منوچهری در اویک، پاک‌نژاد جای جوادی

پایان تلخ دو معاون

27 آبان 1397 ساعت 17:30

بازی جنجالی دو معاون حالا پایان‌یافته است؛ مناصب جدید آن‌ها شاید غم‌انگیزترین سمت‌های عمر مدیریتشان باشد البته نه برای منوچهری.


میز نفت| نه محسن پاک‌نژاد و نه غلامرضا منوچهری؛ دو معاون تولید و توسعه شرکت ملی نفت ایران که رقابت‌های پنهان و عیانی را طی چند سال گذشته با یکدیگر آغاز کردند تا هرکدام از آن‌ها جایگزین رکن‌الدین جوادی شود. رقابت میان این دو معاون به حدی بالاگرفته بود که در جلسات هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت هم علیه یکدیگر می‌تاختند و گاهی نیز به سخره یکدیگر مشغول بودند.

هر یک از مدیران زیرمجموعه آن‌ها برکنار می‌شد، بلافاصله در معاونت مقابل به کار گرفته می‌شد تا یارگیری‌های شبانه و روزانه تبدیل به یک برچسب برای مدیرانی شود که وارد بازی دو معاون شده بودند. منوچهری سه بار برای حضور در رأس شرکت ملی نفت تلاش کرد که هر سه تلاش با پاسخ منفی نهادهای ذی‌ربط همراه شد. پاک‌نژاد هم با نظر نه‌چندان مثبت همین نهادها از گزینه‌ها کنار گذاشته شد تا به‌جای جوادی، علی کاردر بر مستند مدیریت شرکت ملی نفت تکیه زند.

کاردر اما هیچ‌کاره بود؛ او تنها امضاکننده برگه‌هایی بود که دو معاونش برای او ارسال می‌کردند، نه توانی برای مدیریت امور شرکت ملی نفت داشت و نه جسارتی برای مقابله با دو معاون خود. دو جزیره «تولید» و «توسعه» به جنگ یکدیگر رفتند به‌ویژه در مدل قراردادی مناطق نفت‌خیز جنوب که پاک‌نژاد طرف جنوبی‌ها را گرفت و منوچهری با بی‌رغبتی، تنها به IPC چشم دوخته بود و همه برنامه‌های مناطق نفت‌خیز را خنثی می‌کرد.

این دو معاون، به هر دستاویزی متوسل می‌شدند تا از یکدیگر سبقت بگیرند و خود را برای مدیرعاملی نفت مطرح کنند اما زنگنه هر دو را به کنار راند و مسعود کرباسیان را بر مسند نشاند. منوچهری به دلیل بازنشستگی کنار رفت و پاک‌نژاد به دلایل دیگر از حمله نزدیکی بیش‌ازحد به بازرس ویژه وزیر نفت، یعنی سید منصور ابراهیمی.

حالا منوچهری قرار است راهی اویک شود و پاک‌نژاد جایگزین جوادی در معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری شود. منوچهری البته سود کرد درست برخلاف پاک‌نژاد که تبدیل به یک معاون ستادی با کمترین اختیار و جایگاهی شده است. تکلیف معاونت‌های شرکت ملی نفت هم روشن است، یا افرادی جایگزین آن‌ها خواهند شد و یا با حذف معاونت‌ها از ساختار شرکت ملی نفت، کرباسیان نقشی را ایفا می‌کند که زنگنه دوست دارد.

جنگ منوچهری – پاک‌نژاد برنده‌ای به نام کرباسیان داشت؛ اصطکاک‌های عمیق میان این دو معاون، همه را خسته کرده بود که البته دلیل بروز چنین پدیده‌ای، اشتباه وزیر نفت در چندتکه کردن شرکت ملی نفت و هدیه دادنش به تعدادی از معتمدانش بود. میز نفت ماه گذشته از تلفیق دوباره معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری خبر داده و نوشته بود محتمل‌ترین گزینه برای این سمت، محسن پاک‌نژاد است البته به شرطی که وزیر نفت نخواهد معاون تولید شرکت ملی نفت را محدودتر کند.

بازی جنجالی دو معاون حالا پایان‌یافته است؛ مناصب جدید آن‌ها شاید غم‌انگیزترین سمت‌های عمر مدیریتشان باشد البته نه برای منوچهری.


کد مطلب: 22393

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/22393/پایان-تلخ-دو-معاون

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir