۰
​سرمايه‌گذاري هنگفت نفتي رياض در پاكستان

دلارهاي عربي در استخدام جنگ با ايران

سرمايه‌گذاري عربستان در پاكستان به ويژه بخش انرژي اين كشور، درصدد است اسلام‌آباد را از تهران دور كرده و مانع افزايش همكاري ايران و پاكستان شود؛ مانند همان فرمولي كه عربستان با مصر به پيش برد و با كمك‌هاي اقتصادي به اين كشور در‌صدد متحد‌سازي بود.
دلارهاي عربي در استخدام جنگ با ايران
به گزارش میز نفت ، مهم‌ترين بخش اين سرمايه‌گذاري، ساخت يك پالايشگاه و مجتمع نفتي ۱۰ ميليارد دلاري در بندر گوادر در سواحل درياي عرب است. اين شهر، مقصد نهايي كريدور چند ميليارد دلاري اقتصادي چين- پاكستان به شمار مي‌رود كه در نزديكي بندر چابهار كه توسط هندي‌ها و ايراني‌ها توسعه يافته، قرار دارد.

دو منبع سعودي در گفت‌وگو با ‌اي‌اف‌پي تأييد كرده‌اند كه رهبران عربستان براي توسعه دامنه فعاليت‌هاي خود در كشور پاكستان، برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام داده‌اند و محمد‌بن سلمان، وليعهد اين كشور به زودي براي ديدار با مقامات پاكستاني روانه اسلام‌آباد خواهد شد.

گفته مي‌شود در اين سفر چند قرارداد سرمايه‌گذاري امضا خواهد شد. اين دو كشور كه در دهه‌هاي اخير همواره متحداني منطقه‌اي بوده‌اند، از ماه‌ها پيش براي اين سفر برنامه‌ريزي و رايزني‌هاي گسترده‌اي داشته‌اند. وال‌استريت ژورنال در گزارش ماه گذشته خود اعلام كرد كه عربستان سعودي و امارات متحده عربي بزرگ‌ترين شركاي تجاري پاكستان در منطقه خاورميانه بوده و آنها ۳۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري و وام در اختيار پاكستان قرار خواهند داد.

*كمك‌هاي هنگفت عربستان
 اين سرمايه‌گذاري‌ها مي‌تواند به اقتصاد بحران‌زده پاكستان كه رتبه آن در فهرست اس‌اند پي از B به - B كاهش يافته كمك قابل توجهي كند.
فضل بوعينين، اقتصاددان عربستاني مي‌گويد: اين سرمايه‌گذاري‌ها در قالب يك بسته نجات اقتصادي ارائه شده‌اند تا فشار بدهي‌هاي خارجي و كمبود ارز كاهش يابد. همچنين اين طرح‌ها مي‌تواند در بهبود شاخص‌هاي اقتصاد پاكستان نقش‌آفريني كند.

وي افزود: عربستان به عنوان رهبر غيررسمي كارتل اوپك در سايه اين سرمايه‌گذاري‌ها به ويژه ساخت پالايشگاه گوادر و احداث زيرساخت‌هاي مختلف، اهدافي راهبردي و تجاري نيز دارد. عربستان به همراه امارات متحده عربي، متحد كليدي اين كشور در منطقه خليج‌فارس هر كدام ۳ ميليارد دلار به حساب‌هاي بانك مركزي پاكستان واريز كرده‌اند تا بحران بدهي‌هاي سررسيد شده و كاهش ارزش روپيه كاهش يابد.

رهبران ابوظبي و رياض ۶ ميليارد دلار اعتبار واردات نفت نيز به اسلام‌آباد اعطا كرده‌اند تا ناتواني پاكستان در دريافت وام از صندوق بين‌المللي پول جبران شود. رئيس‌جمهوري پاكستان پس از رسيدن به قدرت در ماه‌هاي جولاي و اكتبر روانه رياض شده و در كنفرانس سرمايه‌گذاري عربستان كه به دليل فاجعه قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد عربستاني با تحريم بسياري از دولت‌ها و شركت‌هاي تجاري همراه بود، شركت كرد.

وي روانه تركيه و قطر به‌عنوان رقباي منطقه‌اي رياض و كشور چين نيز شده تا رهبران آنها را به سرمايه‌گذاري در پاكستان ترغيب كند.

بوعينين مي‌گويد: با سرمايه‌گذاري‌هاي عربستان در پروژه‌هاي بين‌المللي پالايشگاهي، رهبران رياض مي‌توانند سهم بازار خود را حفظ كرده و در رقابت‌هاي بين‌المللي نيز از صادرات پايدار بهره‌مند شوند. خالد الفالح، وزير نفت عربستان در ژانويه سال‌جاري از بندر گوادر و محل پيشنهادي ساخت پالايشگاه در كنار بندر آب‌هاي عميق آن بازديد كرد. نكته قابل‌توجه اينكه فاصله گوادر تا بندر چابهار ايران به عنوان رقيب آن فقط ۷۰ كيلومتر است.

وي در گفت‌وگو با رسانه‌هاي پاكستاني از برنامه ساخت يك مجتمع پالايشي و پتروشيمي ۱۰ ميليارد دلاري در بندر گوادر سخن گفته است.

*كاهش زمان عرضه
همانند اكثر عرضه‌كنندگان نفت عربستان سعودي به عنوان بزرگ‌ترين صادركننده نفت جهان، در مناطق مختلف دنيا سهام طرح‌هاي پالايشي و پتروشيمي را خريداري كرده است. بدين ترتيب آنها از خريد بلندمدت نفت خود اطمينان خواهند داشت.

كارشناسان معتقدند با ساخت يك خط لوله از بندر گوادر به چين زمان عرضه نفت به اين كشور از ۴۰ روز به هفت روز كاهش خواهد يافت. بندر گوادر با سرمايه‌گذاري ۶۰ ميليارد دلاري پكن و به‌عنوان بخشي از راه ابريشم جديد چين توسعه يافته و اين بندر را بايد هاب صنعتي منطقه در آينده دانست. نزديكي به آسياي ميانه افغانستان، خاورميانه و آفريقا را بايد مهم‌ترين مزيت اين بندر دانست.

بوعينين مي‌گويد: پاكستان نيازمند يك شريك ثروتمند است تا در كنار چين با تزريق منابع مالي در اقتصاد كشورش نقش‌آفريني كند. گفتني است كه تاكنون رهبران چين از پذيرش شريك در توسعه اين كريدور ۳ تريليون دلاري خودداري كرده‌اند.

اين بندر با اتصال به استان غربي شين چيانگ گامي بلند در مسير تغيير مهره‌هاي بازي در رقابت‌هاي تجاري قاره كهن ايفا خواهد كرد. دولت پاكستان خواهان مشاركت چيني‌ها در توسعه بخش‌هاي كشاورزي و صنايع اشتغال‌آفرين علاوه بر بخش زيرساخت‌ها هستند.

*در جست‌وجوي نقش آفريني ژئوپليتيك
 سرمايه‌گذاري شيوخ رياض در بندر گوادر پيامدها و تأثيرات ژئوپليتيك نيز به دنبال خواهد داشت. ايران در سال گذشته ميلادي، بندر چابهار را افتتاح كرد تا يك مسير كليدي انتقال كالا به كشور افغانستان فاقد مرز دريايي و قرار گرفته در بن بست جغرافيايي ايجاد شود. همچنين با اين اقدم رهبران دهلي‌نو مي‌توانند كشور پاكستان را به‌عنوان دشمن قديمي خود دور بزنند.

دولت هند بندر چابهار را به‌عنوان يك شاهراه كليدي براي ارسال كالا به افغانستان و توسعه تجاري با كشورهاي آسياي ميانه و آفريقا مي‌شناسد. در آوريل سال گذشته قرارداد ۴۴ ميليارد دلاري ساخت يك مجتمع پالايشي و پتروشيمي عظيم ميان عربستان و هند امضا شد.
نكته كليدي اينست كه رياض تمايلي به مشاركت در رقابت‌هاي هند و پاكستان ندارد و اين كشور پادشاهي قراردادهاي راهبردي انرژي با دهلي‌نو دارد. رشد تقاضاي نفت در هند نيز يكي از بالاترين ارقام در دنياست. بازي بزرگ از مدت‌ها پيش آغاز شده است.
 
 
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 23080
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *