۰
بحران در هلدینگ پتروشیمی خیلج فارس

کاهش تولید با مدیریت جعفر ربیعی!

در شرایطی که تحریم‌های جدید آمریکا شامل صنعت پتروشیمی ایران شده، عملکرد برخی مسئولان این صنعت حاکی از عدم آمادگی و انفعال در مقابل تحریم‌ها است.
کاهش تولید با مدیریت جعفر ربیعی!
به گزارش میز نفت، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه (۱۷ خرداد/ ۷ ژوئن) تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد. این نهاد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و «شبکه گسترده‌ای از زیرمجموعه‌ها» و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است. آمریکا با بیان اینکه «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس» از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا حمایت مالی کرده، گفته ۳۹ زیرمجموعه این شرکت و نمایندگی‌های فروش آن در خارج از ایران در فهرست سیاه قرار داده شده‌اند.

با این حال، حضور تیم جدید مدیریتی در هلدینگ خلیج‌فارس همراه با تغییرات فراوانی از جمله پرداخت حقوق‌های نجومی همراه بوده است. سؤال این است که این تغییرات در کنار فشار بر نیروهای رسمی و کنار زدن رسمی‌های با تجربه و به کارگیری و گماردن تعدادی بازنشسته به همراه نیروهای جوان و  کم تجربه چه کمکی در شرایط تحریم به ما می‌کند؟

رئیس‌جدید هلدینگ خلیج‌فارس، با ایجاد ساختارهای موازی در ستاد هلدینگ و به‌کارگیری نیروی‌های جدید در آن بخش‌ها عملا نیروهای رسمی که در بخش‌های موجود قبلی مشغول به کار بوده‌اند را از گردش کار و جریان اطلاعات و تصمیم سازی خارج کرده است. وی با ایجاد ساختار جدیدی به نام مدیریت اطلاعات مدیر و گماردن خانمی از نزدیکان خود در این بخش عملا برنامه‌ریزی تلفیقی را که در دست کارکنان خبره و رسمی است از جریان تاثیرگذاری خارج نموده و با انتصاب افرادی از بیرون از مجموعه و انتصاب برخی افراد بسیار تازه کار در هیئت‌مدیره‌ها سعی در کنترل اصلی‌ترین رکن شرکت‌ها دارد!

نگاهی به آمار تغییرات پرسنلی در ستاد هلدینگ نشان می‌دهد کاهش 12 نفری از کارکنان رسمی که عمدتا مدیران برکنارشده هستند و افزایش 45 نفری در بخش قراردادی و 38 نفری در بخش پیمانکاری که ظاهرا همگی از دوستان و یاران رئیس‌جدید هلدینگ که از مترو آمده ، هستند. 

پرسش اساسی که در اینجا مطرح است اینکه آیا این تغییرات در ساختار و به کارگیری مدیران جدید و پرداخت‌های نجومی باعث تحولی در شرکت شده است؟ آیا باعث افزایش رضایتمندی کارکنان شده است؟ آیا راندمان و بهره وری افزایش داشته است؟ آیا تولید سرانه افزایش داشته است؟ آیا این پرداخت‌ها به درستی و به جا انجام شده است؟ 

قطعا هیچ چیز گویا‌تر از آمار نیست و طی سال‌های 96 و 97 شاهد کاهش 1178 هزار تنی در تولید هستیم. این آمار نشان می‌دهد تولید در سال 97 نسبت به سال 96، شش درصد کاهش داشته است. پتروشیمی نوری 10 درصد، پتروشیمی بندرامام 10درصد، پتروشیمی بوعلی 17درصد، پتروشیمی خوزستان 16 درصد، پتروشیمی پارس هشت درصد، پتروشیمی آریاساسول هشت درصد، پتروشیمی مهر 16 درصد و پتروشیمی ایلام 14درصد کاهش تولید داشته‌اند. 

همچنین کاهش فروش 2193 هزار تنی در سال 97 باعث حذف درآمد 1.5 میلیارد دلاری شده که باید پرسید برای این کاهش از درآمدهای شرکت نیاز به پرداخت‌های نجومی و افزایش 48 نفر در ستاد هلدینگ بود؟ 
هلدینگ خلیج‌فارس در حال حاضر 9 طرح فعال با پیشرفت‌های 35 تا 95 درصد دارد. که تمامی این طرح‌ها با کمبود منابع مالی روبرو می‌باشند. اگر چه در ساختار جدید هلدینگ، معاونت مالی و سرمایه‌گذاری دیده شده و این معاون ماهیانه نزدیک به 40 میلیون تومان حقوق و پاداش دریافت می‌کند، اما تاکنون نتوانسته است یک ریال فاینانس داخلی و یک یورو فاینانس خارجی برای طرح‌ها تامین کند.

منبع: کیهان
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 23818
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *