۲
۴
واگذاری اطلاعات محرمانه به توتال

هدیه پارس جنوبی به قطر

درحالی‌که توسعه فاز 11 مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی پس از 18 سال معطل مانده است، شرکت توتال فرانسه بدون با در اختیار گرفتن اطلاعات میادین نفتی و گازی ایران و قطر، همه اطلاعات را به دوحه برده است.
هدیه پارس جنوبی به قطر
به گزارش میز نفت، یکی از ابزارهای طراحی مدل بهینه تولید از یک میدان مشترک، اطلاعات کامل مخزن است؛ میزان تولید از مخازن، موقعیت چاه‌ها و میزان تولید از آن‌ها در هر نقطه از مخزن، روی میزان تولید چاه‌های دیگر و طرف مقابل تاثیر گذار است به همین دلیل است که اغلب، کشورهایی که با یکدیگر میدان نفتی یا گازی مشترک دارند به‌صورت مشترک به برداشت از میادین مشغول هستند.

یکی از بزرگترین میادین مشترک جهان، میدان گازی پارس جنوبی است که دو کشور ایران و قطر گاز و میعانات گازی آن را برداشت می‌کنند و هیچ اطلاعاتی از میزان برداشت و مسائل فنی به هم نمی‌دهند. سعی می‌کنند با تمام توان از این مخزن گاز برداشت کنند و اطلاع از اقدامات طرف مقابل تقریبا تبدیل به موضوعی دست نیافتنی شده است.

این میدان گازی، یک لایه نفتی دارد که در ایران به لایه نفتی پارس جنوبی معروف است؛ قطری‌ها روزانه بیش از 360 هزار بشکه از این لایه نفت برداشت می‌کنند در حالی که کل تولید نفت قطر حدود 600 هزار بشکه است. در ایران میزان برداشت از لایه نفتی کمتر از 25 هزار بشکه در روز است. این دو میدان نفتی و گازی برای قطری‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین دلیل،  قراردادهای مشارکت در تولید و همچنین کارخانه‌های تولید ال ان جی این کشور با شرکت‌های خارجی از جمله توتال، قراردادهایی جذاب برای شرکت‌های نفتی است وبطوری که هر چه بتوانند مدل بهتری از تولید را پیش ببرند، سود بیشتری کسب می‌کنند.

یکی از شرکت‌هایی که در قطر صاحب نفوذ بسیاری است، شرکت توتال فرانسه است؛ توتال در بخش گاز قطر حضور فعالی دارد و دو سال پیش هم توانست جای مرسک را در تولید از لایه نفتی پارس جنوبی را بگیرد. پس از خروح مرسک دانمارک از قطر، مدیران این شرکت مذاکراتی را با ایران انجام دادند تا توسعه بخش ایرانی این لایه را بر عهده بگیرند که در نهایت مذاکرات، همه اطلاعات لایه نفتی در اختیار این شرکت قرار گرفت تا مرسک با تهیه طرح توسعه، قراردادی را با شرکت ملی نفت ایران امضا کند.

با تخلیه کامل اطلاعات از ایرانی‌ها، به یکباره اعلام شد مرسک و توتال طی توافقی، مقرر کرده‌اند تا سهام این شرکت دانمارکی در حوزه نفت به شرکت توتال فروخته شود. توتالی که در قطر تولید نفت از لایه نفتی را برعهده گرفته بود با خرید سهام مرسک، به اطلاعات کاملی از بخش ایرانی این لایه دسترسی یافت و  قرارداد مرسک  با ایران هم به تاریخ پیوست.

با تخلیه اطلاعاتی لایه نفتی به کارگزاری مرسک، توتال هم اطلاعات بخش گازی میدان پارس جنوبی را هم به بهانه توسعه فاز 11 در دست گرفت که برای تولید بهینه‌تر قطری‌ها و هچنین افزایش سود توتال در بخش قطری میدان، یک امتیاز بزرگ و جذاب بود. توتال به بهانه توسعه فاز 11 به اطلاعاتی دست یافت که قطری‌ها سال‌ها به دنبال آن بودند و انتخاب اشتباه وزارت نفت در این باره، موجب شد تا قطری‌ها بدانند ایران چند چاه و در چه عمقی در مخزن دارد، دبی چاه‌های آن چه میزان است، فشار مخزن چه عددی است، در چه لایه‌ای به تولید گاز مشغول است، سکوها چه وضعیتی دارند و ...؛ به همین راحتی همه چیز در اختیار رقیب قرار گرفت.

در پاسخ به این موضوع، طرفداران وزارت نفت می‌گویند اینکه اطلاعات بخش ایرانی در اختیار قطر قرار بگیرد یک ادعاست و چنانچه چنین موضوعی اثبات شود، ایران می‌تواند شکایت کند، این را هم وزیر نفت رسما گفته است؛ این گفته، طنز تلخی است زیرا اصولا نیازی نیست این اطلاعات در اختیار قطر قرار بگیرد زیرا خود توتال منتفع اصلی آن است و از این اطلا عات بیشترین بهره را خواهد برد تا بتواند بیشترین و بهینه‌ترین تولید را از بخش قطری میدان داشته باشد.

امروز توتال، اطلاعاتی را در دست دارد که قطری‌ها سال‌هاست که به دنبالش بودند؛ به یمن یک اننتخاب اشتباه توسط وزارت نفت، این شرکت فرانسوی منافع خود را با قطر گسترش داد و حتما در جلسات خود با برادران قطری، به سادگی و اشتباهات بچه‌گانه ایرانی‌ها و وزارت نفت می‌خندند.

تخلیه اطلاعاتی ایران در بزرگترین میدان مشترک جهان، یکی از بزرگترین اتفاقات تلخی بود که تبعات آن سال‌ها بعد مشخص خواهد شد حتی اگر اکبر ترکان روزی به صدا و سیما بیاید و بگوید، ما هر چه داریم از توتال است!
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 24627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


سيد
Iran, Islamic Republic of
سلام، به عنوان يك متخصص نفتي تأييد ميكنم، مقاله خوبي نوشتيد متاسفانه از اين دست مسائل به وفور در صنعت نفت وجود دارد. ممنون از روشنگري
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با اینهمه خیانت و دزدی و اختلاس و جاسوس و پوز در دفتر و ...... پس چرا با این خاطیان برخورد نمیشود. وزیر و دارو دستش که تا میتونستند با دادن طرحها و پروژه ها و استخدام منتسبین نمایندگان مجلس و تطمیع آنان و در اختیار قرار دادن مراکز رفاهی و انتقال و استخدام خود آنها ، صدای نمایندگان را خاموش کردند، صد رحمت به قبلی ها حداقل اطلاعات کشور را حراج نمیکردند. آثار این کارهای اینها تا چند سال صدمه به نفت و کشور میزند. بداد نفت برسید پرسنل که دلشون از دست اینا خونه. باید چیکار کنند؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام با اطلاعات موثق عرض میکنم در ارتباط با این موضوع خواسته یا ناخواسته کلاه گشادی سر کشور رفت تا اندازه ای قابل پیش بینی بود ولی گوش شنوا نبود.حتی اگر اجازه میدادند پترو ایران چاههای تزریقی که مصوبه هیات مدیره نفت را داشت بزند باز در شرایط فعلی نبودیم متوقف نمودن ان چاهها هم با استدلال اعلام امادگی مرسک جهت توسعه فاز دوم میدان انجام پذیرفت .
Iran, Islamic Republic of
بالاخره یک روزی باید کسی باید پاسخ قانع کننده ای در ارتباط با تاخیر چندین ساله در توسعه فاز 11 /ممانعت از توسعه فاز دوم لایه نفتی /بلااقدامی در توسعه فرزاد الف و بی /کاهش تولید هنگام/لغو قراردادتوسعه ازادگان /اجرایی ننمودن فازهای بعدی یاداوران و.... را که همگی میادین مشترک هستند به ملت ایران بدهد.