۱
تبعات تحريم ايران چه خواهد شد؟

هراس از ایجاد بحران دهه 1970 میلادی

اگر ایالات متحده تحریم ها و یا تعرفه هایی برای شرکت های فعال در بازار ایران در نظر بگیرد، اروپا با این اقدام کاخ سفید مقابله خواهد کرد. همچنین قیمت ارز کشورهایی نظیر ژاپن و سوییس به دلیل اعلام بیطرفی افزایش می یابد.
هراس از ایجاد بحران دهه 1970 میلادی
ميزنفت | جنگ تجاری دولت ترامپ و ملی گرایی اقتصادی دولت وی، التهاب های زیادی را در سال 2018 میلادی پدید آورده است. کاخ سفید با خروج از برجام در بهار امسال، تحریم های ایران را دوباره بازگردانده است. مهمترین بخش این تحریم ها به ممنوعیت خرید نفت از ایران مربوط می شود که از روز 4 نوامبر (13 آبان) اجرایی خواهد شد.

در دهه 1970 میلادی نیز، ایالات متحده تحریم نفت ایران را اجرایی کرد که به افزایش جهانی قیمت نفت و تاثیرات گسترده بر بازارها به ویژه تورم داخلی در آمریکای 39 سال پیش منجر شد. 

*نگاهی به بحران نفتی 1979
در سال 1979 میلادی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای تندرو، سفارت آمریکا در ایران را اشغال کرده و 52 کارمند آن را به گروگان گرفتند. در مقابل، جیمی کارتر، رییس جمهوری ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی های ایران را مصادره کرد و تحریم نفتی ایران آغاز شد.

کاهش صادرات نفت همراه با هراس از ایجاد رکود، باعث افزایش قیمت نفت خام شد. قیمت نفت (بدون احتساب تورم) از 55 دلار در سال 1978 میلادی به 97 دلار در سال 1979 میلادی و 122 دلار در سال 1980 میلادی افزایش یافت. در سال 1981 میلادی، گروگان ها پس از 444 روز آزاد شدند و قیمت نفت شروع به کاهش کرد.

تعدادی از اقتصاددانان و مورخان معتقدند تقاضای روانیو ترس از آینده بر افزایش هزینه نفت تاثیر دارد. و هم اکنون شاهد بازگشت این هراس در بازار هستیم.

*تحریم نفتی ایران در سال 2018 میلادی
پس از خروج ایالات متحده از برجام، دولت ترامپ دو تحریم علیه تهران اعمال کرده است: ممنوعیت هرگونه معامله دلاری و مبادله طلا، فلزهای قیمتی، آلومینیوم، فولاد، هواپیمای مسافربری، واردات مواد غذایی و فرش و تجارت زغال سنگ در کنار تحریم خرید نفت ایران.

آمریکا هشدار داده که هرگونه معامله نفتی با ایران عواقب سختی خواهد داشت. همچنین صدور نفت ایران از 4 نوامبر باید پایان یابد. کشورهای نقض کننده این تحریم با مجازات شدید روبرو خواهند شد. اتحادیه اروپا برای حفاظت از منافع شرکت های اروپایی از قانون حالت انسداد مصوب سال 1996 میلادی بهره برده است. این قانون به شرکت های اروپایی اجازه می دهد که با وجود تحریم های آمریکا، بدون هیچ گونه جریمه ای، به کسب و کار خود با تهران ادامه دهند.
این اقدام دولت های اروپا به تنش در روابط آمریکا و متحدان اروپایی این کشور و بالا رفتن جنگ تجاری دو طرف منجر شده است. از سدی دیگر، تحریم ها باعث شده تا تندروهای ایرانی در دولت این کشور قدرتمندتر شوند. بدین ترتیب راه برای کاهش اختلافات با مانع روبرو شده است.

*تاثیر بر بازارها
اگر ایالات متحده تحریم ها و یا تعرفه هایی برای شرکت های فعال در بازار ایران در نظر بگیرد، اروپا با این اقدام کاخ سفید مقابله خواهد کرد. همچنین قیمت ارز کشورهایی نظیر ژاپن و سوییس به دلیل اعلام بیطرفی افزایش می یابد. در نمودار (1)، تاثیر اعلام تحریم ایران بر قیمت نفت برنت و کاهش ارزش نسبی یورو نشان داده شده است.




قیمت کنونی نفت در بالاترین میزان خود در چهار سال اخیر قرار دارد. قیمت نفت برنت از مرز 84 دلار فراتر رفته و این روند همچنان ادامه خواهد یافت. با افزایش قیمت ها، واردکنندگان نفت به ویژه دولت های در حال توسعه با آسیب های زیادی روبرو خواهند شد. بازی بزرگ ترامپ آغاز شده است.

نویسنده:  دیمیتری زابلین
منبع: Dailyfx
مترجم: محسن داوری

 
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 22140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *