۰
روایت آمارهای جدید

بازار جهانی نفتکش در بن بست ظرفیت مازاد

بحران ظرفیت مازاد ناوگان نفتکش های دنیا بر صنعت دریانوردی سایه افکنده و با رشد اندک تقاضای نفت در سال 2018 میلادی، بازار تانکرها با تداوم شرایط رکود روبرو شده است.
نفتکش - میز نفت
نفتکش - میز نفت
به گزارش میز نفت، انتقال نفت خام از آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه با سرعت اندکی افزایش خواهد یافت، اما انتقال دریایی به ایالات‌متحده و اروپا در ماه‌های باقیمانده سال 2018 میلادی با کاهش روبرو خواهد شد.

به دلیل مازاد ظرفیت در این بازار، درآمد دارندگان نفت‌کش‌ها اندک بوده و به‌عنوان‌مثال درآمد روزانه یک نفت‌کش بسیار بزرگ 6 هزار دلار اعلام شده است. عدد مشابه برای تانکرهای سوئزمکس 10 هزار و 98 دلار است.

در سال 2017 میلادی، اعداد فوق به ترتیب 60 و 40 هزار دلار بوده است. وجود تعداد زیاد نفت‌کش‌های غول‌پیکر، دلیل سقوط درآمدهای عملیاتی این تانکرهای جابجایی نفت خام اعلام‌شده است.

اجرای طرح فریز نفتی از ابتدای سال 2017 میلادی توسط اعضای اوپک و غیر اوپک و کاهش واردات نفت ایالات‌متحده از دیگر دلایل شکل‌گیری شرایط کنونی است. در نمودار (1)، درآمدهای تانکرهای نفت در چهار سال اخیر نشان داده‌شده است.
 
 
 
از سوی دیگر، پیش‌بینی‌های ارائه‌شده در مورد ماه‌های باقیمانده سال 2018 میلادی نشان می‌دهد که شاخص‌های بازار ناامیدکننده و منفی خواهد بود. بازار با مازاد عرضه تانکر روبرو بوده و نرخ فعالیت نفت‌کش‌ها در بازار پایین‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

در بازار حمل‌ونقل محصولات شیمیایی نیز شاهد رکود به‌ویژه در مسیرهای طولانی هستیم.

در سال جاری تاکنون 27 نفت‌کش اوراق شده‌اند که 13 تانکر شناورهای بسیار بزرگ بوده‌اند. با کاهش سودآوری و کاهش تقاضای نفت، شناورهای نفت‌کش بیشتری در ماه‌های آینده اوراق خواهد شد. کارشناسان معتقدند مازاد ظرفیت در نیمه دوم سال آینده میلادی کاهش خواهد یافت.

در نمودار (2)، سفارش‌های ساخت نفت‌کش در سه سال اخیر نشان داده‌شده است.
 

 
بازگشت تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار نفت‌کش‌ها خواهد بود. با توقف احتمالی صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های اروپایی از اوایل پاییز، پیمایش تانکرها در مسیرهای طولانی از ایران تا اروپا، کاهش خواهد یافت.

اگرچه اتحادیه اروپا با این تصمیم ترامپ مخالفت کرده است، اما پالایشگران اروپایی از هم‌اکنون سفارش‌های خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. این اقدام بر امنیت انرژی اروپا، اقتصاد ایران، بقای دولتمردان حاکم در تهران و نقش‌آفرینی ایران در بازارهای جهانی تأثیرگذار خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل وجود مازاد عرضه در بازار تانکرها را باید ناآرامی‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه دانست. آمریکایی‌ها با دخالت در این منطقه، آینده را غیرقابل‌پیش‌بینی کرده‌اند.

پرزیدنت دونالد ترامپ با لغو برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران، بازارهای جهانی انرژی را با شوکی بزرگ روبرو کرده است. به‌علاوه، رشد پرشتاب تولید از منابع شیل بر کاهش واردات این کشور تأثیراتی قابل‌توجه داشته است. طرح فریز نفتی و کاهش 1.8 میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک و غیر اوپک نیز به کاهش عرضه طلای سیاه و وخیم‌تر شدن بحران مازاد ظرفیت در بازار نفت‌کش‌ها منجر شده است.

در کوتاه‌مدت، یاردهای اوراق کردن نفت‌کش‌ها در جنوب آسیا می‌توانند سودهای کلانی به دست آورند. چراکه در ماه‌های آینده ده‌ها نفت‌کش دیگر در آخرین سفر دریایی خود با رسیدن به این یاردها برای همیشه به تاریخ خواهند پیوست.
 
 
نویسنده: آریل کوهن
منبع: فوربس
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 21556
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *