۰
۳
در اختیار جوانان زنگنه

سه ضلعی خطرناک در هلدینگ خلیج فارس

​پاک‌سازی مدیریتی در هلدینگ خلیج‌فارس به‌سرعت ادامه دارد؛ جعفر ربیعی که در رل خود فرورفته است همه‌چیز را همان‌طوری که به وی دیکته می‌کنند به‌پیش می‌برد، برای او هم مهم نیست انتصاب‌هایش در پولدارترین هلدینگ انرژی کشور چه تبعاتی به همراه دارد.
سه ضلعی خطرناک در هلدینگ خلیج فارس
به گزارش میز نفت، پیش‌تر نوشته بودیم از سال گذشته بود که توجه برخی جریان‌ها به این شرکت به شکلی عجیب جلب شده است، این شرکت که سرمایه اصلی صنعت پتروشیمی است به حدی جذاب است که پاک‌سازی‌های دوماهه این شرکت و انتقادها به وضعیت موجود را به حال خود بگذارد. آیدین ختلان منشی مخصوص مقام عالی وزارت، هدایت این شرکت را به‌صورت خاموش در اختیار گرفته است و جعفر ربیعی هم امضا می‌کند هرچه را که او بخواهد.

بااین‌وجود، برای آنکه ربیعی در کنترل کامل شاگردان زنگنه باشد،  سید علی حسینی یکی از شاگردان دیگر وزیر نفت به‌عنوان مدیریت برنامه‌ریزی و تولید این هلدینگ را به دست گرفته است. سمت وی که پیش‌تر دو مدیریت بوده، برای آنکه قدرت بیشتری را به حسینی اهدا کند با یکدیگر تلفیق‌شده است تا حسینی جوان، همه‌چیز را در ید اختیار خود داشته باشد.

روی کاغذ، او مدیر ربیعی است اما در عمل وی نماینده ختلان در هلدینگ خلیج‌فارس است و همه‌چیز باید به تائید وی برسد. حسینی که به دلیل عدم تائید نهادهای امنیتی نتوانست به عضویت هیئت‌مدیره این شرکت درآید، به بطن کار رفته و ختلان جای او در هیئت‌مدیره هلدینگ نشسته است تا با یک تقسیم‌کار میان یکدیگر، سناریوهای خود را به‌پیش ببرند.

مثلث طلایی ختلان، ربیعی و حسینی، یک مثلث خطرناک برای منافع ملی و صنعت پتروشیمی است؛ حذف کامل نوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نصرت رحیمی رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از روند تصمیم‌گیری‌ها، تبدیل به یک‌روال عادی شده است؛ همه تصمیمات توسط یک جریان خاص و با بازیگردانی ختلان گرفته شده و ربیعی آن را امضا می‌کند.

حسینی هم باقدرتی که گرفته است، به‌صورت تمام و کمال امور را نظارت می‌کند و گزارش کار خود را به ختلان ارائه می‌کند مبادا ربیعی از فرامین سرپیچی کند. ربیعی در بالادست خود ختلان را می‌بیند و در پایین‌دست خود حسینی را؛ فشارهایی که از دو طرف وارد می‌شود، ربیعی را در موقعیتی جالب قرار داده است تا فقط امضا کند که از او خواسته می‌شود.

با توجه به آنکه دولت روحانی سه سال تا پایان کار فرصت دارد، نگرانی‌های بسیاری درباره سرمایه و درآمدهای این شرکت به وجود آمده است. اینکه منشی وزیر نفت و یک جوان دیگر در حال پیشبرد اهداف خود هستند در نوع خود عجیب است و عجیب‌تر از آن، اینکه هیچ‌کس در حلقه تصمیم‌گیری آن‌ها جایی ندارند. 

در چنین وضعیتی، نهادهای اطلاعاتی باید با رصد دقیق‌تر عملکرد و جلسات این جریان، به شکل جدی‌تری وارد حوزه تصمیم‌گیری‌های این شرکت شوند تا مبادا خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد شود آن‌هم در شرایطی که اعتبار نظام درگرو پیشگیری  از حواشی و بستن حفره های اقتصادی است. موضوعی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای هیئت دولت مطرح کردند و خواستار نظارت جدی شدند.

فعلاً که سه‌ضلعی غیرنفتی، در حال هدایت هلدینگ خلیج‌فارس هستند و کسی هم به هشدارها توجه نمی‌کند؛ این بی‌توجهی ممکن است دامان صنعت پتروشیمی کشور را در آینده‌ای نزدیک بگیرد و چه بد خواهد شد که کار از کار گذشته باشد.
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 21514
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا مطلبی راجع به قایم مقام وزیر نفت نمینویسید.
علیرغم حذف پست قایم مقامی وزیران توسط سازمان های نظارتی و نامه رسمس به وزارت خانه های دولت چرا آقای زنگنه کماکان مرضیه شاهدایی را به عنوان قایم مقام خود منصوب نموده است.
لطفا این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری نمایید.
Iran, Islamic Republic of
حتما پيگيري كنيد بهر حال قانون بايد اجرا شود
حسن
Iran, Islamic Republic of
کار خوبی می کند "رسانه" که افشاگری می کند. باشد که وجدان های خاک گرفته و مسولین مربوطه توجه نمایند. امیدوارم رسانه خسته نشود. این یک جنگ است. جنگ تفکر اهریمنی به پشتوانه حمایت های بدون پشتوانه غرب و تفکر میهنی به پشتوانه اندک متخصصین دلسوز کشور. بقیه را ملاحظه می فرمایند مشغولند شدید. ریال تبدیل به دلار و دلار ....