمت به آمریکا

 کارشناسان بین المللی صنعت نفت معتقدند امروز هم عربستان با وجود اینکه متحد امریکا در خاورمیانه است اما مانند گذشته نمی تواند در بازارنفت عرض اندام کند؛ چرا که افزایش تولید این کشور با محدودیت های بسیاری مواجه است و در این میان، ترامپ فشارهای خود بر این کشور را افزایش داده است و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز به خط کرده است تا تولید را افزایش دهند.

در این میان امارات و کویت به همراهی عربستان شتافته اند ولی نه بازار نفت و شرایط آن شباهتی به یک دهه خود و پیشتر دارد و نه عربستان و هم پیمانان این کشور مانند گذشته توانمند هستند. نکته مهم تر اتفاقات اخیر آن است که ترامپ به صورت رسمی و عمومی، اوپک را به تبعیت از دستورات آمریکا سوق می دهد که در نوع خود بسیار عجیب است و این روزها توصیه های امرانه و دستورات واضح ترامپ به اعضای اوپک نشان  می دهد که چگونه منویات واشنگتن طی ۵ دهه اخیر بر این سازمان سایه انداخته است. 

منبع: مهر
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 21426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *