خبری مهم که دیده نشد

بدهی 22 میلیارد دلاری شرکت نفت به صندوق توسعه

8 بهمن 1397 ساعت 11:26


به گزارش میزنفت، مرتضی شهیدزاده رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت و گو با فارس، میزان بدهی شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی را 22 میلیارد دلار عنوان کرد. بخش‌های اصلی مصاحبه وی در ادامه می‌آید:

* در 6 ماه نخست سال 97 کامل و مطابق با 6 ماه سال گذشته بود و حدود 8 میلیارد دلار ورودی داشتیم. ورودی تقریبا تا آبان ماه (بیش از 2 تا 3 ماه طول می‌کشد که آمار صندوق را بعد از فروش نفت به ما بدهند) حدود 9 میلیارد دلار پول صندوق واریز شده است. 

*سپرده‌گذاری در سال 97 حدود 14 میلیارد و 700 میلیون دلار در بانک‌های مختلف بوده است. همچنین 41 میلیارد دلار از اول تأسیس صندوق تاکنون در بخش های مختلف اقتصاد از منابع صندوق سرمایه گذاری شده است.               

*سهم بخش‌های مختلف از مجموع تسهیلات ارزی در نفت و گاز و پتروشیمی که صنایع زاینده اقتصادی هستند 64 درصد است. در بخش نیروگاه‌ها 12 درصد، صنایع و معادن 14 درصد، آب و کشاورزی 4 درصد و حمل و نقل 6 درصد است.

* بحث‌هایی که در رابطه کاهش سهم صندوق و برگشت از منابع مطرح می‌شود بستگی به اجازه‌هایی دارد که مقام معظم رهبری به دولت می‌دهد. برخی از هزینه‌ها، حاکمیتی است مثلاً هزینه دفاعی به صندوق باز نمی‌گردد. دولت در این شرایط کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. هر اجازه‌ای که از سوی رهبری داده می شود 2 حالت دارد. یا تسهیلات برای دولت است یا غیرقابل برگشت است.

*تا جایی که اطلاع دارم تمام مواردی که به اذن رهبری داده شده به صورت تسهیلات بوده که بخش کمی از آن موارد حاکمیتی بوده که گفتنش سخت است. اجازه بدهید اطلاعات آن را بعداً به شما بدهم.

*شرکت ملی نفت، حدود 22 میلیارد دلار برای کل پروژه‌ها بدهکار است و سررسید آنها از سال‌های آینده است و 10 ساله باز می‌گردد که از سال 1400 به بعد شروع می‌شود.| سپرده‌گذاری در سال 97 حدود 14 میلیارد و 700 میلیون دلار در بانک‌های مختلف بوده است. همچنین 41 میلیارد دلار از اول تأسیس صندوق تاکنون در بخش های مختلف اقتصاد از منابع صندوق سرمایه گذاری شده است.               


*: بحث‌های مختلفی میان وزارت نفت، بانک مرکزی و هیأت نظارت وجود دارد.اخیراً وزیر نفت نامه‌ای خطاب به صندوق نوشت که چیزی که از ما می‌خواهید را مکلف نیستم به شما بدهیم. چون هیأت نظارت سیاهه فروش نفت را خواسته بود. زنگنه در نامه گفته است سیاهه نفت را به بانک مرکزی می‌دهیم و از آنها بگیرید. اختلافی در بندهای حسابرسی نیز وجود داشت.| هیأت نظارت باید با وزارت نفت و بانک مرکزی راهکاری پیدا کنند، ارتباطی به ما ندارد تا الان پیگیری کردیم و نامه نوشتیم. وزیر نفت هم رسماً‌ جواب داد نمی‌توانیم بدهیم.

گفت‌وگو از مجتبی رحمتی 


کد مطلب: 22950

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/22950/بدهی-22-میلیارد-دلاری-شرکت-نفت-صندوق-توسعه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir