​فوتونگار میز نفت/۲

فاجعه‌آمیزترین حوادث فراساحلی

27 شهريور 1398 ساعت 12:32

از ۷۶ کارگر شاغل بر روی این دکل، ۷۲ نفر بر اثر واژگونی و غرق شدن آن، جان باختند. در زمان جابجایی این دکل، توفانی به وقوع پیوست و با شکسته شدن بخشی از بدنه، آب وارد بخش‌های داخلی دکل شد.


میز نفت | وب‌سایت Offshore Technology در گزارشی به بررسی 10 فاجعه بزرگ دکل‌های فراساحلی پرداخته است که بخش نخست آن روز دوشنبه منتشر شد؛ در بخش دوم این مطلب با 5 فاجعه نفتی دیگر آشنا می‌شویم:
 
6. فاجعه دکل نفتی بوهای ۲. چین

 

این فاجعه به‌عنوان ششمین حادثه مرگبار تاریخ صنعت نفت، در آب‌های چین و در نوامبر ۱۹۷۹ میلادی روی داد. از ۷۶ کارگر شاغل بر روی این دکل، ۷۲ نفر بر اثر واژگونی و غرق شدن آن، جان باختند. در زمان جابجایی این دکل، توفانی به وقوع پیوست و با شکسته شدن بخشی از بدنه، آب وارد بخش‌های داخلی دکل شد.

اندکی بعد، عدم تعادل آن در شرایط توفانی، موجب واژگونی دکل گردید. شناور کشنده نیز نتوانست کارکنان دکل را نجات دهد. ضعف آموزش کارکنان برای مواقع اضطراری نیز از عوامل تأثیرگذار بر مرگ آنان اعلام‌شده است.
 
 
7. سکوی اینچوا سنترال. برزیل
 


در این فاجعه که در آگوست ۱۹۸۴ میلادی و‌ میدان کامپوس در نزدیکی ریودوژانیروی برزیل رخ داد، ۴۲ نفر جان باختند. انفجار و آتش‌سوزی، دلیل نابودی این سکو اعلام‌شده است. تعدادی از افراد با بالگرد و‌ قایق، نجات یافتند، اما ۴۲ نفر جان خود را از دست دادند.

عملکرد نامناسب تجهیزات پایین آورنده قایق نجات، مهم‌ترین دلیل مرگ این افراد بوده است.
 
8. فاجعه سکوی نفتی‌های نورث بمبیی. خلیج هند



در جولای سال ۲۰۰۵ میلادی، آتش‌سوزی سکوی نفتی‌ها نورث در ۱۶۰ کیلومتری غرب بمبیی به مرگ ۲۲ نفر منجر شد. شرکت او ان جی سی، راهبری سکو را بر عهده داشت و برخورد یک شناور چندمنظوره تدارکاتی، دلیل این حادثه اعلام گردید. در روز حادثه، توفان شناور تدارکاتی را به‌سوی سکو سوق داد.

بر اثر این برخورد، یکی از لوله‌های رایزر گاز خروجی، با ترکیدگی مواجه شد. چند دقیقه بعد، آتش‌سوزی مهیبی آغاز گردید. هفت سال بعد، سکوی جدیدی به‌عنوان سکوی جایگزین نصب شد.
 
9. حادثه جک آپ اوساماسنتا. خلیج مکزیک



در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی، حادثه مرگباری برای این دکل روی داد که به جان باختن ۲۲ نفر منجر شد. این دکل بر اثر توفانی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر و امواجی به ارتفاع ۸ متر، با شیر سر چاهی سکوی مجاور برخورد کرد. کارکنان سکو نتوانستند از نشت نفت و گاز جلوگیری کنند. پس از چند ساعت، با شعله‌ور شدن نفت، آتش‌سوزی دکل را در برگرفت.
 
 
10. فاجعه دکل دیپ واتر هوریزن. خلیج مکزیک
 


انفجار این دکل در روز ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ میلادی، بزرگ‌ترین نشت نفت تاریخ آمریکا را پدید آورد. در این فاجعه ۱۱ کارگر جان باختند و میلیون‌ها بشکه نفت در خلیج مکزیک نشت کرد.

این دکل نیمه شناور ویژه حفاری در آب‌های عمیق بود و در سال ۲۰۰۱ میلادی در یارد شرکت هیوندایی با هزینه‌ای ۳۵۰ میلیون دلاری ساخته‌شده بود. در زمان حادثه، این دکل در اجاره شرکت بی پی قرار داشت و در حال تکمیل چاه اکتشافی ۱۳۰۰۰ پایی در بلوک ۲۵۲ کانیون خلیج مکزیک و ۶۶ کیلومتری لوییزیانا بود.

نشت ناگهانی گاز از حفره سیمان‌کاری شده باعث انفجار شد و ۱۱ کارگر جان باختند. ۱۲۶ کارگر نیز نجات یافتند که تعدادی از آن‌ها دچار آسیب‌های زیادی شدند. پس از دو روز، این دکل واژگون و غرق شد. تا ۸۷ روز، نشت نفت ادامه یافت و در روز ۱۵ جولای، چاه بسته شد.

در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، شرکت بی پی ۱۵ میلیارد دلار برای جبران خسارت‌ها و پاک‌سازی مناطق آلوده پرداخت کرد. ۱۰ میلیارد دلار نیز جریمه به دلیل تخریب محیط‌زیست توسط این شرکت به‌حساب دولت آمریکا واریز شد. درمجموع این حادثه تاکنون ۶۵ میلیارد دلار هزینه برای بی پی به دنبال داشته است.
 
 
منبع: Offshore Technology
مترجم: محسن داوری


کد مطلب: 24758

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/24758/فاجعه-آمیزترین-حوادث-فراساحلی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir