۰
پس‌لرزه‌های حمله سایبری به آرامکو

هکرهای ایرانی، کابوس نفت عربستان

در ماه سپتامبر سال جاری، شرکت امنیت سایبری آمریکایی فایرآی اعلام کرد که یک گروه هکر ایرانی که فعالیت‌های آن در سال‌های اخیر مورد پایش قرار گرفته، از روش فیشینگ و با ارسال پیام‌های ایمیلی برای خرابکاری در مناطق خاورمیانه، آمریکای شمالی و ژاپن و در صنایع انرژی و بیمه تا تولیدات صنعتی بهره برده است.
حمله سایبری - میز نفت
حمله سایبری - میز نفت
میز نفت | با آغاز تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه صنعت نفت ایران، شرکت‌های منطقه خلیج‌فارس که از حمایت آمریکا برخوردارند، از حملات هکرهای ایرانی به‌عنوان مقابله‌به‌مثل نگران هستند. این تهدید اجرای خرابکاری دیجیتالی، شش سال پس از قربانی شدن شرکت‌های انرژی قطری و عربستانی توسط هکرهای مرتبط با ایران، پدید آمده است. دولت‌های عربی از پیامدهای این حملات سایبری، نگران هستند.

گزارش بررسی سالانه امنیت سایبری در منطقه خلیج‌فارس که در ماه می منتشر شد، نشان می‌دهد که 40 درصد شرکت‌های این حوزه در یک سال اخیر دست‌کم با یک حمله خرابکارانه روبرو بوده‌اند. درصد شرکت‌های قربانی حملات سایبری نسبت به سال 2016 میلادی 10 درصد افزایش‌یافته است. در این گزارش به منابع این حملات سایبری خرابکارانه اشاره نشده است.

در ماه سپتامبر سال جاری، شرکت امنیت سایبری آمریکایی فایرآی اعلام کرد که یک گروه هکر ایرانی که فعالیت‌های آن در سال‌های اخیر مورد پایش قرار گرفته، از روش فیشینگ و با ارسال پیام‌های ایمیلی برای خرابکاری در مناطق خاورمیانه، آمریکای شمالی و ژاپن و در صنایع انرژی و بیمه تا تولیدات صنعتی بهره برده است.

گزارش فایرآی نشان می‌دهد که این ایمیل‌ها برای سرقت اطلاعات و یا خرابکاری به کار گرفته‌شده‌اند.
آمریکایی‌ها نیز پس از خروج ترامپ از برجام، خود را برای حملات سایبری خرابکارانه ایرانی‌ها آماده کرده‌اند. آن‌ها در مقایسه با متحدان عرب خود در خلیج‌فارس از آسیب‌پذیری کمتری برخوردارند، هرچند این حملات خرابکارانه می‌تواند هزینه‌های هنگفتی به دنبال داشته باشد.
 
 
*خسارت یک میلیارد دلاری حملات سایبری 
 
مطالعه انجام‌شده توسط پی دالبیو سی در سال 2016 میلادی نشان می‌دهد که شرکت‌های خاورمیانه با بیشترین آسیب از خرابکاری‌های اینترنتی روبرو بوده‌اند. 18 درصد شرکت‌های این منطقه اعلام کرده‌اند که در سال گذشته با بیش از 5000 حمله سایبری روبرو بوده‌اند. نرخ مشابه جهانی 9 درصد است.

در ماه مارس، گزارش شرکت زیمنس و مخزن فکری انستیتوی پونیمون نشان داد که خسارت حملات دیجیتالی به صنعت نفت و گاز خاورمیانه در سال 2017 میلادی بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

با خروج ترامپ از برجام باهدف مقابله با توانمندی‌های موشکی ایران و کاهش تأثیرگذاری تهران در منطقه خاورمیانه، از 4 ماه آگوست (1 آبان) شاهد بازگشت تحریم‌های ایران بودیم. ایرانی‌ها از معاملات دلاری محروم شده‌اند و در بخش‌های خودروسازی، مواد خام صنعتی و فلزات نیز با محدودیت‌های سختگیرانه ای روبرو خواهند بود.

ممنوعیت خرید نفت ایران به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمدهای ارزی دولت از هفته گذشته آغاز شده است. کاهش درآمدهای نفتی می‌تواند اقتصاد بیمار ایران را به‌سوی بحران سوق دهد.
پیش از تحریم‌های آگوست، تهران تهدید کرد تنگه هرمز به‌عنوان مهم‌ترین آبراه بین‌المللی صادرات نفت دنیا را خواهد بست.

ایرانی‌ها ممکن است با آغاز تحریم‌ها این تهدید را عملی کنند؛ اما این اقدام باعث بالا رفتن تنش‌ها با واشنگتن و رفتن تهران به گوشه رینگ خواهد شد. این عکس‌العمل‌ها باعث شده تا ایران چندان تمایلی به عملی کردن تهدید خود نداشته باشد. به همین دلیل حملات سایبری مخرب علیه ایالات‌متحده و متحدانش در خاورمیانه از اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد بود.
 
 
 *رشد حملات فیشینگ در ماه جولای

موسسه فایر آی اعلام کرده که در ماه جولای و پس از بازگشت گروه نخست تحریم‌های ایران، شاهد رشد حملات فیشینگ بوده‌ایم.دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد این هکرها از حمایت ایران برخوردار بوده‌اند.
این شرکت‌ها از سرورهای میزبان ایران برخوردار بوده و بر اساس اعلام رسانه‌ها، آنان دارای ارتباط با انستیتویی هستند که در فعالیت‌های سایبری ایران نقش‌آفرینی دارد.

آلیستر شفرد، از مدیران یک موسسه مشاوره‌ای همکار با فایرآی اعلام کرد: حملات فیشینگ باهدف سرقت اطلاعات و یا اختلال در دستگاه‌های رایانه‌ای و باهدف مقابله‌به‌مثل پس از آغاز تحریم‌های ایران انجام‌شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که سخنان شفرد را منتشر کرده، به نقل از وی می‌افزاید: گروه‌های ایرانی تهدیدهای سایبری گسترده‌ای ایجاد کرده‌اند و اقدامات آن‌ها با اتفاقات ژئوپلیتیک منطقه، فراز و نشیب دارد.
حملات مخرب سایبری در خاورمیانه سابقه‌ای طولانی دارد. در سال 2012 میلادی، هکرهایی که احتمالاً ایرانی بوده‌اند، به دلیل خرابکاری‌های ایجادشده در تأسیسات هسته‌ای ایران توسط بدافزار استاکس نت، اطلاعات موجود در هزاران رایانه شرکت آرامکو را نابود کردند.

چندی بعد، هکرها حملاتی کم‌وبیش مشابه به شرکت قطری راس گاز انجام دادند.یکی از مقامات آمریکایی، حمله سایبری به شرکت آرامکو را خسارت‌بارترین حمله دنیا به شرکت‌های خصوصی دانسته بود.در اواخر سال 2016 میلادی نیز، حملات سایبری مختلفی به سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی عربستان انجام شد. دخالت‌های این کشور در جنگ یمن و سوریه، مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری این حملات عنوان شده است.

تاکنون شرکت‌های منطقه خلیج‌فارس در برابر این حملات آسیب‌پذیر بوده‌اند. لذا باید سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش مقابله با حملات سایبری انجام گردد. توسعه دامنه این حملات بر ضرورت این اقدام افزوده است.

مثلاً نتایج یک بررسی نشان می‌دهد تأسیسات رایانه‌ای عربستان همچنان در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های امنیتی موجود از آسیب‌پذیری برخوردارند. بدین ترتیب با توسعه دامنه تنش‌های میان آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران، پیش‌بینی آینده دشوارتر از همیشه شده است.
 
 
نویسنده: ییگال چازان
مترجم: محسن داوری
منبع: Business Insider
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 22318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *