۰
زلزله ای در راه است؟

بن سلمان در مسیر سقوط

نشريه تايمز چاپ لندن روز جمعه در يادداشتي با اشاره به ناكامي‌هاي داخلي و خارجي محمد بن سلمان وليعهد عربستان و تشديد نارضايتي‌ها در داخل خاندان آل سعود، اين احتمال را مطرح كرد كه پدرش ممكن است بزودي او را از قدرت بركنار كند.
بن سلمان در مسیر سقوط
به گزارش میز نفت، تايمز در يادداشتي به قلم 'مايكل برلي' (Michael Burleigh) به بررسي تحولات عربستان سعودي پس از روي كار آمدن بن سلمان پرداخت و نوشت: اميدها به وليعهد عربستان به‌عنوان يك فرد اصلاح‌گرا كه قرار بود جراحت منطقه را درمان مي‌كند، بي‌نتيجه مانده است.

اين نشريه در ابتدا به سفر محمد بن سلمان در اسفندماه گذشته به انگليس اشاره كرد كه در جريان آن ميليون‌ها دلار پول به شركت‌هاي فعال درزمينهٔ روابط عمومي و لابي‌ها پرداخت و گفته شد كه او به‌عنوان قوي‌ترين مرد سعودي با وجود 32 سال سن قرار است به انگليس سفر كند.

تايمز افزود: اما بعد از گذشت شش ماه، به نظر مي‌رسد كه احتمال بالا رفتن او در قدرت بيشتر با ابهام مواجه شده و پدرش سلمان بن عبدالعزيز شاه سعودي در حال ابراز نشانه‌هاي شك و ترديد دراين‌باره است.

اين نشريه انگليسي ادامه داد: شكاف بين هياهو و جاروجنجال تبليغاتي درباره وليعهد و حقيقت شخصيت و توان او كاملاً آشكارشده است. تايمز با طرح اين سؤال كه آيا طرح شهر بسيار پيشرفته نيوم را كه وليعهد سعودي براي احداث آن تلاش مي‌كرد، به ياد مي‌آوريد؟ افزود: اين طرح كه بودجه‌اي بالغ‌بر 80 ميليارد دلار براي آن تخصيص ‌يافته است و تلاش‌ها براي اصلاح اقتصاد عربستان بر اساس طرح چشم‌انداز بن سلمان موسوم به 'چشم‌انداز 2030' متكي به عرضه پنج درصد سهام شركت نفت و گاز بزرگ آرامكو عربستان است.

اين نشريه افزود: به نظر مي‌رسد كه سلمان بن عبدالعزيز عرضه سهام آرامكو را لغو كرده است زيرا اين احتمال مطرح‌شده است كه عرضه سهام شركت در نيويورك به مصادره اموال عربستان به علت شكايت قضايي در آمريكا عليه عربستان به اتهام ارائه ندادن اطلاعاتي در خصوص حملات يازدهم سپتامبر سال 2011 ميلادي منجر شود.

تايمز همچنين به بازداشت نخبگان و بازرگانان سعودي در هتل «ريتز كارلتون» رياض اشاره و عنوان كرد كه اين مساله به از بين رفتن اعتماد سرمايه‌گذاران و خروج نزديك به 150 ميليارد دلار سرمايه از اين كشور شده است.

در حوزه سياست خارجي، اين نشريه انگليسي عنوان كرد كه سياست‌هاي محمد بن سلمان به عربستان ضربه زده است زيرا جنگ در يمن كه وارد سومين سال خود شده است، باتلاقي ساخته‌ وپرداخته وليعهد است.

اين نشريه انگليسي اضافه كرد: طبق برآورد صورت گرفته توسط انديشكده آمريكايي بروكنيگ، تداوم اين جنگ ماهانه 5 تا 6 ميليارد دلار هزينه دارد؛ ضمن آنكه انگليس و آمريكا از طريق فروش اسلحه براي قربانيان اين جنگ دلسوزي مي‌كنند.

به نوشته تايمز: تاكنون بيش از 10 هزار غيرنظامي يمني كشته، هشت و نيم ميليون تن دچار سوءتغذيه و حوثي‌هايي كه از سوي رياض هدف قرارگرفته‌اند به لطف حمايت شيعيان قوي‌تر شده‌اند.

اين نشريه انگليسي افزود: درواقع حوثي‌ها به پرتاب موشك‌هاي ارزان ‌قيمت به عربستان سعودي ادامه مي‌دهند، اما هر بار كه عربستان اين موشك‌ها را با استفاده از موشك‌هاي آمريكايي موسوم به پاتريوت منهدم مي‌كند نزديك به 3 ميليون دلار آب مي‌خورد.

تايمز در ادامه، تلاش‌هاي وليعهد سعودي براي منزوي كردن قطر به اتهام حمايت از تروريسم را شكست‌خورده توصيف كرد و افزود: اين امر باعث ويران شدن شوراي همكاري خليج‌فارس به سود عربستان و امارات منجر شده است

اين نشريه انگليسي افزود كه قطر اكنون شوك اوليه ناشي از بايكوت خود را پشت سر گذاشته و دوحه اكنون از سوي كشورهايي مانند ايران، چين و روسيه حمايت مي‌شود.

به نوشته تايمز، چيز زيادي از ادعاهاي مدرنيته بن سلمان باقي نمانده است و دراين‌باره افزود: سركوب شيعيان عربستان در منطقه شرق اين كشور ادامه دارد. هرچند تبليغات گسترده‌اي در خصوص اجازه زنان براي رانندگي انجام شد اما در مقابل، 13 فعال زن عربستاني كه به دنبال جنبه‌هاي ديگري از آزادي هستند، بازداشت شدند.

اين نشريه انگليسي افزود: بن سلمان نه اصلاح‌گر است و نه يك فرد قوي. درواقع پدرش با يك امضاء مي‌تواند رويه جانشيني در كشور را تغيير دهد و او را از قدرت بركنار كند.

تايمز با اشاره به نارضايتي و جاروجنجال شاهزادگان سعودي از سياست‌هاي شكست‌خورده بن سلمان نوشت: اين اتفاق (بركناري وليعهد) ممكن است بزودي رخ دهد.

منبع: ایرنا
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب: 21952
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *