۱
نگاهی به حادثه هفته گذشته پارس حنوبی

عامل حادثه سکوی spd9 چه بود؟

​با وجود کشته شدن بیش از 50 نفر در حوادث نفتی طی 6 سال گذشته و خسارت‌های سنگین به صنعت نفت، هنوز هم گزارش جدی‌ای در خصوص دلایل اتفاقات رخ داده منتشر نشده است.
عامل حادثه سکوی spd9 چه بود؟
به گزارش میز نفت، آخرین حادثه رخ داده در صنعت نفت خوشبختانه خسارات جانی در پی نداشت اما تصاویر سکوی spd9 پارس جنوبی نشان می‌دهد خسارت قابل توجهی به تاسیسات گازی کشور وارد شده است. هفته پیش و در آستانه سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران، یکی از سکوهای فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی دچار سانحه و آتش سوزی شده که برای این حادثه تا به امروز دلیل خاصی ذکر نشده است.



گاز این فاز از طریق سه خط لوله 32 اینچی به ساحل منتقل می‌شود  که به دلیل ترش و اسیدی بودنش،  استنشاق یک لحظه از این گاز، منجر به قفل شدن سیستم تنفسی شده و در نهایت منجر به مرگ می ضود.



یکی از نکات مهم در نگهداری تاسیسات این فاز، خوردگی تجهیزات به کار برده شده است؛ گرچه دلیل اصلی برای وقوع این حادثه اعلام نشده است اما برخی منابع، معتقدند دلیل اصلی این حادثه و حوادثی از این دست عدم توجه به موضوع بازرسی‌های فنی و خوردگی است. گزارش‌های کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس در این باره نشان می‌دهد دلیل اصلی این حادثه، نشت گاز و رسیدن این گاز به اتاق ژنراتورها بوده که در نهایت به انفجار ختم شده است.

درباره توقف کامل تولید از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی اطلاعات دقیقی در دست نیست و طبق شواهد موجود، قرار است تولید کاملا متوقف شود تا بازرسی‌های فنی دقیقی روی سکوهای این فاز انجام شود تا اتفاق مشابه دیگری رخ ندهد.

گرچه این اتفاق برای صنعت نفت، حادثه‌ای تلخ بود اما اگر این انفجار در این سکو و سکوهای دیگر در فصل سرما رخ می‌داد خسارت‌های سنگین دیگری به کشور وارد می‌کرد. هم اکنون شرکت ملی گاز ایران مترصد برقراری تولید و ارسال گاز فاز 6 تا 8 شده است اما با توقف کامل یا ناقص تولید، باید چند ماه صبر کرد تا هم سکوی نهم تعمیر شود و هم سکوهای دیگر ایمن‌سازی شود.



نکته دیگر در باره سکوی نهم این است که این سکو، یک سکوی تولیدی و نه مسکونی بوده است که در اصطلاح فنی و نفتی به آن سکوی unmaned می‌گویند. با این وجود شرکت نفت و گاز پارس با مسکونی کردن این سکو با تجهیزاتی خاص مانند کانکس، آن را به یک سکوی تولیدی – مسکونی تبدیل کرده است و چنانچه خسارت جانی رخ م‌داد، این شرکت باید درباره آن مورد بازخواست قرار می‌گرفت.

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد کار بازسازی سکوی آسیب دیده به ماه‌ها زمان نیاز دارد که قطعا به تامین اعتبار بالایی نیاز دارد. تصاویر به خوبی از عمق خسارت وارد شده حکایت دارد ولی سوال مهم این است که آیا بازرسی‌های فنی به درستی انجام شده است؟

اصولا در این مواقع، عامل انسانی به عنوان عامل حادثه معرفی می‌شود و گزارش‌های فنی در این باره منتشر نمی‌شود کما اینکه درباره حوادث این چند سال گذشته گزارش متقنی از سوی وزارت نفت منتشر نشده است. آخرین خبرها از نفت و گاز پارس حاکی از آن است که کارشناسان بیمه برای ارزیابی خسارات وارد شده ، دو روز دیگر به محل حاثه خواهند رفت تا گزارش تهیه کرده و برای برآورد خسارت به جمع بندی برسند.
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 23894
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *