۰
تحولاتي که براي ايران مهم است

10 نقطه بحرانی دنیا در سال 2019

رهبران واشنگتن، ریاض و تل آویو از راهبردهای منطقه ای تهران ناراحتند و با خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم ها، آینده رویارویی این کشورها با ابهام های بیشتری روبرو شده است. عربستان نیز که در لبنان، عراق و یمن در حال مقابله با نیروهای طرفدار تهران می باشد،
10 نقطه بحرانی دنیا در سال 2019
ميزنفت | در دنیای کنونی که قواعد اندکی دارد، پیش بینی اتفاقات آینده، دشوار است. نظام جهانی با نوسانات گسترده ای روبرو است و سایه جنگ، بحران داخلی، دخالت های خارجی و آشوب بر مناطق مختلف دنیا سایه افکنده است. اینک دوره هژمونی غرب به پایان رسیده و عصر چندجانبه گرایی فرا رسیده است. نشریه فارین پالیسی با آغاز سال جدید میلادی، نگاهی به 10 نقطه بحرانی دنیا در سال 2019 میلادی داشته است.


۱. یمن
در این کشور فقیر و بحران زده، هیچ یک از قواعد حقوق بین الملل رعایت نمی شود. بحران انسانی یمن را باید فاجعه آمیزترین اتفاق جهان امروز دانست. پس از چهار سال جنگ با حضور ایتلاف عربی به رهبری عربستان و حمایت تسلیحاتی غربی ها، ۱۶ میلیون یمنی در فقر مزمن غذایی به سر می برند.

هرچند در سایه بحران قتل خاشقجی، اروپا در مورد حمایت از ایتلاف عربی تجدیدنظر کرده و به نظر می رسد در سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد تحولات تاثیرگذارتری در کشور یمن خواهیم بود.


۲. افغانستان
در سال گذشته، ۴۰۰۰۰ نفر در زدوخوردهای خشونت بار افغانستان، جان باختند. ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد نیمی از نیروهای نظامی کشورش (۷۰۰۰ سرباز) را از خاک افغانستان خارج خواهد کرد. نیروهای طالبان نیمی از خاک این کشور را در اختیار دارند و حملات دامنه دار هوایی آمریکایی ها نتوانسته تغییری در شرایط به وجود آورد. دولت های فعال در خاک این کشور به ویژه پاکستان، ایران، روسیه و چین از خروج آمریکایی ها خوشحال خواهند شد. بدین ترتیب پیش بینی آینده کشور افغانستان بسیار دشوار خواهد بود.

۳. تنش های ایالات متحده و چین
رویارویی دولت های ایالات متحده و چین، نظامی نیست، اما پیامدهای گسترده ای به دنبال خواهد داشت. رقابت های این دو کشور از سه دهه پیش آغاز شده و تاثیرات ژیوپلیتیک گسترده ای داشته است.

چینی ها در میان مدت، تمایلی به برهم زدن نظم نوین جهانی ندارند. سلطه جهانی آمریکایی ها نیز با روی کار آمدن ترامپ کاهش نخواهد یافت.

چینی ها و آمریکایی ها برای گستردن تور نفوذ خود بر آسیا، رقابتی همه جانبه را آغاز کرده اند و سیاستمداران واشنگتن تمایلی به از دست دادن یکی از کانون های راهبردی سیاست خارجی خود ندارند. دریای چین جنوبی یکی از گذرگاه های کلیدی تجاری دنیا محسوب می شود و بارها نظامیان هر یک از این دو کشور به طرف مقابل، هشدار داده اند.

 ۴. عربستان، ایالات متحده، اسراییل و ایران
همانند سال ۲۰۱۸ میلادی، در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز هراس از برخورد نظامی ناخواسته و یا محدود میان این کشورها وجود دارد.

رهبران واشنگتن، ریاض و تل آویو از راهبردهای منطقه ای تهران ناراحتند و با خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم ها، آینده رویارویی این کشورها با ابهام های بیشتری روبرو شده است. عربستان نیز که در لبنان، عراق و یمن در حال مقابله با نیروهای طرفدار تهران می باشد، بودجه هنگفتی برای تحقق این سیاست خود در نظر گرفته است.

ایرانی ها که به تحقق اهداف خود در بلندمدت اطمینان دارند، تمایلی به آغاز رویارویی نظامی گسترده ندارند. ایالات متحده تهدید کرده که استفاده تهران از شبه نظامیان عراقی برای تحقق خواسته هایش به ویژه تهدید آمریکایی ها باید متوقف گردد. در شرایط کنونی، احتمال برخورد ناخواسته دو کشور در یمن، خلیج فارس، سوریه و یا عراق وجود دارد.

با قدرت گرفتن حوثی ها، کنترل حامیان ایران بر دریای سرخ به عنوان مهمترین مسیر صدور نفت  کشورهای خاورمیانه به اروپا افزایش یافته است. اسراییلی ها از مدتها پیش، به اهداف ایرانی در خاک سوریه حمله می کنند. با چنین حملاتی، حضور بلندمدت ایران در این کشور با چالش روبرو خواهد شد. از سوی دیگر، می توان پیش بینی کرد با پایان یافتن جنگ یمن، فشار بر ایران افزایش خواهد یافت.


۵. سوریه
با پایان یافتن سال ۲۰۱۸ میلادی به نظر می رسد در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد تداوم درگیری ها در سوریه باشیم. دولت بشار اسد با حمایت تهران و مسکو توانسته نیروهای مخالف را تا حدود زیادی سرکوب کند. جنگ با داعش نیز تقریبا پایان یافته است. دولت های ایران، روسیه، ترکیه، ایالات متحده و اسراییل در بخش های مختلف خاک سوریه حضور دارند. اما با اعلام خروج ارتش آمریکا از سوریه، آینده رقابت های بین المللی با ابهام روبرو خواهد بود.


۶. نیجریه
مردم نیجریه در فوریه سال 2019 میلادی برای انتخاب رییس جمهور جدید کشورشان به پای صندوق های رای می روند. انتخابات های این کشور همواره با زدوخورد و آشوب روبرو بوده است. در دلتای نفتخیز نیجر نیز شاهد تداوم نبرد گروه های مختلف هستیم.


۷. جنوب سودان
در پنج سال اخیر، جنگ داخلی این کشور به مرگ ۴۰۰۰۰۰ نفر منجر شده است. گفته می شود در سال ۲۰۲۲ میلادی انتخابات این کشور برگزار خواهد شد. اما دورنمای شرایط این منطقه در هاله ای از ابهام قرار دارد.


۸. کامرون
این کشور که در گذشه به جزیره آرامش معروف بود، سال هاست که با آشوب و جنگ داخلی دست و پنجه نرم می کند. در ماه های اخیر، گروه های جدایی طلب در این کشور فعال شده اند. آنها ۱۰ گروه مختلف هستند و تاکنون صدها نفر از نیروهای دوطرف کشته شده اند. براساس اعلام سازمان ملل متحد، تعداد آوارگان این ناآرامی ها ۴۳۷ هزار نفر بوده است.


۹. اوکراین
بحران اوکراین پس از گذشت چند سال همچنان با آینده ای نامعلوم روبرو است. انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت مسکو از جدایی طلبان بر آتش اختلافات افزوده است. در سال گذشته، اختلاف روسیه و اوکراین بر سر مالکیت تنگه کرچ به برخوردهای نظامی منجر شد. هیچ یک از دو کشور نیز خواهان عقب نشینی از مواضع خود نیست.


۱۰. ونزویلا
این کشور دارای ذخایر هنگفت نفت خام بوده، اما در سال های اخیر با بحران داخلی دست و پنجه نرم می کند. اقتصاد ونزویلا در آستانه سقوط قرار دارد و فقر و سوتغذیه و بیماری های واگیردار در این کشور فراگیر شده است. تاکنون ۳ میلیون نفر از شهروندان ونزویلایی کشورشان را ترک کرده اند. براساس گزارش سازمان ملل، تعداد این آوارگان تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی از مرز ۵.۳ میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

رییس جمهور مادورو در حالی خود را برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری آماده می کند که آشوب در شهرهای بزرگ این کشور وجود دارد.
تحریم های واشنگتن نیز بر مشکلات کنونی افزوده، اما رهبران پکن و مسکو تلاش می کنند تا دولت کنونی را در قدرت حفظ نمایند. بدین ترتیب پیش بینی آینده بسیار دشوار خواهد بود.



نویسنده: روبرت مالی
منبع: فارین پالیسی
مترجم: محسن داوری







https://foreignpolicy.com/2018/12/28/10-conflicts-to-watch-in-2019-yemen-syria-afghanistan-south-sudan-venezuela-ukraine-nigeria-cameroon-iran-israel-saudi-arabia-united-states-china-kurds-ypg/
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 22719
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *