۰
​انتخابات ۲۰۲۰ امريکا زير سايه سياست‌هاي انرژي

قيمت بنزين، چالش جديد ترامپ

با تداوم رويکرد تهاجمي ايالات متحده عليه ايران، رهبران تهران با دورنماي دشوار و پيچيده‌اي روبه‌رو خواهند شد. کاخ سفيد در هفته‌هاي اخير با اعمال تحريم‌هاي مختلف به ويژه تروريستي اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تلاش مي‌کند تا بيشترين فشار را براي تغيير در راهبردهاي منطقه‌اي تهران اعمال کند.
قيمت بنزين، چالش جديد ترامپ
به گزارش میز نفت، سيگال ماندلکر، مدير بخش اطلاعات مالي و تروريسم وزارت خزانه‌داري هفته گذشته در جمع خبرنگاران در سنگاپور اعلام کرد: اين موضوع اهميت زيادي دارد که کشورهاي شرق آسيا (نظير سنگاپور، مالزي و هند) با تحريم‌هاي کاخ سفيد در محدود کردن صادرات‌ نفت ايران همراهي کنند.

وي هرگونه تجارت با ايران را داراي ريسک‌هاي گسترده دانست و اعلام کرد: در سفر خود به سه کشور سنگاپور، مالزي و هند تلاش مي‌کنم رهبران آنها را در مورد پيامدهاي تداوم رابطه تجاري با ايران آگاه نمايم.
سفر وي در ادامه تلاش‌هاي واشنگتن براي اعمال فشار حداکثري بر تهران انجام شده بود. فراموش نکنيد که در ماه گذشته ميلادي، تعدادي از کارشناسان هسته‌اي و مراکز توسعه علوم و فناوري هسته‌اي ايران با تحريم وزارت خزانه‌داري روبه‌رو‌ شدند. تعدادي از شرکت‌هاي فعال در امارات متحده عربي و ترکيه نيز به دليل همکاري در توسعه برنامه هسته‌اي تهران در اين ليست قرار دارند.

خانم ماندلکر افزود: علاوه بر ايران، کاخ سفيد تلاش مي‌کند تا بر دولت نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهور کشور بحران‌زده ونزوئلا نيز تحريم‌هاي گسترده و‌ فشارهاي زيادي اعمال کند.

*سياست خارجي تهاجمي دونالد ترامپ
 اقدامات ترامپ در دو سال گذشته بيش از رؤساي جمهور پيشين کشورش، ايالات متحده را در دنيا منزوي کرده است. اين شرايط تا حدودي با انزواي جهاني واشنگتن در دوره رياست جمهوري دونالد ريگان (۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ ميلادي ) شباهت دارد.

پيروزي نسبي در جنگ دامنه‌دار تجاري ترامپ با چين و وادار شدن پکن به پذيرش برخي  خواسته‌هاي کاخ ‌سفيد در بخش مقابله با سرقت حقوق مالکيت معنوي و محدود شدن حمايت دولت از شرکت‌هاي تجاري، در بهبود جايگاه داخلي دولت پر اُفت و خيز ترامپ تأثيرگذار بوده است.

در ونزوئلا، ترامپ رويکرد سختگيرانه‌اي را در پيش گرفته و با اعمال تحريم‌هايي عليه دولت بحران‌زده نيکولاس مادورو به ويژه در بخش دسترسي به دلارهاي نفتي، خواهان تغيير رژيم در اين کشور نفتي عضو اوپک است.

 اين تصميم‌هاي ترامپ در بخش سياست خارجي مي‌تواند يک نقطه ضعف در رقابت‌هاي انتخاباتي سال ۲۰۲۰ ميلادي محسوب شود. با اعمال سياست‌هاي سختگيرانه ترامپ عليه ونزوئلا و ايران به عنوان دو توليدکننده کليدي و تأثيرگذار اوپک، شاهد جهش ۳۰درصدي قيمت نفت در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ ميلادي بوده‌ايم.

با کاهش چشمگير صادرات نفت خام ايران و ونزوئلا به بازارهاي جهاني در يک سال اخير همراه با موفقيت اوپک پلاس در کاهش عرضه، پس از پنج سال شاهد بازگشت بهاي هر بشکه نفت به کانال ۷۰ دلاري هستيم. رهبران رياض برخلاف خواست ترامپ از افزايش قيمت نفت به سطح ۷۰ دلار ابراز رضايت کرده‌اند. کارشناسان بازار نفت اعلام کرده‌اند كه در يک دهه اخير، هيچگاه شاهد رشد ۳۰ درصدي قيمت طلاي سياه در سه ماه نخست يک سال نبوده‌ايم.

اين افزايش بهت‌برانگيز قيمت نفت در کنار تداوم وجود بحران در بازارهاي مالي، برخلاف پيش‌بيني‌هاي کارشناسان بوده است. آنها از پررنگ شدن سايه مسائل ژئوپليتيک در بازار نفت سخن مي‌گويند.
به خاطر داشته باشيد که در سال ۲۰۰۹ ميلادي و با فروکش کردن بحران جهاني مالي، شاهد افزايش ۴۰درصدي قيمت هر بشکه نفت بوديم.

در چنين شرايطي پيش‌بيني آينده بازارهاي انرژي چندان با موازنه عرضه و تقاضا مرتبط نيست و مسائل سياسي بر بازار سايه افکنده است.

* گل‌آلود کردن آب توسط ترامپ
 بزرگ‌ترين خطري که ترامپ را تهديد مي‌کند، افزايش قيمت نفت خام و به دنبال آن رشد بهاي بنزين در جايگاه‌هاي عرضه سوخت ايالات متحده است. در اين کشور، همواره قيمت بنزين به ويژه بر تصميم رأي‌دهندگان مردد امريکايي، تأثيري قابل توجه داشته است. در پاييز سال آينده ميلادي، کارزار انتخاباتي رئيس‌جمهور بعدي ايالات متحده برگزار مي‌شود و بسياري از شهروندان امريکايي به قيمت پرداخت شده بنزين بيش از علايق حزبي در آراي خود توجه دارند.

در هفته گذشته، ميانگين قيمت هر گالن بنزين در بازار امريکا ۲/ ۶۹ دلار بوده است. اين عدد نسبت به ماه گذشته ۲۸ درصد رشد را نشان مي‌دهد. قيمت بنزين در ايالت کاليفرنيا بيش از ساير ايالت‌ها و ۳/ ۵۷ دلار ثبت شده است. در مقابل، در ايالت آلاباما شاهد عرضه ارزان‌ترين بنزين با بهاي ۲/۴۱ دلار بوده‌ايم.

معامله‌گران نفت براي پيش‌خريد بنزين در ماه‌هاي آينده تا ۴۲ درصد افزايش قيمت را پيشنهاد داده‌اند. به همين دليل پس از ماه‌ها سکوت ترامپ در برابر اقدامات اوپک، شاهد انتشار توييتي انتقادي از وي در سه‌شنبه هفته گذشته با هدف تأثيرگذاري بر توليد نفت اوپک بوديم. ترامپ در توييت خود نوشت: «بسيار مهم است که اوپک بر ميزان توليد نفت خود بيفزايد. بازارهاي جهاني در شرايط شکننده‌اي قرار دارند و قيمت نفت بسيار بالاست. از شما سپاسگزارم.»

به هر حال، دولت‌هاي عضو اوپک برخلاف عربستان به عنوان رهبر غيررسمي اين سازمان، تمايلي به دستکاري در بازار نفت در ماه‌هاي فرارو ندارند.

در پاييز سال گذشته و همزمان با افزايش چشمگير عرضه نفت عربستان شاهد اعطاي معافيت به خريداران کليدي نفت ايران توسط ترامپ بوديم. اين اقدام بهت‌برانگيز باعث شد تا سعودي‌ها با سرخوردگي به دليل تبديل شدن به بازيچه کاخ‌سفيد روبه‌رو شوند. پس از گذشت شش ماه، همچنان شيوخ رياض به دليل اين رودست خو

ردن از اقدام ترامپ خشمگين هستند اما با پايان يافتن معافيت‌هاي پيشين، پيش‌بيني تصميم ترامپ دشوارتر از دفعه قبلي است. ترامپ خواهان تحقق راهبردهاي سياسي خود به بهاي برهم زدن آرامش بازار نفت است، هر چند وي از هم اکنون بايد براي کسب آراي امريکايي‌هاي ناراضي از قيمت بالاي بنزين در انتخابات سال ۲۰۲۰ ميلادي چاره‌اي بينديشد، لذا فعالان بازار نفت با دقت به تحولات سياسي آينده و راهبردهاي ترامپ مي‌نگرند.

منبع: اويل پرايس
 
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 23341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *