۰
همیشه پای انرژی در میان است

چرا هند برای عربستان مهم است؟

پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان هند و پاکستان بر سر کشمیر، بازارهای منطقه‌ای و جهانی با چالشی بزرگ روبرو‌ گردید. این دو‌ کشور همسایه که بارها به مواضع نظامی یکدیگر حمله کرده‌اند؛ اما بازار هند از جذابیت‌های زیادی برای کشورهای صادرکننده نفت به‌ویژه عربستان سعودی برخوردار است.
چرا هند برای عربستان مهم است؟
به کزارش میز نفت، رهبران این غول نفتی خاورمیانه پس از ناآرامی‌های هفته‌های گذشته به‌سرعت نمایندگان خود را روانه دهلی‌نو و اسلام‌آباد کردند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز با پیامی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور روانه اسلام‌آباد شد. پیام این اقدامات ریاض کاملاً روشن است: باوجود زرادخانه هسته‌ای در این کشورها، هرگونه مخاصمه نظامی ممکن است پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد.

عمران خان، رئیس‌جمهوری پاکستان به دلایل مختلف نمی‌تواند پیام‌های ریاض را نادیده بگیرد. چندی پیش و در سفر ولیعهد عربستان به اسلام‌آباد خبر اجرای ۲۰ میلیارد سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام شد. بدون حمایت‌های شیوخ ریاض، دولت عمران خان نخواهد توانست در این شرایط دشوار مقاومت کند.

بدین ترتیب باوجود سرنگونی چند هواپیمای دو طرف، به‌سرعت رهبران پاکستان و‌ هند به توافقی مشترک برای آتش‌بس دست یافتند.
 
 
*بازار هدف سعودی‌ها
سعودی‌ها از این اتفاقات نگران شده‌اند و دلایل مختلفی برای این نگرانی‌ها وجود دارد. علاوه بر کابوس وقوع یک‌ جنگ‌ هسته‌ای، در دهه فرارو، حضور در بازار هند برای ریاض از اهمیت و سودآوری بالایی برخوردار خواهد بود.
بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا هم‌اکنون روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از عربستان خریداری می‌کند. این عدد برابر با ۱۰ درصد صادرات طلای سیاه شیوخ ریاض است؛ اما این عدد در حال افزایش است.

شیوخ ریاض برای افزایش سهم بازار در کشور هند، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در ساخت پالایشگاه‌های جدید و زیرساخت‌های انرژی در کشور هند را آغاز کرده‌اند. آن‌ها دورنمایی ۱۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه سهم بازار آرامکو و‌ رهبری بازار نفت و انرژی شبه‌قاره طراحی کرده‌اند.

وزیر نفت عربستان اندکی پیش از بالا رفتن تنش‌ها به دهلی‌نو سفرکرده بود. با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت سعودی‌ها، پالایشگاه‌های هند می‌توانند از نفت‌های سنگین‌تر تولیدشده در عربستان نیز به‌عنوان خوراک بهره بگیرند.

این اقدام‌ مشابه کاری است که سعودی‌ها در سال‌های اخیر برای افزایش نقش‌آفرینی در بازار ایالات‌متحده نیز انجام داده‌اند.

در دورنمای ارائه‌شده دهلی‌نو، با توسعه سریع شهرنشینی در سال ۲۰۴۰ میلادی، آن‌ها به روزانه ۱۰ میلیون بشکه در پالایشگاه‌های هند به‌عنوان خوراک‌ نیاز خواهند داشت. تقاضای نفت در هند در سایه توسعه صنعتی شدن در حال افزایش سریع است. هرچند اروپایی‌ها در حال تلاش برای کاهش مصرف نفت و توسعه ناوگان خودروهای برقی هستند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، هند سومین دارنده ناوگان خودروهای شخصی دنیا خواهد بود. همچنین در سال ۲۰۳۰ میلادی، ۵۰۰ میلیون‌ هندی در شهرها زندگی خواهند کرد.
 
 
*زغال‌سنگ و گاز
هندی‌ها علاوه بر نفت، تداوم استفاده از زغال‌سنگ، انرژی خورشیدی و گاز طبیعی را نیز در دستور کار خود دارند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در افق سال ۲۰۲۳ میلادی، مصرف زغال‌سنگ این کشور سالانه ۴ درصد افزایش خواهد یافت.

کانگ وو، مدیر بخش آسیا در پلاتس می‌گوید: هند یک بازیگر بزرگ در بازار نفت و ال ان جی است. پاکستان نیز بازاری درحال‌توسعه است که خواهان افزایش واردات ال ان جی و‌ فراورده‌های نفتی است؛ اما سایه بحران‌های ژئوپلیتیک همچنان بر آینده این کشورها سایه افکنده است.
 
 
منبع: پلاتس
مترجم: محسن داوری

 
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 23312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *