۰
نگاهی به شهرک مسکونی آرامکو

ظهران؛ کالیفرنیای عربستان

شهرک مسکونی شرکت آرامکوی سعودی در منطقه ظهران واقع در استان‌های شرقی عربستان موسوم به کمپ ظهران توسط این شرکت برای کارکنانش ساخته‌شده است.
ظهران | میز نفت
ظهران | میز نفت
به گزارش میز نفت،اینجا ظهران است؛ پایگاه نفتی عربستان سعودی که زنان به‌راحتی پشت فرمان رانندگی می‌کنند، بیس بال و مصرف مشروبات الکلی یک از تفریحات رایج و منظم آن است. شهری در شرق عربستان که نسخه دوم ایالت کالیفرنیای آمریکا محسوب می‌شود و اصولاً با بسیاری از شهرهای عربستان تفاوت چشمگیری دارد.

ظهران - میز نفت

درحالی‌که مصرف مشروبات الکلی در عربستان غیرقانونی است، اختلاط‌های جنسیتی ممنوع است و سینمایی در عربستان مشغول به کار نیست، ظهران یک شهر زویایی برای همه ساکنان عربستان است که در پی آزادی هستند. کارکنان آرامکو و خانواده‌های آنان درحالی‌که سایر مردم عربستان نمی‌توانستند به سینما بروند، آخرین فیلم‌های هالیوود را روی پرده سینما تماشا می‌کنند بدون آنکه خبری از پلیس مذهبی و وهابیان باشد.

ظهران - میز نفت

گرچه این شهر  برای همه مردم عربستان یک شهر جادویی است اما به همان اندازه نیز یک معمای وحشتناک است. مردان و زنانی که در این شهر زندگی می‌کنند گویی در عربستان نیستند، سخت‌ترین لحظات برای آن‌ها زمانی است که بازنشسته می‌شوند و باید ظهران را ترک کنند اما اغلب از عربستان مهاجرت کرده و راهی آمریکا و انگلستان می‌شوند چراکه نمی‌توانند فضای بسته و بسیار دینی عربستان را تاب بیاورند.

ظهران - میز نفت

این شهرک دارای دو‌ منطقه است که عبارتند از: کمپ اصلی ساخته‌شده در سال‌های دور که دارای جمعیت زیادی بوده و بیشتر فروشگاه‌ها و پارک‌ها در آن واقع‌شده است. منطقه دوم‌ موسوم به هیلز عموماً مسکونی بوده و با دارا بودن منازل سازمانی ساخته‌شده بر روی تپه‌های ظهران از آرامش زیادی برخوردار است. این محوطه بسیار سرسبز و دارای درختانی مرتفع است.

ظهران - میز نفت

این شهرک در سال ۱۹۳۳ میلادی تأسیس‌شده و با داشتن مساحت ۵۸ کیلومترمربعی دارای بیش از 11 ichv ساکن است.

ظهران - میز نفت
پیرامون این شهرک دارای فنس بوده و تنها کارکنان آرامکو و خانواده‌هایشان می‌توانند در آن اقامت کنند. این شهرک در نزدیکی کنسولگری ایالات‌متحده و پایگاه هوایی نظامی ظهران قرار دارد. درگذشته، از فرودگاه ظهران برای پروازهای غیرنظامی داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شد، اما هم‌اکنون این پروازهای تجاری به فرودگاه بین‌المللی دمام‌ منتقل شده است.

ظهران - میز نفت

شرکت آرامکو علاوه بر شهرک ظهران در رأس التنوره، عبقیق، عدحالیه، صفانیه و تناجیب نیز چند شهرک مسکونی ساخته است. در سال‌های اخیر نیز آن‌ها در جبیل، ینبوع، جده و ربیق شهرک‌هایی ایجاد کرده‌اند؛ اما شهرک ظهران همچنان بزرگ‌ترین کمپ مسکونی آرامکو با بیش از ۱۱۰۰۰ ساکن از ده‌ها ملیت مختلف به شمار می‌رود.

ظهران - میز نفت

این کمپ در ۱۵ کیلومتری شهر دمام و در نزدیکی سواحل خلیج‌فارس و بافاصله‌ای اندک از بحرین قرارگرفته است. شهر ظهران مرکز تأمین مالی، اکتشاف، مهندسی، خدمات حفاری، خدمات پزشکی، تأمین مواد و سایر نیازمندی‌های غول نفتی آرامکو است.

ظهران - میز نفت

درگذشته، اکثر ساکنان این شهرک را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دادند، اما شرایط کنونی متفاوت شده است. با افزایش استخدام‌ کارکنان سعودی، شاهد کاهش تعداد کارکنان غربی آرامکو هستیم.
باوجود افزایش چشمگیر تعداد کارکنان سعودی ساکن در این شهرک، همچنان فرهنگ حاکم بر آن کامل غربی است. (در این شهرک، مقررات اسلامی به‌صورت محدود اجراشده و در ارتباطات و مدارس، زبان رسمی انگلیسی است.)

ظهران - میز نفت

به دلیل فقدان دانشگاه در این شهرک و خروج افراد پس از بازنشستگی، اکثر ساکنان آن کمتر از ۲۵ سال سن دارند.

در این شهرک، چند نسل از آرامکویی ها و یا کارکنان آرامکو زندگی کرده‌اند. تعدادی از آن‌ها که پس از پایان شغل خود به آمریکا بازگشته‌اند، با تشکیل یک انجمن بازنشستگان آرامکو هر دو‌ سال یک‌بار گردهم می‌آیند.


 ظهران - میز نفت
سامانه‌های حمل‌ونقل برای سفرهای داخلی و بین‌المللی در این شهرک بسیار پیشرفته است. در کشور عربستان، از دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، بزرگراه‌های مدرنی ساخته‌شده است. از ظهران تا همه شهرهای بزرگ عربستان و کشورهای همسایه امارات، کویت، بحرین و اردن می‌توان با استفاده از این شبکه بزرگراهی مسافرت کرد.

ظهران - میز نفت

همه ساکنان این شهرک به اینترنت پرسرعت و تلفن رایگان دسترسی دارند. چند مهدکودک و مدارس ابتدایی و دبیرستان دارای امکانات مناسب نیز در این شهرک فعال است؛ اما اکثر افراد ترجیح می‌دهند پس از ۱۵ سالگی فرزندان خود را روانه کشورهای اروپایی و یا آمریکا کنند. مدارس شهرک ظهران دارای سیستم آموزشی آمریکایی هستند. دانشگاه نفت و صنایع معدنی ملک فهد ظهران نیز در نزدیکی این شهرک قرار دارد.
 
تیم‌های ورزشی تشکیل‌شده از کارکنان آرامکو و‌ خانواده‌های آن‌ها، همه‌ساله در رویدادهای ورزشی خاورمیانه و‌ اروپا شرکت می‌کنند.
 
ظهران - میز نفت

 شرکت آرامکوی سعودی یک روزنامه‌ و‌ چند نشریه منتشر می‌کند که به‌صورت رایگان در همه ادارات و شهرک‌ها توزیع می‌شود. تلویزیون آرامکو، نخستین شبکه تلویزیونی در منطقه خلیج‌فارس و دومین شبکه ایجادشده در خاورمیانه است. این شبکه تلویزیونی در 16 سپتامبر 1957 میلادی تأسیس شده و در ابتدا همه برنامه‌های آن به زبان انگلیسی بود، اما بعدها زبان عربی نیز به آن اضافه‌شده است.

آرامکو یک شبکه رادیویی نیز دارد. برنامه‌های مربوط به تاریخ خاورمیانه، محیط‌زیست، خانواده و فرهنگ عربی مهم‌ترین بخش‌های ارائه‌شده در این شبکه‌ها هستند.
 
 
 منبع: ویکیپدیا
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب: 24359
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *