۰
تحولاتی که خبر ساز شده است

​سالی چالش برانگیز برای صنعت پالایش

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اعلام شده که پالایشگاه های چی با شرایط دشواری روبرو خواهند بود. با اجرای قوانین جدید مالیاتی از ابتدای سال جاری هزینه های خوراک آنها افزایش یافته است.
​سالی چالش برانگیز برای صنعت پالایش
میز نفت | در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲.۶ میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید پالایشی راه اندازی خواهد شد. براساس گژارش آژانس بین المللی انرژی، این عدد در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است. بخشی از این ظرفیت جدید پالایش نفت خام هم اکنون راه اندازی شده و پالایشگاه ها رقابت گسترده خد برای کسب سهم بازار را آغاز کرده اند.

در ماه دسامبر، پالایشگاه های دنیا با فشار زیادی برای کاهش حاشیه های پالای
شی خود روبرو بودند و مجموع تولید روزانه پالایشگاه ها به ۸۴.۲ میلیون بشکه در روز رسید. 

به هر ترتیب، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که در سال جاری شاهد افزایش تقاضا برای محصولات پالایشی باشیم. این اتفاق بر قیمت نفت خام تاثیرگذار بوده و نرخ کارایی پالایشگاه ها با کاهش روبرو نخواهد شد. همچنین شاهد کاهش فعالیت پالایشگاه هایی در مناطق مختلف دنیا نخواهیم بود.

پیش بینی های فعالان بازار از افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی برای سومین سال پیاپی حکایت می کند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، در مجموع قیمت هر بشکه نفت برنت ۱۶ دلار افزایش یافت. بدین ترتیب در سه نقطه کلیدی دنیا شاهد از دست رفتن حاشیه سود به دست آمده بوده ایم.
با راه اندازی چند طرح جدیدپالایشی در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، رقابت در این حوزه تنگاتنگ تر از گذشته نیز خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که پالایشگاه استار ترکیه در حال راه اندازی و دستیابی به ظرفیت کامل است. هرچند این عملیات به کندی به پیش می رود.در ماه ژانویه، نخستین تولیدات این مجتمع روانه بازار شده است. اما برای دستیابی به ظرفیت کامل باید تا انتهای سال به انتظار بنشینیم.

از سوی دیگر، پس از چند حادثه در پالایشگاه های آلمان، میزان تولید محصولات پالایشی این کشور در حال بازگشت به ظرفیت اسمی است. پابایشگاه بایرنویل، پش از آتش سوزی پاییژ گذشته تاکنون غیرفعال بوده است و در بهار سال آینده شاهد راه اندازی مجدد آن خواهیم بود.

ظرفیت پالایشگاه های اروپا پس از کاهشی ۲۵۰ هزار بشکه ای در سال گذشته، در سال جاری ۱۸۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

پالایشگاه های روسیه در سال گذشته میلادی، ۱۳۰ هزار بشکه بر ظرفیت پالایش خود افزودند. از سال ۲۰۱۴ میلادی، هیچگاه شاهد افزایش ظرفیت پالایشی در سرزمین مردان یخی نبوده ایم.

اما در مورد تداوم این روند در سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل تغییر در مقررات مالیاتی، تردیدهایی وجود دارد. در گزارش آژانس اعلام شده که در منطقه آمریکای لاتین، شاهد رکود در فعالیت های پالایشی هستیم. 

چین و خاورمیانه، بازارهایی پررونق برای محصولات پالایشی هستند و در سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد راه اندازی چند طرح جدید پالایشگاهی در این دو منطقه خواهیم بود. ایران واحدهای جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را سرانجام راه اندازی کرده است. سومین فاز این پالایشگاه تولید بنزین در اوایل ماه ژانویه، راه اندازی شده است.  از اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تولید بنزین این مجتمع آغاز شده و از مارس آینده شاهد تولید گازوییل در این پروژه خواهیم بود.

مجتمع پتروشیمی ژی جیانگ چین تولید آزمایشی خود را در فوریه سال جاری آغاز خواهد کرد.    پالایشگاه و پتروشیمی یکپارچه جدید هنگلی نیز که در استان دالیان واقع در شمال شرق این کشور  ساخته شده از ظرفیت پالایش ۴۰۰ هزار بشکه نفت برخوردار بوده و مراحل تولید آزمایشی آن در حال اجرا است. واحدهای پالایشی آن در حال راه اندازی بوده و واحدهای پتروشیمی آن در اوایل تابستان آینده افتتاح خواهد شد.        

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اعلام شده که پالایشگاه های چی با شرایط دشواری روبرو خواهند بود. با اجرای قوانین جدید مالیاتی از ابتدای سال جاری هزینه های خوراک آنها افزایش یافته است. رقابت در بازار داخلی چین فشرده و تنگاتنگ بوده و مدیران این واحدها برای کارایی بیشتر تلاش زیادی می کنند. 

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که در سال جاری و سال آینده، شاهد سخت تر شدن استانداردهای فرآورده های پالایشی کشور اژدهای زرد خواهیم بود. صنعت پالایش چین باید سرمایه گذاری چشمگیری در روزآمدی واحدهای کنونی انجام دهد.

در دو سال آینده نیز ۱۵۰هزار بشکه از ظرفیت کنونی طرح های پالایشی قدیمی چین تعطیل خواهد شد.   بازار محصولات پالایشی سال ۲۰۱۹ میلادی را با بیم ها و امیدهای متفاوتی آغاز کرده اما موفقیت در دستان کاراترین ها، نوآورترین ها و کم هزینه ترین هاست.




منبع: پلاتس
نویسنده: الزا تورنر
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 22942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *