۰
تعمیق پیوندهای پکن و مسکو

​بازار گاز چین دست روسیه می‌افتد؟

تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین ممکن است فضای بیش‌تری برای همکاری انرژی میان چین و روسیه فراهم کند که به دنبال شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در چین و سایر کشورهای خاورمیانه است.
​بازار گاز چین دست روسیه می‌افتد؟
به گزارش میز نفت، با اقدام دولت آمریکا در افزایش تعرفه‌ها روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد و تهدید برای اعمال تعرفه بالاتر روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی دیگر، پکن وعده داد تلافی کند و جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی جهان مجدداً تشدید شد. پکن دوشنبه هفته جاری اعلام کرد تعرفه روی حدود ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را از اول ژوئن افزایش خواهد داد. طبق بیانیه وزارت دارایی چین، این تعرفه‌ها روی کالاهایی افزایش خواهد یافت که در فهرست تعرفه‌های تلافی‌جویانه در سپتامبر گذشته قرار داشتند.

این وزارتخانه اعلام کرد اقدام چین در افزایش تعرفه‌ها واکنشی به اقدامات یکجانبه‌گرایانه وحمایت‌گرایانه آمریکاست. چین امیدوار است که آمریکا به مسیر صحیح مذاکرات تجاری دوجانبه بازگردد و با چین همکاری کند تا به یک توافق برد-برد دست پیدا کنند و به طور دوجانبه از توافقی بر مبنای احترام متقابل بهره‌مند شوند.

این افزایش تعرفه واردات گاز طبیعی مایع (LNG) را دربرمی‌گیرد که از ۱۰ به ۲۵ درصد خواهد رسید. تعرفه چین روی واردات LNG آمریکا در حالی افزایش پیدا می‌کند که واردات چین از آمریکا پیش از این کاهش پیدا کرده بود.

طبق گزارش رویترز، چین در سال میلادی گذشته ۲۷ محموله LNG از آمریکا دریافت کرد که کمتر از ۳۰ محموله در سال ۲۰۱۷ بود. بیشتر محموله‌هایی که در سال ۲۰۱۸ بنادر آمریکا را به مقصد چین ترک کردند، مربوط به پیش از آغاز جنگ تجاری بودند. در نیمه اول سال گذشته ۱۸ نفتکش به چین رفتند، در حالی که در نیمه دوم تعداد آن‌ها به ۹ نفتکش رسید.

تحولات زیان‌بار

اکنون که چین تعرفه‌های LNG آمریکا را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داده است، این آمار افت بیش‌تری پیدا خواهد کرد. با این حال تردیدی وجود ندارد که معامله گران ثانویه محموله‌های LNG آمریکایی را تهیه کرده و مجدداً به چین خواهند فروخت. اما اگر جنگ تجاری در بلندمدت ادامه پیدا کند، تولیدکنندگان بزرگ LNG آمریکا خاطر آسوده نخواهند یافت.

نه تنها جنگ تجاری، تجارت LNG میان آمریکا و چین را متأثر می‌کند بلکه روی کل بازار جهانی LNG نیز تأثیر خواهد گذاشت. اگر تنها بخشی از ده‌ها پروژه LNG پیشنهادی آمریکا راه اندازی شوند، این کشور به عنوان تولیدکننده برخوردار از سریع‌ترین نرخ رشد در مسیر پشت سر گذاشتن استرالیا و قطر و تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده LNG جهان تا اواسط دهه آینده قرار دارد.

با این حال بسیاری از این پروژه‌ها تحت حمایت شرکت‌های بزرگی مانند اکسون موبیل یاشورون قرار ندارند بلکه بازیگران کوچکی هستند که نیاز دارند توافق‌های بلندمدت را با شرکت‌های چینی امضا کنند و از بانک‌ها و مؤسسات مالی چینی منابع مورد نیاز برای سرمایه پروژه‌های گسترده خود را تأمین کنند. بدون اعتبار و تقاضای چینی، موج دوم توسعه LNG آمریکا راکد خواهد شد و این کشور به رقیبان مشتاقی مانند روسیه می بازد.

بلندپروازی روس‌ها

همزمان با اعلام افزایش تعرفه‌های چین روی واردات LNG آمریکا، غول گاز طبیعی روسینواتک اعلام کرد انتظار دارد ظرفیت تولید LNG خود را از هدف قبلی ۵۷ میلیون تن در سال به ۷۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد. نواتک نخستین واحد LNG خود به ظرفیت ۵.۵ میلیون تن در سال را در دسامبر سال ۲۰۱۷ در تأسیسات LNG یامال راه‌اندازی کرد و از آن زمان سرگرم ساخت واحدهای دوم و سوم است.

اگر نواتک به ظرفیت تولید هدف گذاری شده دست پیدا کند، روسیه می‌تواند به جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ LNG جهان صعود کند و در اواسط یا اواخر دهه آینده آمریکا را پشت سر بگذارد. قطر و استرالیا در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان LNG هستند و قطر تا پنج سال دیگر تولید خود را از ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، از سوی دیگر اگر آمریکا و چین بتوانند اختلافات تجاری اخیر خود را حل و فصل کنند، تولید LNG آمریکا از همتایان روسی خود متمایز خواهد شد.

منبع: ایسنا
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 23623
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *