تلاش کاخ سفید برای بازار چین

بازی تحریمی آمریکا برای منافع خود

16 شهريور 1398 ساعت 11:10

نگاهی به تلاش‌های آمریکا برای فتح بازارهای جدید برای نفت و گاز خود نشان می‌دهد این کشور با ابزار تحریم و جنگ تجاری قصد دارد به هر قیمتی که شده نقش خود را در بازارهای نفتی افزایش دهد.


به گزارش میز نفت، انرژی همواره یک فاکتور مهم در سیاست خارجی آمریکا بوده است؛ ترامپ می تواند با استفاده از این ابزار می تواند فرصت های خوبی را برای خود فراهم کند. یکی از اهداف ترامپ، اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران است که می تواند با اعمال سیاست های درست فرصت های خوبی را برای صنعت نفت آمریکا ایجاد کند؛ به دست آوردن بازارهای جدید برای ال ان جی آمریکا و نفت آن می تواند از فولید تحریم های واشنگتن علیه تهران باشد.

دیلی صباح در گزارشی نوشته است: توسعه شیل گاز فرصت خوبی را برای آمریکا فراهم کرده است تا به یکی از صادرکنندگان میعانات گازی تبدیل شود؛ آمریکا هم اکنون روزانه 3 میلیون بشکه هیدروکربور صادر می کند. کره جنوبی به عنوان یکی از مشتراین نفت ایران، 70 درصد میعانات گازی شرکت ملی نفت را خریداری می کرد و به گفته وزارت نفت ایران، تهران نیمی از میعانات گازی کره ای ها را تامین می کرد.

در دوره اوباما، دولت آمریکا نمی توانست میعانات گازی مورد نیاز کره حنوبی را تامین کند اما امروز، آمریکایی ها می توانند نیاز سئول را برطرف کنند. به لطف توسعه شیل گاز در آمریکا، کاخ سفید توانسته است میزان وابستگی کره به میعانات گازی ایران را کاهش دهد.

آمریکا قصد دارد یک ابرقدرت حوزه انرژی باشد و نقش موثرتری در بازارها ایفا کند؛ کاخ سفید علاقه ای ندارد چین در شورای همکاری های خلیج فارس نفوذ و نقشی داشته باشد. چینی ها خاورمیانه و خلیج فارس را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت جهان زیر ذره بین خود قرار گرفته و علاقه زیادی به این مناطق دارند.

پکن روی پروژه اصلی خود یعنی «یک کمبرند، یک جاده» و همچنین جاده ابرایشم دریایی متمرکز شده اند که برای موفقیت در این پروژه ها باید نقش خود را در تحولات این منطقه افزایش دهند. پروژه جدید جاده ابریشم طرحی است برای سرمایه گذاری در زیرساختهای بیش از 60 کشور به منظور توسعه تجاری از راه دریا و خشکی است که چین در سال 2013 از آن رونمایی کرد.

واشنگتن می تواند از ظریق کنترل مسیرهای تامین انرژی چین روی رشد اقتصادی چین تاثیر مفنی بگذارد؛ یانکی ها دوست دارند نقش بزرگتری در بازارهای چین و هند به عنوان بزرگترین بازارهای مصرف کننده انرژی جهان داشته باشند. آمریکا برای این مهم رقبای بزرگی مانند خاورمیانه دارد.

به گفته جوزف نای از کارشناسان حوزه سیاسی  برآوردها نشان می دهد در صورت کاهش قیمت نفت و در پیش گرفتن سیاست انقباضی از سوی کشورهای صادرکننده نفت مانند عربستان، صنعت شیل در آمریکا با یک چالش بلندمدت و نه کوتاه مدت و میان مدت مواجه خواهد شد؛ مانند اتفاقی که در جولای سال 2014 رخ داد.

جوزف نای در این زیمنه با اشاره به مشکلات کشورهایی مانند آرژانیتن،  چین و یا کشورهای اروپایی می گوید آمریکا گرفتار نحدودیت های استخراجی نیست؛ ایالات متحده می تواند از تغییرات بوجودآمده در منابع انرژی نهایت استفاده را ببرد؛ هم اکنون هزاران شغل ایجاد شده است که حتی دایره وسعتش به مناطق کمتر توسعه یافته آمریکا نیز رسیده است.

برای اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس ، آسیا اکنون بزرگترین شریک اقتصادی است و پیش بینی می شود در دهه های آینده بزرگترین مصرف کننده انرژی متعارف باشد. این منابع نفتی و گاز ستون فقرات اقتصادهای خلیج فارس و منبع اصلی درآمد آنهاست. در سال 1990 ، شاخص ها نشان دادند كه سه اقتصاد بزرگ جهان ، آمریكا ، اروپا و ژاپن حدود 45٪ از كل صادرات نفت و گاز خلیج فارس را به خود اختصاص داده اند، اما پس از تنها دو دهه این میزان به 23٪ رسید. انتظار می رود این روند با استقلال انرژی آمریکا و تبدیل آن به صادر کننده انرژی ادامه یابد.

طی سال‌های آینده ، استقلال انرژی آمریکا ژئوپلیتیک جهانی را تغییر می‌دهد که خاورمیانه به آن حساس است. برخی پیش بینی ها حاکی است که با افزایش استقلال انرژی ایالات متحده ، علاقه آمریکا به منابع نفتی در خاورمیانه کاهش می یابد. البته این به اهمیت نفت در سیاست خارجی ایالات متحده بستگی دارد.

بدون شک منابع جدید گاز شیل و بهره برداری از آنها بر صادر کنندگان قدیمی گاز در منطقه خلیج فارس مانند قطر و ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت و همین امر باعث افزایش فشار بر قیمت نفت خواهد شد. با این حال بعید به نظر می رسد که نقش انرژی متعارف به دلیل تقاضای فزاینده اقتصادهای در حال توسعه بویژه در آسیا (بخصوص چین) نقش انرژی متعارف در دو دهه آینده بطور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد.

وقوع انقلاب شیل منجر به کاهش قدرت تولیدکنندگان انرژی متعارف از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و نقش سنتی آن به عنوان تنظیم کننده قیمت های جهانی نفت شده است که به گفته اکثر تحلیلگران نفت دلیل اصلی سقوط اخیر قیمت هاست.

این موضوع برای آمریکایی‌ها فرصت خوبی است تا بازارهای جدیدی را ایجاد کنند و به همین دلیل آن‌ها سعی دارند چینی‌ها را از خلیج‌فارس دور کرده تا صادرات خود را به این کشور افزایش دهند. پکن اما با درک درست از این بازی واشنگتن، از مواضع خود در جنگ تجاری با چین کوتاه نیامده زیرا می‌داند بازار چین برای نفت و گاز آمریکا یک فرصت بسیار بزرگ است.

دولت چین طی سال‌های اخیر برنامه ریزی‌های گسترده‌ای را برای تامین امنیت انرژی خود در خلیج‌فارس پیش گرفته‌اند به طوری که قراردادهای چند ده میلیارد دلاری را برای کشورهای حوزه خلیج فارس امضا کرده و بر میزان واردات خود از این منطقه و روسیه افزوده‌اند.
 


کد مطلب: 24655

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/24655/بازی-تحریمی-آمریکا-منافع-خود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir