۱
ونزئولا پر نفت ترین کشور جهان

10 دارنده بزرگ ذخایر نفت دنیا

ایران حدود ۱۰ درصد ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد. با تولید کنونی، امکان تولید از ذخایر نفتی ایران به مدت ۹۸ سال وجود دارد. در یک قرن گذشته، ایران ۷۰ میلیارد بشکه نفت، تولید کرده است.
10  دارنده بزرگ ذخایر نفت دنیا
میز نفت| در گزارش زیر 10 دارنده ذخایر نفتی جهان معرفی می‌شوند.
 
1. ونزوئلا؛  ۲۹۷.۵۷ میلیارد بشکه   
رهبران کاراکاس مدعی هستند که کشورشان دارنده بیشترین ذخایر اثبات‌شده نفت دنیا است. این عدد در سال ۲۰۱۱ میلادی و در دوره ریاست جمهوری هوگو چاوز اعلام شد. در سال ۲۰۰۹ میلادی، ذخایر نفت متعارف این کشور ۲۱۱.۱۷ میلیارد بشکه بوده است. همچنین در دو سال اخیر، صادرات روزانه نفت این کشور، با کاهش تدریجی روبرو بوده است.
 
2. عربستان سعودی؛ ۲۶۷.۹۱ میلیارد بشکه   
ذخایر اثبات‌شده این کشور پادشاهی در رتبه دوم این فهرست قرار می‌گیرد. ۲.۵ میلیارد بشکه از این ذخایر در منطقه بی‌طرف مشترک با کویت قرار دارد. تا پیش از ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی و رشد خیره کنده ذخایر ونزوئلا، رهبران ریاض دارای بیشترین ذخایر نفت دنیا بودند. این کشور یک‌پنجم ذخایر نفت متعارف دنیا را در چند میدان بزرگ در اختیار دارد. 
 
3. کانادا ؛ ۱۷۵.۲ میلیارد بشکه   
این ذخایر شامل نفت ماسه‌ای قابل‌برداشت در قیمت و فناوری‌های کنونی است.  بیش از ۹۵ درصد این ذخایر از نوع نفت ماسه‌ای و در ایالت آلبرتا است.
 
4. ایران؛ ۱۵۷.۳ میلیارد بشکه 
این کشور حدود ۱۰ درصد ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد. با تولید کنونی، امکان تولید از ذخایر نفتی ایران به مدت ۹۸ سال وجود دارد. در یک قرن گذشته، ایران ۷۰ میلیارد بشکه نفت، تولید کرده است.
 
5. عراق؛ ۱۴۰.۳۳ میلیارد بشکه   
پس از دو جنگ بزرگ و سال‌ها تحریم، زیرساخت‌های نفتی عراق نیازمند بازسازی و سرمایه‌گذاری است. هرچند این کشور در تحقق اهداف تعیین‌شده تولید و صادرات خود ناکام بوده است.    
 
6. کویت؛ ۱۰۴ میلیارد بشکه 
این کشور عربی ۸ درصد ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد. کویت، چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده و ۵ میلیارد بشکه از ذخایر آن در منطقه بی‌طرف و مشترک با عربستان قرار دارد. میدان بورگان با ۷۰ میلیارد بشکه ذخیره، بزرگ‌ترین منبع طلای سیاه این کشور محسوب می‌شود. بورگان دومین میدان بزرگ نفتی دنیا بوده و تولید از آن از سال ۱۹۳۸ میلادی تاکنون ادامه دارد. با عمر بیش از ۶۰ سال میدان‌های نفتی کویت، نیاز به حفظ سطح تولید و مقابله با کاهش نرخ برداشت، یک ضرورت است.
 
7. امارات متحده عربی؛ ۹۷.۸ میلیارد بشکه 
ذخایر نفت این کشور عربی اندکی کمتر از کویت است. شیخ‌نشین ابوظبی ۹۲ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام دارد و دوبی و شارجه به ترتیب ۴ و ۱.۵ میلیارد بشکه ذخیره طلای سیاه دارند. میدان زقوم به‌عنوان سومین میدان نفتی بزرگ خاورمیانه دارای ۶۶ میلیارد بشکه ذخیره است. این شیخ‌نشین با نرخ کنونی تولید تا ۹۳ سال آینده در بازار تولیدکنندگان طلای سیاه فعال خواهد بود. 
 
 8. روسیه؛ ۸۰ میلیارد بشکه   
در مورد مقدار ذخایر نفتی کشور روسیه تخمین‌های مختلفی وجود دارد. بخش اعظم ذخایر اعلام‌شده روسیه شامل میدان‌ها سیبری غربی است که از دهه ۱۹۷۰ میلادی تولیدی شده‌اند. این منطقه، هم‌اکنون تأمین‌کننده دوسوم نفت تولیدی روس‌ها است.  در سال‌های اخیر، ذخایر نفتی قابل‌توجهی در سیبری شرقی کشف‌شده است.
 
9. لیبی؛ ۴۸ میلیارد بشکه   
حدود ۸۵ درصد نفت لیبی به اروپا صادر می‌شود. ۱۱ درصد بازار نفت وارداتی اروپا در اختیار این کشور آفریقایی است. بدین ترتیب لیبی پس از نروژ و روسیه در رتبه سوم تأمین‌کنندگان طلای سیاه قاره سبز قرار دارد.
 
10. نیجریه؛ 37 میلیارد بشکه
با نرخ تولید کنونی، تا 45 سال آینده شاهد تولید از ذخایر این کشور آفریقایی خواهیم بود. ناآرامی‌های داخلی همواره از دلایل نوسانات تولید نفت در نیجریه بوده است. حدود نیمی از نفت تولیدی این کشور، روانه ایالات‌متحده می‌شود.
 
 
منبع: www.oilandgasmiddleeast.com
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 21860
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *