۰
مجوز فروشی به سبک خاص

11 مرد قدرتمند صنعت نفت و گاز اوکراین

مرکز مقابله با فساد اوکراین در گزارشی اعلام نموده که ۱۱ شهروند اوکراینی دارای یک‌چهارم مجوزهای اکتشاف نفت و گاز صادرشده در این کشور هستند.
11 مرد قدرتمند صنعت نفت و گاز اوکراین
به گزارش میز نفت، در این گزارش اعلام‌شده که این افراد با ثبت ده‌ها شرکت توانسته‌اند از این امتیازها بهره ببرند. اقدامی که یافتن روابط پشت پرده این اقلیت ثروتمند قدرتمند و دارای روابط پشت پرده سیاسی را دشوار کرده است.

میکولا ژوگیوسکی، وزیر پیشین انرژی در دوره ویکتور یانوکویچ دارای ۳۸ مجوز اکتشاف و در ۱۴ شرکت مختلف است. پاودو فوکس نیز در شرکت اکراینین- راشن کانستراکشن ۱۹ مجوز اکتشاف دارد. ویکتور پینچوک از نزدیکان لیونید کوچما نیز دارای ۱۱ مجوز حفاری از طریق ۱۱ شرکت مختلف است. ایگور کولومویسکی و گنادی بوگولیوبوف دارای ۶ مجوز و در یک شرکت بوده و رینات آخمیتوف دارای چهار مجوز از طریق ۳ شرکت است.
این گزارش باهدف افزایش شفافیت در بازار انرژی اوکراین منتشرشده است.

دولت اوکراین تلاش می‌کند تا باهدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و استقلال از واردات گاز روسیه، بازار اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی را توسعه دهد.

داریا کالبنیوک از کارشناسان این مرکز می‌گوید: ما خواهان جذب سرمایه‌گذاران واقعی در بخش نفت و گاز هستیم. در شرایط کنونی هیچ مجوز اکتشافی به شرکت‌های معتبر خارجی اعطا نشده است.
 

*پیوند نفت باسیاست
دولت اوکراین تاکنون ۴۷۴ مجوز حفاری اکتشافی نفت و گاز صادر کرده است؛ اما تاکنون سازوکار دریافت این مجوزها شفاف نبوده است. بیش از نیمی از این مجوزها (۲۷۰ مورد) توسط شرکت‌های دولتی دریافت شده است. ۲۰۴ مورد باقیمانده به شرکت‌های خصوصی واگذارشده است.

بر اساس قوانین کنونی باید اسامی ذینفعان هر شرکت در اساسنامه آن ذکر شود. البته یک شرکت می‌تواند اعلام کند که هیچ ذینفعی ندارد؛ اما هیچ راهکاری برای صحت سنجی این اطلاعات وجود ندارد. بدین ترتیب انتشار اطلاعات نادرست و یا عدم افشای اطلاعات به یک اقدام عادی تبدیل شده است.

مرکز مقابله با فساد اوکراین تلاش کرده با یافتن نفرات کلیدی ذینفع در شرکت‌های دارنده مجوزهای اکتشاف در جهت شفاف‌سازی شرایط گام بردارد. نتایج بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد اکثر ذینفعان این شرکت‌ها افراد سیاسی هستند. چراکه مرزهای قدرت سیاسی و تجارت، بسیار باریک ترسیم‌شده است.

این افراد در سال‌های گذشته دارای مناصب سیاسی و دولتی بوده و یا روابط نزدیکی با چنین افراد قدرتمندی دارند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد وزیر پیشین محیط‌زیست ژلوچیوسکی با دارا بودن چند شرکت مختلف نفت و گاز در گروه شرکت‌های تجاری بوریسما و شرکت سهامی عام تخنوریسورس ذینفع است. پس از انقلاب رنگی یورومایدن، رهبران جدید اوکراین مالکیت شرکت‌های تجاری و مجوزهای بررسی‌شده وی را بررسی کرده و دلایل زیادی نشانگر سوءاستفاده از در دوره وزارت وی وجود دارد.

دولت انگلستان ۲۳ میلیون دلار از حساب‌های بانکی شرکت‌های ژلوچیوسکی را مصادره کرده و بررسی‌های مربوط به پول‌شویی را آغاز نموده است. به هر ترتیب در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، انگلیسی‌ها با دریافت نامه بی‌گناهی ژلوچیوسکی این حساب‌ها را آزاد کردند. در سال ۲۰۱۶ میلادی، دادگاهی در کیف پرونده قضایی ژلوچیوسکی را مختومه کرد. در بخشی از این گزارش اعلام شده وی در صنعت نفت و گاز از نقشی کلیدی برخوردار است.

اما وی تنها مسئولی نیست که دارای مجوزهای اکتشافی است. مثلاً ایهور کوتویتسکی دارای یک مجوز حفاری در یک شرکت است. وادیم نوینسکی نیز دارای پنج مجوز اکتشاف در پنج شرکت مختلف است. لیونید کوزاچنکو دارای دو مجوز اکتشافی در یک شرکت است. یوخیم زویاگیلسکی نیز دارای ۹ مجوز حفاری در یک شرکت است.

سرانجام اینکه الکسندر اونیشچنکو از رهبران سیاسی و نمایندگان پیشین مجلس اوکراین دارای ۷ مجوز اکتشاف در سه شرکت مختلف است. وی متهم است که در دوره مسئولیت در صنعت گاز از اختیاراتش سوءاستفاده کرده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، وی کشورش را ترک کرد؛ اما خیلی زود توسط کارکنان سازمان ملی امنیت دستگیر و به کشورش بازگردانده شد.

در بررسی‌های این مرکز اعلام‌شده از ۸۶ شرکت بررسی‌شده ۱۶ شرکت دارای ذینفعان متفاوتی با افراد اعلام‌شده در اسناد حقوقی بوده‌اند. همچنین ۳۳ شرکت داخلی و یا اوکراینی به‌عنوان شرکت‌های ذینفع فهرست شده‌اند، اما در مورد درستی این اطلاعات تردید وجود دارد. ۲۸ شرکت اعلام کرده‌اند فاقد ذینفع هستند.

از این شرکت‌ها ۱۹ شرکت اطلاعات درستی داشته‌اند؛ اما سایر شرکت‌ها اطلاعاتی گمراه‌کننده ارائه کرده‌اند. در بخش نتیجه‌گیری این گزارش اعلام‌شده رهبران اوکراین باید برای دریافت اطلاعات قابل‌اعتماد در مورد ذینفعان کلیدی دارندگان مجوزهای اکتشافی تلاش بیشتری کنند.

لذا باید در جهت شفافیت مالکان واقعی شرکت‌های نفت و گاز تلاش بیشتری شود. شفافیت سازوکار به دست آوردن مجوزهای اکتشافی و رقابتی کردن آن همراه با اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی از دیگر پیشنهاد‌های مطرح‌شده در این گزارش است. شرکت‌های خارجی اعلام کرده‌اند برای فعالیت در اوکراین نیازمند پرداخت رشوه هستند؛ اما دستیابی به استقلال انرژی اوکراین در گروی شفافیت خواهد بود.

اوستاپ سیمیراک وزیر جدید محیط‌زیست اوکراین از لزوم شفافیت بیشتر صنعت نفت و گاز کشورش خبر داده است. گفته می‌شود اطلاعات ذینفعان شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز در وب‌سایت‌های دولت ارائه خواهد شد. یکی از پیشنهاد‌های ارائه‌شده واگذاری اعطای مجوز اکتشاف به سازمانی غیردولتی است.

اما علاوه بر مجوزها، مشکلات و موانع دیگری نیز وجود دارد. این بخش سودآور بوده اما رشد آن اندک است. شرکت‌های خارجی بارها بر دشوار بودن مقررات ورود به این کشور اشاره‌کرده‌اند. حفاری در اوکراین ازنظر فنی و آب‌وهوا دشوار است. باید فناوری‌های نوین در اوکراین به کار گرفته شود؛ اما تاکنون در این بخش موفقیتی به دست نیامده است.

فقدان ثبات سیاسی نیز بر مشکلات کنونی افزوده است. چند شرکت نفت و گاز غربی نیز که در سال‌های گذشته در اوکراین فعال بودند، این کشور را ترک کرده‌اند. گویی این کشور درحال‌توسعه، بیش از همیشه به مقابله با فساد رهبران سیاسی، شفافیت، مقابله با فساد دولتی و تغییر مقررات برای افزایش حضور شرکت‌های خارجی نیازمند است. هرچند سایه پدرخوانده‌ها بر سر صنعت نفت و گاز این کشور همچنان سنگین است.
 
 
 
نویسنده: ماتیو کوپفر
منبع: www.kyivpost.com
مترجم: محسن داوری

 
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 21947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *