۱
تلاش پنتاگون برای استتار فساد هالیبرتون

چه کسانی جنگ عراق را کلید زدند؟

در ژانویه سال ۲۰۰۶ میلادی نیز با بررسی قراردادهای بازسازی عراق به مبلغ ۵.۸ میلیارد دلار، از وجود ۲۳۰ میلیون دلار هزینه غیرقابل دفاع و غیرواقعی خبر داده شد.
وزارت نفت عراق | میز نفت
وزارت نفت عراق | میز نفت
میز نفت | پس از ایجاد اختلاف ۲۵۰ میلیون دلاری در قراردادهای پنتاگون و هالیبرتون و با وجود مخالفت تعدادی از مدیران پنتاگون، همه این رقم به شرکت هالیبرتون که در گذشته با مدیریت دیک‌ چنی اداره می شد، پرداخت شد. دو‌ شرکت هالیبرتون و‌ کی بی آر، بلافاصله پس از آغاز اشغال عراق، قراردادی ۱۱ میلیارد دلاری با پنتاگون برای تامین سوخت، تعمیرات و بازسازی زیرساخت‌های عراق امضا کرده بودند.

بازرسان پنتاگون در گزارشی اعلام کرده بودند، هزینه‌های اعلام‌شده توسط این کنسرسیوم در پاره‌ای موارد تا ۳ برابر بیش از مبلغ واقعی بوده است. همه این ارقام نیز از جیب مالیات دهندگان آمریکایی و مردم عراق پرداخت شده است. به دلیل ماهیت امنیتی این قراردادها، بخش‌های زیادی از آن‌ها همچنان برای عموم غیرقابل دسترس است.

حتی در آستانه انتخابات سال ۲۰۰۴ میلادی نیز از افشای جزییات این رسوایی جلوگیری شد تا دولت بوش بتواند بدون چالش در کارزار انتخاباتی و تداوم فعالیت دولتش به فعالیت ادامه دهد.

به خاطر داشته باشید که در رسوایی نفت در برابر غذا نیز آمریکایی‌ها با سوءاستفاده‌های فراوان، مانع افشای حقایق اتفاقات شدند.

میزان حیف و‌ میل این قراردادهای زیر نظر سازمان ملل متحد، بسیار اسفبار بوده است. یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۵ میلادی نشان داد که ۸.۸ میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت عراق بدون کنترل و نظارت کافی هزینه شده‌اند. از سوی دیگر، در فاصله می ۲۰۰۳ تا ژوین ۲۰۰۴ میلادی، ۱۲ میلیارد دلار به صورت نقد از سوی فدرال رزرو روانه عراق شده است.

در ژانویه سال ۲۰۰۶ میلادی نیز با بررسی قراردادهای بازسازی عراق به مبلغ ۵.۸ میلیارد دلار، از وجود ۲۳۰ میلیون دلار هزینه غیرقابل دفاع و غیرواقعی خبر داده شد.

تعدادی از پرونده‌های پرداخت رشوه در قراردادهای عراق نیز در سال‌های گذشته مورد بررسی و صدور حکم قرار گرفته و‌ تعدادی از نظامیان آمریکایی در این پرونده‌ها محکوم شده اند.

این نظامیان از این پول‌ها برای خرید خودروی لکسوس، تفنگ‌های خودکار، هواپیمای سسنا، ساعت‌های گرانقیمت و جواهر استفاده کرده‌اند. همچنین آن‌ها از این پول‌ها برای اجاره یک ویلا در بغداد و دریافت خدمات سکسی برای همکاران خود بهره برده‌اند.

در قرارداد ۵۰ میلیون دلاری تامین امنیت پروازهای داخلی عراق نیز شاهد ارائه صورت هزینه‌های غیرواقعی و‌ محکومیت قضایی افراد مشارکت کننده در آن قراردادها بوده ایم. از سوی دیگر، در قرارداد حفظ امنیت یکی از خطوط لوله نفتی عراق نیز سوءاستفاده‌های مالی کلانی انجام شده است.

جنگ عراق برای پیمانکاران دفاعی و امنیتی به ویژه شرکت‌های پارسونز، فلور کورپوریشن، بیچتل، واشنگتن گروپ و هالیبرتون/ کی بی آر سودهای کلانی به ارمغان آورد. بخش زیادی از صدها میلیارد دلار بودجه جنگ عراق از طریق این شرکت‌ها هزینه شده است.

این رسوایی‌ها در سال‌هایی پدید آمده‌اند که اکثر عراقی‌ها فاقد بهداشت، برق و‌ زیرساخت‌های اساسی زندگی بوده‌اند. اکثر طرح‌های افزایش تولید نفت توسط پیمانکاران آمریکایی نیز با تاخیر زمانی و عدم دستیابی به سقف تولید روبرو بوده است. هرچند مقامات آمریکایی و شرکت‌های نظامی و صنعتی و امنیتی، با پر کردن حساب‌های بانکی خود، برندگان واقعی جنگ عراق بود‌ اند.
 
نویسنده: پاتریک مارتین
منبع: WSWS
مترجم: محسن داوری

 
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 24533
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *