۲
۴
معاون اسبق وزير نفت:

وضعيت در صندوق بازنشستگی نفت بحرانی است

معاون اسبق وزیر نفت گفت: صندوق بازنشستگی نفت امروز به حیاط خلوت هزینه های غیر ضروری مدیران اصلی وزارت نفت و یا به عبارت دیگر حیاط خلوت مدیریتی فعلی بدل شده است.
وضعيت در صندوق بازنشستگی نفت بحرانی است
به گزارش ميزنفت،ابراهیم رادوافزون ضمن اظهار نگرانی در خصوص وضعیت کنونی صندوق بازنشستگی شرکت نفت تصریح کرد: ارزش و بقا‌ی هر مجموعه ای در وهله اول به ساختار نیروی انسانی آن مجموعه میباشد ولی متاسفانه در چند سال اخیر مجموعه ی صنعت نفت که همواره الگوی مناسب در این حوزه بوده است؛ نسبت به نیروی انسانی متخصص خود اعم از کارشناس ها و آدم های استخوان خورد کرده ی آن مجموعه کم لطفی های زیادی کرده و در مجموع شرایطی را رقم زده اند که امروز منابع انسانی نفت در وضعیت نابسامانی قرار گرفته است.  

 وی ادامه داد : صندوق بازنشستگی شرکت نفت با نزدیک به ۶۰ هزار نفر عضو یکی از حوزه های استراتژیک وزارت نفت میباشد که همواره نقش تعیین کننده ای در وضعیت این وزارت خانه ایفا میکند اما امروز متاسفانه یکی از مشکلات عمده ای که صنعت نفت در حال حاضر دارد عدم استفاده از نیرو های فرهیخته ،  متخصص و دلسوز در صندوق بازنشستگی نفت است.

معاون اسبق وزیر نفت افزود :  وضعیت موجود بخش صندوق بازنشستگی نفت که می بایست اقتصاد بازنشستگان نفتی را نظارت و پشتیبانی کند بحرانی شده است  اگر در صندوق تامین اجتماعی مشکلی ایجاد شود ، دولت در زمان هایی که این سازمان مشکل عدم مدیریت و نظارت بر سرمایه گذاری دارد، به آن ها کمک می کند ولی در صندوق بازنشستگی نفت با توجه به پشتیبانی وزارت نفت این مجموعه فاقد پشتیبانی از طرف دولت است.

  رادوافزون خاطرنشان کرد : با توجه به شرایط خاص صندوق بازنشستگی همگی افراد باید بیشتر در پیشبرد اهداف اقتصادی آن دقت کنند چرا که رزق و روزی جمع کثیری از بازنشستگان صنعت نفت بطور مستقیم با این مجموعه در ارتباط است  اما امروز متاسفانه فعالیت های اقتصادی کارآمدی در این صندوق صورت نمیپذیرد و میتوان گفت صندوق بازنشستگی نفت امروز به حیاط خلوت هزینه های غیر ضروری مدیران اصلی وزارت نفت و یا به عبارت دیگر حیاط خلوت مدیریتی فعلی بدل شده است.
  وی افزود : با یک بررسی ساده به این موضوع میرسیم که اکثر شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی  بر اساس اصول اقتصادی اداره نمی شوند و  نفت بابت این موضوع ضرر و زیان های باور نکردنی را متحمل شده است.

مدیر کل اسبق حوزه وزارتی وزارت نفت گفت : با شرایط موجود به علت شکوایه هایی که پرسنل نفت ارائه کرده اند، دیوان عدالت اداری رای بر ابطال اساسنامه های  فعلی مورد استفاده ی هیئت رئیسه صندوق نفت داده است چرا که قاعدتا صندوق نفت باید توسط مدیران نفتی اعم از بازنشسته و یا شاغل اداره شود و  در گذشته نیز بدین شکل بوده است که هیئت رئیسه صندوق نفت یا هیئت امناء صندوق نفت، هیئت مدیره ی شرکت ملی بود و هیئت رئیسه توسط آن ها که ترکیبی از افراد بازنشسته و اقتصادی موجود در شرکت های زیر مجموعه صندوق نفت بود، اداره می شد.

وی ادامه داد : اما در حال حاضر دوستانی  که در هیئت رئیسه مسئول این قضیه هستند، هیچ حس و تعصبی در مورد صندوق نفت ندارند چرا که این افراد خود از بدنه نفت نیستند و رزومه آنان به سازمان برنامه بودجه برمیگردد.

  این کارشناس حوزه نفت و انرژی تصریح کرد : ابهامات بسیاری در خصوص نوع فعالیت و واگذاری شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت وجود دارد که یکی از موارد آن مربوط به نفت جی میباشد که به تازگی مباحثی در خصوص آن مطرح شده است.

  رادوافزون با تاکید بر لزوم ورود نهاد های نظارتی به نحوه اداره صندوق بازشستگی نفت تصریح کرد :  مجموعه ی صندوق نفت بر اساس اساسنامه ای اداره می شود که این اساسانامه زیر سوال است و به تایید افراد ذیربط نرسیده است  و در شرایط فعلی بازنشستگان هیچ حاکمیتی بر اموالی که میبایست رزقشان از آنجا باشد ندارند متاسفانه مجموعه صندوق نفت به یک ویرانه ای تبدیل شده که هر روز وضعیت بدتری پیدا می کند و به نظر کارشناسان با ادامه این روند، بحرانی  بعد از پایان این دولت برای صندوق نفت به یادگار میماند که ثمره آن تهدید حقوق و مزایای حداقل شصت هزار پرسنل بازنشسته نفت است و چون این صندوق  مورد حمایت دولت نیست  یک مسئله جدیدی برای کشور  پیش خواهد آمد همانند معضل موسسه های مالی و اعتباری که در حال حاضر دولت را گرفتار کرده است و به دلیل اعتراضات و تجمعات سبب شده است که دولت از جیب ملت مجدد سو مدیریت آقایانی که مسئول بودند را بپردازد.

معاون اسبق وزارت نفت در پایان تاکید کرد : نحوه مدیریت و واگذاری شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی ، اساسنامه فعلی صندوق پرداخت حقوق های کلان بدون هیچ مبنا و ضابطه ای ، عدم استفاده از متخخصان و مدیران کارآمد در صندوق و عدم شایسته سالاری از مهم ترین موارد مطروحه در خصوص این مجموعه میباشد که از نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی انتظار میرود با بررسی و تحقیق و تفحص در این خصوص از بحرانی شدن وضعیت بازنشستگان صنعت نفت در چند سال آینده جلوگیری کند.

منبع: صداي صتايع
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب: 21796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ایرج توانایی
France
من با نظر جنابعالی کاملا موافقم در هیات امنا صندوقها باید حد اقل چهار نفر ان هم از طرف بازنشستگان انتخاب شوند( یعنی هیات مدیره کانونهای سراسر کشور در جلسه ای چهار نفر را معرفی کنند).با تشکر از اطلاعات جنابعالی.امیدوارم سایر مقامات مسوول بازنشسته در این مورد اطلاعات جامع و کلی به بازنشستگان بدهند
Iran, Islamic Republic of
بنده هم با نظر شما موافقم و حتی پا را فراتر می گذارم که چرا مدیریت صندوق باید توسط وزیر نفت تعیین شود،‌مدیریت صندوق باید همانند شرکت های سهامی عمومی توسط مجمع عمومی سهامداران که همانا کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت هستند،‌تعیین شوند و وزارت نفت هیچ نقشی در مدیریت صندوق نداشته باشد،‌تا به همین راحتی منابع صندوق حیاط خلوت وزارت و حتی فراتر از آن انچه که در دولت قبل شاهد آن بودیم،‌حیاط خلوت دولت و حتی برخی از گروه های حاکمیتی گردد. مثال مشخص آن نیز نفت جی می باشد.
کارشناس نفت
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته , هیات رییسه هیچ تعصبی ندارد چون اکثرا از برنامه و بودجه هستند. صندوق در حال نابودی است .این مطالب کاملا درست بیان شده است .
مهران
United States
الان تمام بازنشسته ها حقوق میلیونی در صندوق میگیرند .به نظرم خیلی خوب