۰
انقلاب بزرگ سابیک

آرامکو، پیشرو در تبدیل نفت به پتروشیمی

در این فناوری متان با کمک یک کاتالیست و در مجاورت محیطی پر از اکسیژن به اولفین تبدیل می‌گردد. شرکت رویال داچ شل از حامیان این فناوری بوده و از دهه ۱۹۸۰ میلادی تلاش برای ایجاد این فناوری آغازشده است.
آرامکو، پیشرو در تبدیل نفت به پتروشیمی
میز نفت | در ماه‌های اخیر چند شرکت پیشرو نفتی نظیر سیلوریا تکنالژیز و آرامکوی سعودی اعلام کرده‌اند فناوری‌های انقلابی تبدیل نفت خام به محصولات شیمیایی و فناوری‌های تلفیقی اکسیداسیون متان (جهت تولید استیلن) را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دون باری، معاون مدیرعامل موسسه آی اچ اس مارکیت می‌گوید: این فناوری تأثیر گسترده‌ای بر صنعت پتروشیمی برجای خواهد گذاشت. این فناوری از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار بوده و با تلفیق دو پالایشگاه و پتروشیمی، فرآیندهای این تأسیسات را در یک مجموعه انجام می‌دهد.

هدف این فناوری، افزایش محصولات تولیدشده از یک بشکه نفت خام از 15 تا 25 درصد به 40 تا 80 درصد به‌عنوان خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و محصولات غیر سوختی است.

احمد الخویطر، از مدیران ارشد شرکت آرامکو می‌گوید: بیشینه کردن مقدار محصولات شیمیایی ارزشمند در پروژه‌های پالایشی آینده شرکت ما موردتوجه قرارگرفته است. صنایع پایین‌دستی شرکت آرامکو با این راهبرد فناورانه در آستانه ورود به دوره‌ای جدید هستند.

همانند بسیاری از تولیدکنندگان، ممکن است فعالیت‌های اصلی شما با مشکل ناکارایی، اتلاف زمان و مشکل تعمیرات ماشین‌آلات روبرو باشد. سامانه‌های راهبری تولید به شما کمک می‌کند تا از امکانات و دارایی‌های موجود بیشترین بهره‌وری به دست آید.
 
*توسعه يك فناوری پیشرو
تبدیل مستقیم نفت خام به محصولات شیمیایی را باید یک فناوری تغییردهنده بازی دانست که چندلایه پالایشی پرهزینه را حذف می‌کند. در این فناوری، ترکیبی از مولکول‌های هیدروکربوری به خوراک واحدهای تولید محصولات پتروشیمی تبدیل می‌شود.

تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته است به فناوری تجاری تبدیل نفت به محصولات شیمیایی دست یابد. شرکت اکسون موبیل را باید پیشگام توسعه این فناوری در دنیای امروز دانست. این شرکت واحد پایلوت کراکر تبدیل نفت به محصولات شیمیایی را در سنگاپور اجرا کرده است. این واحد از انعطاف‌پذیری زیادی در خوراک دریافتی برخوردار بوده و امکان استفاده از هر خوراکی از گاز سبک تا مایعات سنگین نظیر نفت خام را دارا است.

پروژه پایلوت ینبوع از ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار بشکه برخوردار بوده و با پایان مراحل راه‌اندازی و تولید پایدار، مدیران شرکت سابیک در مورد ساخت يك مجتمع بزرگ ۳۰ میلیارد دلاری تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در فرایند عرضه‌شده شرکت سیلوریا، از گاز طبیعی به‌صورت مستقیم و با فناوری‌های تلفیقی اکسیداسیون، اولفین تولید می‌شود. با این دستاورد، شرکت آرامکو می‌تواند با ساخت تأسیسات تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی و فراورش گازهای کم‌ارزش (به‌ویژه متان)، ارزش‌افزوده بیشتری به دست آورد و محصولات اولفینی پرارزش‌تر تولید کند. این اقدام به بهبود کارایی هیدروکربن‌ها و تبدیل هر بشکه نفت به محصولات ارزشمند پتروشیمی منجر می‌گردد. علاوه بر مزایای فوق، در سایه توسعه این فناوری می‌توان به موفقیت‌های ارزشمندی در بخش کاهش انتشار کربن در مقایسه با روش‌های کنونی تولید اتیلن دست‌یافت.

موسسه آی اچ اس مارکیت پس از ارزیابی انتشار دی اکسید کربن در روش‌های مختلف تولید اتیلن و خوراک‌های موجود اعلام کرده که فناوری شرکت سیلوریا از پایین‌ترین حجم انتشار گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن در فرآیند تولید اتیلن و اولفین سود می‌برد. با تولید متان از دی اکسید کربن در این فناوری، خالص تولید کربن آن، منفی است.

بر اساس اعلام موسسه آی اچ اس مارکیت، در فرآیند فناوری شرکت سیلوریا به ازای هر تن اتیلن تولیدشده، یک تن دی اکسید کربن جذب می‌شود. در روش‌های کنونی کراکینگ نفتا، درازای تولید هر تن اتیلن، 1.4 تن دی اکسید کربن تولید می‌شود.

بدین ترتیب یک دستاورد بزرگ در کاهش انتشار کربن به وجود آمده و درعین‌حال، ارزش‌افزوده بیشتری به دست می‌آید.

در گزارش موسسه آی اچ اس مارکیت آمده است: تقاضای جهانی اتیلن و پروپیلن ۱۶۰ میلیون تن و ۱۱۱ میلیون تن در هرسال است. این تقاضا از رشد سالانه ۴ درصدی نیز برخوردار است. بدین ترتیب سالانه باید ۶.۴ میلیون تن و ۴.۴ میلیون تن به ظرفیت تولید اتیلن و پروپیلن دنیا افزوده شود. با ساخت دو واحد بزرگ تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی با خوراک روزانه ۲۰۰۰۰۰ بشکه می‌توان این محصولات را تولید کرد و به ساخت چهار مجتمع اولفین سبک کراکینگ نفتا نیازی نخواهد بود. در این فناوری متان با کمک یک کاتالیست و در مجاورت محیطی پر از اکسیژن به اولفین تبدیل می‌گردد. شرکت رویال داچ شل از حامیان این فناوری بوده و از دهه ۱۹۸۰ میلادی تلاش برای ایجاد این فناوری آغازشده است.

در چند دهه اخیر، شرکت‌های پتروشیمی با معضل تولید دی اکسید کربن، منواکسید کربن و کک در فرآیند تولیدات خود روبرو بوده‌اند؛ اما این فناوری با استفاده از این محصولات جانبی به‌عنوان خوراک، به یک موفقیت بزرگ به دست آورده است. شرکت سیلوریا توانسته است کاتالیستی بسازد که در دمای کم و فشار بالا، فرآیند تولید محصولات پتروشیمی از نفت خام را عملی کند.

در گزارش موسسه آی اچ اس مارکیت نتیجه‌گیری شده که شرکت آرامکو به‌عنوان یک غول نفتی با فناوری نوآورانه شرکت سیلوریا می‌تواند به منافع چشمگیری با کاراتر نمودن فرآیندها، بهبود کارایی کربن، بالا رفتن کارایی سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش دست یابد. اگرچه این فناوری به سرمایه‌گذاری چشمگیری نیاز دارد، اما در سایه انعطاف‌پذیری و اثربخشی آن به‌سرعت شاهد نتایجی ارزشمند و پایداری دستاوردهای آن خواهیم بود.
 
 
 
منبع: www.plasticstoday.com

 
 
 
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 22463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *