۰
فوتونگار ميز نفت/

بزرگ‌ترین شناورهای اف ال ان جی دنیا

کارکنان این کشتی در زمان کار بر روی شناور، احساس راحتی دارند و با ظرفیت کامل نیز در حال تولید است. درس آموخته‌های مراحل مختلف تغییر کاربری، راه اندازی و بهره برداری از این شناور در ساخت اف ال ان جی های بعدی از ارزش بالایی برای ما برخوردار خواهد بود.
بزرگ‌ترین شناورهای اف ال ان جی دنیا
ميزنفت| شناورهای اف ال ان جی را باید در شمار بزرگترین تاسیسات فراساحلی دنیا به شمار آورد. در ادامه با مشخصات بزرگترین اف ال ان جی های دنیا، محل فعالیت و ظرفیت تولید گاز آنها آشنا می شویم:   

1. هیلی


این شناور در سال ۱۹۷۵ میلادی ساخته شده و نخستین و بزرگترین تانکر جابجایی ال ان جی دنیا می باشد که به یک شناور اف ال ان جی تغییر کاربری داده شده است. این شناور غول پیکر هم اکنون در آب های کشور کامرون در خلیج گینه لنگر انداخته است. 

شرکت کیپیل آفشور سنگاپور با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری این شناور را تغییر کاربری داده و شرکت گولار ال ان جی بهره بردار آن است. این شناور ۲۹۴ متر طول دارد و از ظرفیت ذخیره سازی ۱۲۵هزار  متر مکعب ال ان جی برخوردار است. ظرفیت تولید ال ان جی سالانه آن ۲.۴ میلیون تن است.

شناور هیلی در اکتبر سال گذشته، یارد کشتی سازی سنگاپور را ترک کرد و در اواخر نوامبر به کامرون رسید. این شناور در آب های میدان گازی فراساحلی ساناگا لنگر انداخته و بخشی از تولیدات آن روانه نیروگاه ۲۱۶ مگاواتی کریبی می شود.  

یان روس مدیرعامل شرکت گولار ال ان جی می گوید: کارکنان این کشتی در زمان کار بر روی شناور، احساس راحتی دارند و با ظرفیت کامل نیز در حال تولید است. درس آموخته‌های مراحل مختلف تغییر کاربری، راه اندازی و بهره برداری از این شناور در ساخت اف ال ان جی های بعدی از ارزش بالایی برای ما برخوردار خواهد بود.

2. فورچونا    



این شناور نیز از تانکرهای در حال تغییر کاربری شرکت گولار ال ان جی می باشد. نام پیشین آن، تانکر ال ان جی گاندریا بوده است. طول این اف ال ان جی پس از تکمیل ۳۵۷ متر بوده و هزینه تغییر کاربری آن ۱.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. ۶۰۰ میلیون دلار هزینه بالادستی نیز باید به مجموع هزینه های آن افزوده شود. تامین کنندگان مالی چینی ۱.۲ میلیارد دلار از بودجه این طرح را پرداخت خواهند کرد.

در مقایسه با اف ال ان جی هیلی اپیسیو، این شناور از توانایی فعالیت در شرایط آب و هوایی دشوارتر در آب های آزاد برخوردار است.  ظرفیت ذخیره سازی این شناور ۲۳۰۰۰۰ متر مکعب بوده و در مدت ۲۰ سال می تواند سالانه ۳ میلیون تن ال ان جی از میدان گازی فراساحلی فورچونا در گینه استوایی تولید کند. 

ال ان جی تولید شده بر روی عرشه ذخیره و به شناورهای حامل ال ان جی منتقل می گردد. براساس اعلام مدیران شرکت گولار ال ان جی، در سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد راه اندازی این اف ال ان جی خواهیم بود. این شرکت پس از موفقیت پروژه هیلی اپیسیو، ساخت دو تا سه شناور اف ال ان جی دیگر را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

3. پتروناس  


 
این شناور اف ال ان جی شرکت مالزیایی پتروناس که ساتو نام دارد، ۳۶۵ متر طول داشته و هم اکنون در میدان ریاو که بین مالزی و اندونزی قرار دارد، لنگر انداخته است. در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی، این شناور تولید ال ان جی از میدان فراساحلی گازی کانوویت را در آب های مالزی آغاز کرد.    

بودجه ساخت این شناور ۱۰ میلیارد دلار بوده و سالانه ۱.۲ میلیون تن ال ان جی تولید می کند. ظرفیت ذخیره سازی اف ال ان جی ساتو ۳۵۴ هزار  متر مکعب بوده و در زمان بارگیری کامل فضایی معادل ۶۰۰۰۰۰ تن آب را اشغال می کند. عمر عملیاتی این شناور غول پیکر ۲۰ سال بوده و  در این دوره، نیازی به انتقال آن به حوضچه خشک نخواهد بود. امکان انتقال آن به میدان های دیگر از قابلیت های مهم ساتو محسوب می‌شود.
 
در سایه وجود مازاد عرضه در بازار ال ان جی و سقوط قیمت نفت، هم اکنون قیمت ال ان جی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۰ درصد کاهش یافته است. در آن دوره هر یک میلیون ب تی یو ال ان جی ۵.۵ دلار به فروش می رسید. با کاهش قیمت این محصول، شرکت های فعال در صنعت تلاش کردند با بهبود کارایی و کاهش هزینه ها در بازار باقی بمانند. باید دانست که افزایش ظرفیت عرضه ال ان جی نیز در دوره دشوار رکود، از دستور کار اکثر شرکت ها خارج شد.    
4. کورال سوث  



این شناور توسط غول انرژی انی ایتالیا راهبری شده و در میدان گازی کورال سوث موزامبیک به فعالیت خواهد پرداخت. این میدان گازی دارای ۴۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره اثبات شده است. این شناور ۴۳۰ متر طول داشته و به مدت ۲۵ سال می تواند سالانه ۳.۴  میلیون تن ال ان جی تولید کند. برای ساخت این اف ال ان جی 4.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. 

کلودیو دیسکلازی، مدیر عامل شرکت انی در یک نشست خبری اعلام کرد: همراه با گذار دنیای امروز به سوی سبد انرژی دارای کربن کمتر، شرکت انی معتقد است بهره گیری از گاز طبیعی برای دستیابی به آینده ای پایدار، ضروری است. ما در نظر داریم تا به یک بازیگر جهانی در صنعت گاز و ال ان جی تبدیل شویم.

این شناور می تواند یک منبع پایدار انرژی برای غول نفتی انی بوده و منافع زیادی نیز برای کشور موزامبیک به عنوان میزبان آن در چارچوب راهبرد توسعه پایدار این ابرشرکت انرژی ایتالیایی به ارمغان آورد. 

5. پریلود



این شناور شرکت شل 488 متر طول و 74 متر عرض دارد و به عنوان بزرگترین اف ال ان جی دنیا شناخته می شود. عرشه این شناور بزرگتر از چهار زمین فوتبال بوده و مخزن آن با ظرفیت 437500 متر مکعب ظرفیت می تواند آب 175 استخر مسابقات شنای مسابقات المپیک را در خود جای دهد.

این شناور هم اکنون در آب های میدان بروس در غرب استرالیا لنگر انداخته و سالانه 3.6 میلیون تن ال ان جی و 1.3 میلیون تن میعانات گازی به همراه 400 هزار تن ال پی جی تولید می کند. محصول تولیدی این شناور برای تامین نیاز سالانه کشور هنگ کنگ با 7.4 میلیون نفر جمعیت کافی است.

تاکنون مجموع هزینه ساخت این شناور نهایی نشده، اما تحلیل گران معتقدند هزینه های اختصاص یافته برای ساخت آن تاکنون بین 10.8 تا 12.6 میلیارد دلار بوده است. در سال جاری تولید از این شناور آغاز شده و در مدت 20 تا 25 سال، به فعالیت خواهد پرداخت.
 
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 22826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *