۰
تغییر در صحنه بازی

انقلاب فناوری‌های دیجیتال در صنعت نفت

در دوره سقوط قیمت‌ها افزایش عمر دارایی‌ها به یکی از اولویت‌هایی شرکت‌های این صنعت تبدیل شد. با بهبود قیمت‌ها نیز همچنان این هدف اهمیت خود را حفظ کرده است.
انقلاب فناوری‌های دیجیتال در صنعت نفت
ميزنفت| در سال 2008 میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی به رکورد 150 دلار دست یافت. بدین ترتیب با رشد تولید و افزایش سرمایه گذاری در حوزه بالادستی، شاهد کاهش قیمت ها در سال های بعد بودیم. غول های بزرگ بازار طلای سیاه نظیر اکسون موبیل، شل و بریتیش پترولیوم تا حدود زیادی این شرایط را پیش بینی کرده بودند.

در فاصله سال های 2005 تا 2014 میلادی، رشد قیمت ها و افزایش سرمایه گذاری، شرایط رکود را پدید آورد. همچنین افزایش هزینه های عملیاتی و رشد مالیات، هزینه خدمات و هزینه های توسعه، روزهای دشواری را برای مدیران صنعت نفت و گاز پدید آورد. در نتیجه، با آغاز سقوط قیمت ها بیش از 250 هزار نفر از کارکنان صنعت نفت، اخراج شدند و دوسوم دکل های حفاری دنیا، بیکار شدند. ورشکستگی صدها شرکت نفتی نیز باید به این فهرست افزوده شود.

با تداوم چالش های بازار، شرکت های بزرگ نفتی نیز با مشکلات ساختاری و عملیاتی روبرو شدند. بهره گیری از فناوری ها و روش های قدیمی برای اندازه گیری بهره وری، رشد داخلی بهره وری را با مانع روبرو کرده است.

با از دست دادن میلیاردها دلار در هر سال، شرکت های نفتی نیازمند راه حل های سریع برای عملیات هوشمند و افزایش سودآوری و سهم بازار هستند.

در شرایط کنونی، شاهد افزایش توجه به انرژی های خورشیدی و سبز در سایه بحران تغییر اقلیم هستیم. اقتصاد جهانی دیر یا زود با سوخت های فسیلی وداع خواهد کرد و دنیا یکی از منابع کلیدی ایجاد ثروت خود را از دست خواهد داد.

با راهبرد تعمیرات هوشمندانه و بهره گیری از راه حل های دیجیتال می توان تا ۳۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی کرد. در سکوهای فراساحلی دور از خشکی می توان فرصت های بسیاری برای کنترل خودکار تاسیسات یافت. با این روش ها می توان سکوها را برای مدت بیشتری رقابتی نگاه داشت. این فناوری در کاهش هزینه ها و افزایش تولید از کارایی بالایی برخوردار است.

تحلیل داده های انبوه و تعمیرات پیشگیرانه از دستاوردهای دیجیتالی شدن صنعت نفت است. در این حوزه تغییرات کوچک می توان دستاوردهای بزرگی به ارمغان آورد. صنعت نفت و گاز نیازمند نوآوری و راهکارهای هوشمندانه است تا پایدار باقی بماند.  تداوم رشد این صنعت در آینده نیازمند چنین اقداماتی خواهد بود.

در دوره سقوط قیمت‌ها افزایش عمر دارایی‌ها به یکی از اولویت‌هایی شرکت‌های این صنعت تبدیل شد. با بهبود قیمت‌ها نیز همچنان این هدف اهمیت خود را حفظ کرده است.

دستیابی به نفت آسان در حال پیوستن به تاریخ است و تولید از منابع جدید با پیچیدگی های زیادی روبرو است.

در قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت برداشت از میادین فراساحلی و آب های عمیق اقتصادی و سودآور خواهد بود.  صنعت نفت پس از پشت سر گذاشتن چهار سال رکود و توقف اجرای پروژه های بزرگ بار دیگر آماده توسعه میادین بزرگ شده است.


*فناوری‌های دیجیتال و تغییر در صحنه بازی
شرکت سون لیکز در سال 2009 میلادی تاسیس شده و ارایه دهنده راه حل های هوشمند برای شرکت های حوزه بالادستی صنعت نفت و گاز طبیعی است. این شرکت استارت آپ، راه حل های سفارشی در بخش داده ها تولید می کند و فناوری های مشخص کننده ناکارایی های عملیاتی را عرضه می نماید. این شرکت هدف ساده ای دارد: کاهش هزینه های تولید، بهبود بهره وری و ایجاد جریان کاری کارا.

شیوا راجاگوپالان، مدیرعامل این شرکت می گوید: دنیای ما در آستانه تحولاتی گسترده قرار دارد و فناوری های نوین در حال تغییر در چهره شرکت های بزرگ نفت و گاز است.

وی می گوید: روزهای دشوار و پرفرازونشیبی در برابر صنعت نفت قرار دارد. تحقق تولید برنامه ریزی شده از چاه ها نیز با دشواری های زیادی روبرو است.
اما راهکار اثربخش فرارو را باید نه افزودن تعداد کارکنان، که استفاده از فناوری های پیش بینی کننده و قابل انطباق دانست و هوش مصنوعی، مهمترین فناوری شناخته شده است.

*هوش مصنوعی و تغییر آینده صنعت نفت
صنعت نفت گام به عصر جدیدی نهاده که در آن فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی، پرچمدار تحول در آن به شمار می روند. هوش مصنوعی بر حل مشکلات و موانع دارای ارزش بالا تمرکز دارد.

فناوری هوش مصنوعی می تواند در کاهش زمان توقف بهره برداری از چاه ها، دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد. تاکنون در بسیاری از صنایع، هوش مصنوعی دستاوردهای بزرگی به دست آورده است.

در این دستاورد، با بررسی داده های تاریخی یک چاه می توان تولید آن را پیش بینی کرد. همچنین پیش از پدید آمدن یک مشکل می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

سامانه های هوشمند نفت و گاز با پیشرفت تدریجی، به دستاوردهای بزرگی در پیش بینی آینده دست یافته و دورنمای فردای این فناوری، درخشان تر و کاراتر از امروز خواهد بود.

با دستیابی به داده های درست، عملکرد تاسیسات بهبود خواهد یافت. در صنعت حفاری نیز هوش مصنوعی در تولید بهینه از چاه‌ها به نتایج چشمگیری منجر شده است. مثلا می توان با دقت بالایی، زمان فرازآوری مصنوعی از هر چاه را تعیین کرد. این اقدامات به کاهش زمان از دست رفته منجر می شود.

اما مهمترین چالش هایی که صنعت نفت و گاز می تواند با این فناوری از آنها عبور کند، چیست؟

صنعت نفت ماهیتی کارآفرینانه داشته و اکثر غول های نفتی از هیچ پدید آمده اند. اما ادامه فعالیت این شرکت ها در گروی فناوری های نوظهور و تجهیزات و فرآیندهای نوین برای فعالیتی رقابتی خواهد بود.

صنعت نفت پس از پشت سر گذاشتن دوره سقوط قیمت ها، اخراج گسترده کارکنان، کاهش سرمایه گذاری و افول شاخص های مالی، راه دشواری برای بقا در برابر خویش دارد. اکثر شرکت های نفتی خواهان افزایش تولید بدون کسب منابع جدید هستند.

ما می دانیم که هوش مصنوعی و برنامه های تولید شده با آن برای اجرا در صنعت انرژی، در ابتدای راه قرار دارند. این برنامه ها در برنامه ریزی تولید و بهینه سازی عملیات یک برگ برنده محسوب می شوند. کمک به بهبود ایمنی و حفظ بیشتر محیط زیست نیز از مزایای دیگر آنها به شمار می رود.

هوش مصنوعی به شرکت های اکتشاف و تولید، توانایی مدیریت پویای عملیات براساس شرایط چاه ها و اولویت بندی را می دهد. با این کار شاهد دستیابی به بیشترین تولید خواهیم بود.

سامانه های سنتی تعمیر و نگهداری تاسیسات، فاقد کارایی لازم هستند و به سرعت در حال کنار گذاشته شدن هستند. از سوی دیگر، دقت بالای سامانه های هوش مصنوعی و بهبود سریع شاخص های عملیاتی، از مزایای تاثیرگذار این فناوری است.

اکثر کاربران این فناوری نیز از کاهش هزینه ها و بهبود زمان بندی فعالیت ها، به عنوان دستاوردهای دیگر فناوری هوش مصنوعی یاد می کنند. آینده در دستان بهترین ها است.


نویسنده: جولیان میتچل
منبع: Forbes
مترجم: محسن داوری

 
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 22803
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *