۰
پایان تلخ ترامپ در راه است؟

مچ اندازی گازی در قاره سبز

با همه تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به انحصار گازی روسیه در اروپا، به نظر می‌رسد نقشه واشنگتن در پروزی گازی در قاره سبز به شکست نزدیک شده است.
ترامپ و پوتین | میز نفت
ترامپ و پوتین | میز نفت
به گزارش میز نفت، یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های اقتصادی آمریکا در دوره گذشته و بویژه در دولت ترامپ جنگ گازی با روسیه بوده و است؛ دونالد ترامپ برای باز کردن جای گاز آمریکا در اروپا و شرق آسیا کشورهای خریدار گاز روسیه را تهدید کرده است و آن‌ها را از تحریم می‌ترساند. بین 36 تا 40 درصد مصرف گاز اروپا توسط مسکو تامین می‌شود که ریشه این وابستگی به دوران جنگ سر بر می‌گردد، روزهایی که شوروی با داشتن منابع گازی دست نخورده بازار اروپا را برای خود انتخاب کرد که در این مسیر، رونالد ریگان خط لوله گازی که قرار بود ساخته شود را تحریم کرد.

شرکت‌های اروپایی که قصد داشتند این خط لوله را اجرایی کنند تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار گرفتند اما هر طور بود، این خط لوله ساخته شد و با وجود همه فشارهای ریگان، صادرات گاز شوروی به اروپا ادامه یافت. ترامپ که علاقه بسیاری به ریگان دارد همین سیاست را در پیش گرفته است اما با این تفاوت که علاوه بر اینکه قصد دارد روسیه را محدود کند، بلکه با صادرات ال ان جی به اروپا و متقاعد کردن آن‌ها برای واردات گاز طبیعی مایع شده، به درآمدهای کشورش بیافزاید.

آمریکا در تلاش است تا از اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورداستریم2 جلوگیری کند. این خط لوله قرار است گاز روسیه را با عبور از دریای بالتیک و دور زدن اوکراین به آلمان برساند و آمریکا تلاش می‌کند تا با اعمال تحریم از ادامه اجرای آن جلوگیری کند.
بلومبرگ در همین باره نوشت:  با توجه به اینکه ساخت بخش زیرسطحی این خط لوله تقریبا به پایان رسیده و تا پایان سال 2019 شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود و سنای آمریکا همچنان در حال بررسی اعمال تحریم علیه شرکت‌ها و کشورهای حاضر در این پروژه است، احتمالا کار از کار گذشته است.

جاناتان استرن، محقق ارشد موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، طی مقایسه‌ای با اقدامات دولت کنونی آمریکا و اقدامات دولت رونالد ریگان در دهه 1980 برای جلوگیری از صادرات گاز شوروی پرداخته است. اقدامات دولت ریگان در آن زمان غیرموثر بود و اجرای آنها با مقاومت جدی روبه‌رو شد و من فکر می‌کنم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید انتظار شرایط رویکرد مشابهی در شرایط کنونی نیز باشیم.
 
به نظر می‌رسد برای این گونه اقدامات دولت آمریکا خیلی دیر شده باشد؛ چراکه بخش قابل توجهی از این خط لوله ساخته شده است، مگر اینکه آمریکا به سمت اعمال تحریم‌هایی برود که زمان اجرای آنها از مدت‌ها قبل تعیین شود که به نظر من این مسئله می‌تواند در این سوی اقیانوس اطلس مخالفت‌های جدی را رقم بزند.

وین برایان، کارگزار موسسه آلفا انرژی نیز نظر مشابهی دارد. وی می‌گوید: حتی اگر آمریکا بتواند در اجرای این پروژه اختلال کمی ایجاد کند، بعید به نظر می‌رسد که اقدامات سنا برای توقف این پروژه موثر واقع شود.

در عین حال نشانه‌هایی از بروز اختلال در عرضه گاز در بازار برای سال 2020 وجود دارد.هفته گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح تصویب قانون تحریم شرکت‌های اروپای غربی دخیل در پروژه نورداستریم2 را مطرح کرد. پیش از این هم دولت ترامپ بارها گفته بود که به دنبال تحریم اجرای این خط لوله انتقال گاز است.

خط لوله انتقال گاز نورداستریم2 به صورت مشترک بین گازپروم روسیه و 5 شرکت اروپایی شامل یونیپر و وینترشیل آلمان، OMV اتریش، انجی فرانسه و رویال دات شل انگلیسی هلندی است.

آمریکا بارها اعلام کرده است که مخالف اجرای این خط لوله برای انتقال گاز روسیه به اروپا است.در ماه ژوئن، وزارت امور خارجه‌ آمریکا اعلام کرد: شرکت‌های دخیل در اجرای پروژه خط لوله گاز نورداستریم2 ممکن است شاهد اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی آمریکا باشند.

این وزارتخانه آمریکایی موکدا در تلاش است تا اجرای این پروژه را تهدیدی علیه امنیت انرژی و ثبات اتحادیه اروپا معرفی کند. دونالد ترامپ هم با طعنه به آلمان گفته است که وابستگی شدید این کشور به نفت و گاز روسیه اصلا خوب نیست و آلمان را گروگان روسیه نامیده است.
در طرف دیگر ماجرا اما آلمان به همراه بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از اجرای این خط لوله حمایت کرده و تاکید کرده‌اند که هدف از اجرای این پروژه فقط محدود به ابعاد اقتصادی آن است. روسیه هم تاکید کرده که تلاش آمریکا در مجبور کردن کشورهای اروپایی در خرید گاز طبیعی مایع‌شده آمریکا، LNG، با قیمت بسیار گران‌تر از گاز روسیه، تجلی رقابت ناعادلانه در بازار جهانی انرژی است.

با همه این مسائل، آمریکا همچنان بر موضع خود ایستاده است در حالی که رو‌س‌ها در حال اجرای برنامه‌های خود برای افزایش صادرات گاز به اروپا هستند که آمار نیز با تائید این موضوع نشان داده است که میزان صادرات گاز روسیه به قاره سبز افزایش یافته است. در این بین، آمریکایی‌ها علاوه بر تشدید فشارها به اروپا برای متنوع سازی سبد قراردادهای گازی خود، در حال رایزنی با کشورهای تولید کننده ال ان جی است تا به بازار اروپا وارد شود.

این موضوع چنان برای آمریکا مهم است که حتی اروپایی‌ها و آمریکا برای توسعه صنعت ال ان جی در ایران ابراز آمادگی کردند تا با این حربه، هم ایران را از بازار منطقه‌ای خود حذف کنند و هم از گاز ایران برای تحقق اهداف خود استفاده کنند.
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 24428
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *