۰
۱
درباره دو انتصاب اخير در شرکت ملي نفت

کرباسيان و گودرزي؛ عبور از قانون

شايد وزير نفت توانمندي خاصي را در شخص کرباسيان ديده است که براي انتصابش چنين هزينه کرده است؛ عملکرد کرباسيان مشخص خواهد کرد اين هزينه منطقي بوده است يا خير.
کرباسيان و گودرزي؛ عبور از قانون
ميزنفت| اينکه انتصابات وزير نفت در شرکت ملي نفت تا چه حد با قانون سازگار است را بايد از اساسنامه شرکت ملي نفت جويا شد؛ اساسنامه‌اي که در سال 95 به تصويب رسيد و تکليف را براي انتصاب اعضاي هيئت مديره و مديرعامل شرکت ملي نفت مشخص کرده است.

وزير نفت، زهرا گودرزي را به عضويت هيئت مديره شرکت ملي نفت منصوب کرد که اين حکم براي يک کارشناس ساده امور حقوقي شرکت ملي نفت در نوع خود جالب بود. فازغ از اينکه گودرزي، در ماجراي قرارداد توتال نقش آفرين بوده و از همکاران غلامرضا منوچهري است بايد به اساسنامه شرکت ملي نفت توجه کرد.
وزير نفت در حکمي که براي گودرزي صادر کرده، نوشته است: «حسب اختیارات تفویض شده به اینجانب، از سوی مجمع عمومی محترم شرکت ملی نفت ایران، مستند به مواد 28 و 29 قانون اساسنامه این شرکت مصوب 23 فروردين 95، با عنایت به تعهد و تخصص سرکار عالی، با استعانت از خداوند دانای توانا، به موجب این حکم به مدت 4 سال، به عنوان عضو اصلی هیئت‎مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب می‎شوید.»

اما ماده 28 چه مي‌گويد؛ در اين ماده تنها به اين موضوع اشاره شده است که اعضاي هيئت مديره شرکت ملي نفت توسط وزير نفت انتخاب مي‌شود. اما اصل مساله در ماده 29 مستتر است که طبق اين ماده، اعضاي هيئت مديره شرکت ملي نفت حداقل بايد داراي 15 سال سابقه کار باشند که حداقل 5 سال از اين 15 سال، بايد سابقه مديريتي باشد.

سابقه کاري گودرزي در شرکت ملي نفت 15 سال نبوده و عمر مديريت وي نيز هيچگاه به 5 سال نرسيده است؛ او تنها کارشناس امور حقوقي شرکت ملي نفت بوده و اصولا هيچ مديريتي را تجربه نکرده است. با اين وجود وزير نفت با تخطي از قانون، وي را به عضويت هيئت مديره NIOC منصوب کرده است.

اما قانون درباره مسعود کرباسيان چه مي‌گويد؟ وزير نفت براي کرباسيان دو حکم صادر کرده است؛ او براي کرباسيان که وي را به مدت 4 سال به عضويت هيئت مديره درآورده ، گفته است: « «براساس اختیارات تفویض شده به اینجانب از سوی مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران و با توجه به مجوز دریافتی، با عنایت به تعهد، تخصص و سوابق موفق، خدمات و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به مدت چهار سال، به عنوان عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب می‎شوید.»

گرچه زنگنه از نوع مجوز دريافتي چيزي نگفته است اما با توجه به ماده 29 اساسنامه شرکت ملي نفت، وي صلاحيت عضويت درهيئت مديره شرکت ملي نفت را از نظر سابقه کاري ندارد و مجوز کرباسيان از ستاد تدابير ويژه اقتصادي اخذ شده است. وزير نفت جند دقيقه پس از صدور حکم هيئت مديره کرباسيان، حکم مديريت او در شرکت ملي نفت را هم صادر کرد که در اين حکم آمده است: «با توجه به این‌که در اجرای ماده 50 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، اعضای هیئت مدیره این شرکت، جنابعالی را برای تصدی مدیریت عامل این شرکت پیشنهاد کرده‎اند، لذا با توجه به تعهد، تجارب و سوابق درخشان مدیریتی جنابعالی در سطوح عالی اجرایی و اقتصادی، بدین‌وسیله با استعانت از خداوند قادر متعال، به‌استناد اختیارات ناشی از ماده یادشده از اساسنامه شرکت و همچنین مجوز دریافتی، جنابعالی را برای مدت 2 سال به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت منصوب می‎کنم.»

ماده 50 اساسنامه شرکت ملي نفت هم مي‌گويد اعضاي هيئت مديره از بين خود، يک نفر که واجد شرايط در بندهاي الف و ب ماده 29 باشد را به وزير نفت معرفي مي‌کنند و وزير نفت با حکمي دوساله، وي را به مديريت شرکت ملي نفت منصوب مي‌کند.

گرچه قانون و اساسنامه مشخص است، ولي نه خبري از انتخاب توسط هيئت مديره است و نه کرباسيان از نظر اساسنامه، صلاحيت حضور در اين سمت را دارد. او دو مشکل اساسي داشته و دارد؛ يکي آنکه داراي ويژگي‌هاي مشخص شده در اساسنامه نبوده و دوم آنکه بازنشسته است.

شايد وزير نفت توانمندي خاصي را در شخص کرباسيان ديده است که براي انتصابش چنين هزينه کرده است؛ عملکرد کرباسيان مشخص خواهد کرد اين هزينه منطقي بوده است يا خير.
 
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 22410
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Romania
بله ژنرالها اخراج و با اتوبوس و ميني ون اخراجي هاي دانشگاه خواجه نصير و دولت بنفش وارد نفت شدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟