نکاتی که شاید ندانیم

30 نکته شنیدنی در مورد فرآورده‌های نفتی

24 آذر 1397 ساعت 11:10

دیزل زیستی نسبت به سایر انواع سوخت از بیشترین انرژی برخوردار است. با هر واحد سوخت فسیلی به کار گرفته‌شده در تولید دیزل زیستی می‌توان 3.2 واحد انرژی به دست آورد.


میز نفت| نفت و محصولات نفتی با زندگی روزانه همه مردم دنیا پیوند خورده است. ارزش کنونی بازار نفت و محصولات آن از بازارهای فولاد، فلزات گران‌بها و سایر فلزات بیشتر است. در ادامه با 30 نکته شنیدنی در مورد محصولات نفتی آشنا می‌شویم:
 
 
 
1. آتش زدن بنزین. در یک آزمایش، پژوهشگران 2000 بار تلاش کردند تا یک ظرف بنزین را با یک سیگار روشن آتش بزنند؛ اما آن‌ها با شکست 100 درصدی روبرو شدند. گاز مایع نیز با یک سیگار روشن آتش نمی‌گیرد، اما بخارهای بنزین در پمپ‌بنزین اشتعال‌زا است؛ اما دمای ته سیگار باید حداقل 450 درجه باشد. دمای یک سیگار خاموش نشده 400 درجه است، اما پس از خاموش شدن سیگار، دمای آن تا 900 درجه بالا می‌رود.
 
2. یک لیتر نفت می‌تواند یک‌میلیون لیتر آب را آلوده کند. باید دانست که وقتی شما نفت را در چاه ظرف‌شویی می‌ریزید، یک‌میلیون لیتر آب قابل بازیافت آلوده می‌شود.
 
3. شهر لس‌آنجلس، سومین دارنده ذخایر بزرگ نفت در ایالات‌متحده است، اما اکثر چاه‌های نفتی این شهر در محدوده‌های شهری واداری قرارگرفته‌اند.
 
4. ژله نفتی (وازلین) نخستین بار زمانی کشف شد که یک شیمیدان پس از بازدید از یک دکل نفتی دریافت که حفاران از مایع ژله‌ای اطراف چاه برای کارکرد بهتر تجهیزات و مرهم زخم‌ها استفاده می‌کنند. با تلاش‌های وی در آزمایشگاه، وازلین به روش صنعتی تولید و روانه بازار شد.
 
 5. با پالایش یک بشکه (برابر با 42 گالن) نفت، 20 گالن بنزین، 7 گالن دیزل و 17 گالن محصولات جانبی تولید نظیر پروپان، آمونیاک و پلاستیک به دست می‌آید که برابر با 44 گالن است. درمجموع افزوده پالایشی به دست آمده 2 گالن خواهد بود.
 
6. در سال 2009 میلادی، بیش از 3 میلیون تن آسفالت بازیافت گردید و تا 99 درصد آسفالت، قابل بازیافت است.
 
7. در سال 1949 میلادی، یک مرد در هنگام تمیزکاری تجهیزات صنعتی با بنزین و به دلیل سهل‌انگاری با بنزین فوت کرد. بنزین از یک سوراخ روی زمین ریخت و به دلیل وجود بخاری مشعل‌دار، آتش‌سوزی به وجود آمد. در دروس رشته حقوق، موضوع سهل‌انگاری به‌عنوان یک موضوع درسی، آموزش داده می‌شود.
 
8. گاز طبیعی بدون بو است. شرکت‌های گاز طبیعی باید ماده افزودنی مرکاپتان را به گاز بیافزایند تا ایمنی مصرف آن تضمین شود. بدین ترتیب با نشت گاز و استشمام بوی آن، افراد از نشت گاز مطلع می‌شوند.
 
9. در دمای پایین، گازوییل به ماده‌ای ژله‌ای تبدیل می‌شود و به موتور وارد نمی‌شود. به همین دلیل، در این دما، اتوبوس‌های مدرسه روشن نشده و مدارس تعطیل می‌شوند.
 
10. در یک پمپ‌بنزین مینسوتا، مشتریان می‌توانند بنزین مصرفی خود را به‌صورت عمده و با روش پیش‌خرید تهیه کنند. بدین ترتیب به‌جای پرداخت 4 دلار برای خرید یک گالن بنزین عده‌ای با کمتر از ۱ دلار یک گالن بنزین می‌خرند.
 
11. اگر کل ذرت و سویای ایالات‌متحده به اتانول ذرت و دیزل زیستی سویا تبدیل شود، فقط 12 درصد بنزین مصرفی و 6 درصد گازوییل مصرفی رانندگان آمریکایی تأمین می‌شود.
 
12. نروژ دارای گران‌ترین قیمت بنزین دنیا است. این کشور باوجود دارا بودن ذخایر نفت خام هیچ یارانه‌ای به سوخت اختصاص نداده و هزینه‌های تحصیل رایگان در دانشگاه و زیرساخت‌های ملی از این بخش تأمین می‌شود.
 
13. سوخت موردنیاز هر موشک وی 2 آلمان نازی از 30 تن سیب‌زمینی تهیه می‌شد.
 
14. پس از نشت نفت از یک خط لوله در اکوادور، نفت بیشتری در مقایسه با فاجعه والدز شرکت اکسون در آلاسکا روانه رود آمازون شد.
 
15. انگلستان دارای یک شبکه زیرزمینی انتقال سوخت هواپیماها است که در زمان جنگ جهانی دوم ساخته‌شده است. بدین ترتیب ریسک انتقال سوخت از طریق جاده و یا راه‌آهن وجود ندارد.
 
15. حدود 45 نوع بنزین مختلف در ایالات‌متحده عرضه می‌شود که به دلیل این تفاوت، شاهد کاهش کارایی و افزایش قیمت در پمپ‌بنزین‌ها هستیم
 
17. گازوییل و نفت سفید گرمایش خانه‌ها تقریباً مشابه هم هستند؛ اما نفت سفید، قرمز بوده و به دلیل فقدان مالیات، ارزان‌تر است. از نفت سفید می‌توان در خودروهای آفرود استفاده کرد؛ اما استفاده از این سوخت در کامیون‌ها و خودروهای عمومی ممنوع است.
 
18. در سال 2015 میلادی، 24 درصد نفت مصرفی آمریکا وارداتی بوده که از سال 1970میلادی، پایین‌ترین میزان بوده است. بیشترین نفت وارداتی ایالات‌متحده از آمریکای شمالی و جنوبی (حدود ۶۰ درصد کل واردات) خریداری می‌شود.
 
19. در آمریکا مشخصات بنزین تولیدشده در زمستان و تابستان باهم متفاوت هستند. به همین دلیل در فصل بهار هرسال شاهد افزایش قیمت بنزین هستیم.
 
20. بخارات گازوییل نسبت به سیگار برای سیستم تنفسی زیان‌بارتر بوده و بر اساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت باعث ابتلا به سرطان می‌شود.

21. دیزل زیستی نسبت به سایر انواع سوخت از بیشترین انرژی برخوردار است. با هر واحد سوخت فسیلی به کار گرفته‌شده در تولید دیزل زیستی می‌توان 3.2 واحد انرژی به دست آورد.
 
22. در سال 2015 میلادی با یک دلار امکان خرید 482 گالن بنزین در ونزوئلا وجود داشت.
 
23. یک گالن بنزین دارای 31 میلیون کالری انرژی است.
 
24. نفت سفید در ابتدا به‌عنوان محصول جانبی تولید بنزین شناخته می‌شد و بخش زیادی از آن سوزانده و یا به رودخانه ریخته می‌شد.
 
 25. بر اساس مقررات استاندارد، بنزین باید در مخازن قرمز نگهداری شود. گازوییل نیز در مخازن زرد نگهداری می‌گردد. نفت سفید نیز در ظرف‌های آبی نگهداری می‌شود.
 
26. تا سال 2014 میلادی، عرضه بنزین در ترکمنستان رایگان بود. به هر شهروند ماهانه 120 لیتر بنزین تعلق می‌گرفت.
 
27. امکان مصرف سوخت هواپیما در خودروهای دیزلی وجود دارد.
 
28. تصفیه نفت نخستین بار در قرن نهم میلادی توسط زکریای رازی شیمیدان ایرانی انجام شد.
 
29. میانگین حقوق پرداخت‌شده به یک کارگر شاغل بر روی دکل حفاری در سال 2011 میلادی 100 هزار دلار در سال بوده است.
 
30. برای تولید یک لیتر نفت خام، 33.5 تن گیاه باستانی و هزاران سال زمان نیاز است.
 
 
مترجم: محسن داوری
منبع: www.factrepublic.com


کد مطلب: 22582

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/22582/30-نکته-شنیدنی-مورد-فرآورده-های-نفتی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir