مدیرعامل آینده گاز، کسی جز شاگردان زنگنه

ختلان همچنان «منشی»

8 مرداد 1397 ساعت 11:20

​تا دو ماه آینده بسیاری از مدیران ارشد صنعت نفت باید سمت‌های خود را ترک کنند؛ بازنشستگانی که طبق قانون جدید باید وزارت نفت را ترک کنند و جای خود را به افرادی دیگری بدهند؛ حالا بهترین فرصت برای وزیر نفت است که شاگردان خود را راهی معاونت‌ها کند.


به گزارش میز نفت، جز دو معاون زنگنه همه معاونان باید سمت‌های خود را ترک کنند ازجمله حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز که یکی از ضعیف‌ترین مدیران شرکت ملی گاز طی دو دهه اخیر بوده است با انبوهی از سوء مدیریت‌ها و تصمیمات عجیب که در آینده باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

به هر صورت، عراقی باید با برج گاز خداحافظی کند و در این میان گمانه‌زنی‌ها برای جانشین وی آغازشده است که یکی از این گمانه‌زنی‌ها به آیدین ختلان ختم می‌شود. ختلان که گزینه نخست زنگنه برای مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود، بنا به منع قانونی و البته برخی مخالفت‌های جدی ، همچنان در قامت «منشی» باقی ماند ولی این روزها برخی علاقه دارند وی را گزینه اصلی مدیریت شرکت ملی گاز معرفی کنند.

ختلان اما بازهم نمی‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد، به همان دلیلی که نتوانست مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی باشد؛ دلیل هم به ماده 19 اساسنامه شرکت ملی گاز ایران برمی‌گردد:

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل و اعضاي هیئت‌مدیره باید ایرانی باشند. رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل از بین  کارمندان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران که اقلاً 15 سال سابقه خدمت در صنایع مزبور را داشته و حداقل پنج سال عضو هیئت‌مدیره صنایع مذکور باشد و یا از بین اشخاصی که سابقه خدمات برجسته دولتی و یا اجتماعی داشته باشند انتخاب خواهد شد. اعضاي هیئت‌مدیره از بین کارمندان صنایع مذکور که اقلاً ده سال سابقه خدمت داشته و لااقل پنج سال عهده‌دار مشاغل 
مهمی در این صنایع بوده‌اند و یا از بین متخصصین برجسته دیگر که سابقه اشتغال در مدیریت مؤسسات صنعتی مهم و یا امور مالی و اقتصادي و حقوقی داشته باشند انتخاب خواهند شد.  اعضاء علی‌البدل هیئت‌مدیره منحصراً از بین کارمندان عالی‌رتبه شرکت انتخاب می‌شوند.
 
با توجه به این بند قانونی و حداقل سابقه 15 ساله مدیرعامل احتمالی در این حوزه، انتصاب ختلان در این سمت کاملاً غیرقانونی است مگر آنکه وزیر نفت بازهم از قانون سرپیچی کند. پیشتر هم درباره تخلف قانونی انتصاب ختلان به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی نوشته بودیم که همان نیز شد.


کد مطلب: 21603

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/21603/ختلان-همچنان-منشی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir