۰
آخرین وضعیت صادرات گاز آمریکا

واردکننده‌ای که صادرکننده شد

بررسی اوضاع صنعت گاز آمریکا نشان می دهد که این کشور با وجود اینکه منابع گازی نامتعارف در اختیار دارد، اما از یک کشور واردکننده به صادرکننده تغییر موقعیت داده است.
واردکننده‌ای که صادرکننده شد
به گزارش میز نفت، مهر نوشت:

، بررسی ها نشان می دهد قیمت تک محموله گاز طبیعی در ماه ژوییه ۲۰۱۹ میلادی ( تیر- مرداد ۹۸) در اغلب بازارهای گازی ایالات متحده آمریکا روندی پرنوسان و در مجموع نزولی را طی کرده است. در این ماه قیمت گاز طبیعی در آمریکا با توجه به اینکه تولید داخلی آن در شرایط مناسبی قرار دارد، با روندی نزولی رو به رو بود. نرخ گاز طبیعی در بازار هنری هاب در۲۸ ژوئن سال جاری میلادی (خرداد- تیر ماه سال ۹۸) معادل ۲.۳۵ دلاردر هر میلیون بی.تی.یو بوده که نسبت به میانگین ماه ژوئن ( ۲.۳۴ دلار) روند کاهشی را نشان می دهد. البته که قیمت گاز در سایر بازارها نیز رو به کاهش گذاشته است.


تحولات قیمت گاز طبیعی در بازارهای مهم ایالات متحده

به گفته کارشناسان شرایط ذخیره گاز آمریکا نیز با افزایش روبه رو بوده است که همین امر می تواند زمینه ساز کاهش قیمت ها باشد. با این وجود آمریکا که زمانی به بسیاری از حکام کشورهای عربی خلیج فارس به واسطه در اختیارداشتن منبع نفت و گاز به نوعی باج می داد، امروزه تبدیل به صادرکننده خالص گاز شده است. هر چند همچنان به نظر می رسد صادرات گاز آن با موانعی از نظر روش های انتقالی مواجه است، اما بررسی ها نشان می دهد تاکنون حضوری فعال و رقابتی در بازار گاز مایع داشته است.

در حالی که آمریکایی ها از حداقل منابع خود درحال بهره برداری بهینه هستند، ایران نقشه راه کوتاه مدت و بلند مدتی برای بازار گاز خود ترسیم نکرده است.


تولید گاز آمریکا


*اوضاع تولید گاز آمریکا چگونه است؟
 تولید گاز غنی ایالات متحده در ماه می ( اردیبهشت- خرداد) ۲۰۱۹ میلادی به ۸۵.۰۲ میلیارد مترمکعب رسید که نسبت به ماه قبل، حدود ۳.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به توضیح است که این حجم تولید، پس از مارس ( اسفند- فروردین ) سال جاری که تولید گاز طبیعی ایالات متحده رکورد ۸۵.۰۸  میلیارد مترمکعب را ثبت نمود، بزرگترین حجم تولید تاریخی گاز طبیعی این کشور بوده است.

خالص صادرات گاز طبیعی این کشور در ماه می به ۴.۵۲ میلیارد مترمکعب رسید که نسبت به ماه پیش، حدود ۲۲.۱ درصد افزایش یافت که بالاترین حجم خالص صادرات گاز طبیعی ایالات متحده تاکنون بوده است. با توجه به سطح مصرف ۵۹.۶۴ میلیارد مترمکعبی ایالات متحده در ماه می، ۱۳.۳۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ذخیره‌سازی‌های زیرزمینی این کشور تزریق شد.

همان طور که مطرح شد طی ماه می، حدود ۵۹.۶۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ایالات متحده مصرف شد (حدود ۳.۵ درصد کمتر از ماه قبل) که ۴.۵۶ میلیارد مترمکعب آن (۷.۵ درصد) مصرف پالایشگاه‌ها و هدررفت شبکه ۵.۹۹ میلیارد مترمکعب (۱۰ درصد) مصرف بخش خانگی، ۵.۲۳ میلیارد مترمکعب (۸.۷ درصد) مصرف بخش تجاری، حدود ۱۸.۸۷ میلیارد مترمکعب (۳۱.۶ درصد) مصرف بخش صنعت و در نهایت حدود ۲۳.۲۸ میلیارد مترمکعب (۳۹ درصد)، مصرف نیروگاه‌های گازسوز این کشور بوده است.


*ذخیره‌سازی
طبق گزارش وزارت انرژی آمریکا، ذخیره‌سازی‌های عملیاتی (منظور ذخیره‌سازی‌هایی است که به منظور ایجاد تعادل عرضه و تقاضای فصلی، انجام می شود)؛ گاز طبیعی این کشور در روز ۲۶ ژوئیه ( تیر ماه سال جاری)، به ۷۴.۶۲ میلیارد مترمکعب رسید. این حجم نشان‌دهنده وجود ذخایری به میزان ۶.۹۲ میلیارد مترمکعب (۴.۵ درصد) کمتر از میانگین پنج سال گذشته و ۹.۴۷ میلیارد مترمکعب (حدود ۱۴.۵ درصد) بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته بوده است.


ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا در مقایسه با ۵ سال گذشته

 طی ماه ژوئیه ( تیر - مرداد) ، میانگین قیمت واردات گاز طبیعی کشورهای اروپایی معادل ۴.۶۳ دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو بود که ۱۱.۵ درصد کاهش را نسبت به میانگین ماه قبل تجربه کرد. در این ماه، ارزان‌ترین گاز طبیعی صادر شده به اروپا، گاز طبیعی منتقل شده از قطر به انگلیس با میانگین ۳.۱۸ دلار بود و گرانترین گاز وارد شده به اروپا، از الجزایر (توسط خط لوله) به اسپانیا با قیمت ۷.۳۸ دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو بوده است.
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب: 24605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *