۰
​تلاش دموکرات‌ها برای ممنوعیت شکست هیدرولیک

جنگ محیط زیست و نفت

الن والد، پژوهشگر انرژی و عضو ارشد اندیشکده آتلانتیک می‌گوید: رشد پرشتاب عملیات شکست هیدرولیک یک اهرم ژئوپلیتیک برای ایالات‌متحده به ارمغان آورده که دموکرات‌ها به‌راحتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.
دکل حفاری | میز نفت
دکل حفاری | میز نفت
میز نفت | تعدادی از نامزدهای حزب دموکرات که خود را برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی آماده می‌کنند، از تلاش برای ممنوعیت سراسری عملیات شکست هیدرولیک (فراکینگ) سخن می‌گویند.

اما این طرح تا چه میزان امکان‌پذیر است و دموکرات‌ها واقعاً خواهان این اقدام هستند؟ و یا این وعده‌ها را باید تنها یک شعار انتخاباتی دانست؟
 ممنوعیت عملیات شکست هیدرولیک برای استخراج نفت و گاز با استقبال گسترده حامیان محیط‌زیست و فعالان اجتماعی نگران در مورد فاجعه تغییر اقلیم روبرو شده است.

در فهرست نامزدهای حامی ممنوعیت این عملیات می‌توان به سناتور الیزابت وارن (ماساچوست)، برنی ساندرس (ورمونت) و کامالا هریس (کالیفرنیا) اشاره کرد.

 در یک دهه اخیر، شاهد توسعه پرشتاب عملیات شکست هیدرولیک در ایالات‌متحده بوده‌ایم و اینک آمریکا از واردکننده به صادرکننده نفت تبدیل‌شده است. این اتفاق تأثیرات شگرفی نیز بر اقتصاد ایالات‌متحده داشته است. به‌علاوه واشنگتن با این شرایط توانسته از اهرمی قدرتمند در سیاست خارجی بهره گیرد که دموکرات‌ها نمی‌توانند به‌سادگی آن را کنار بگذارند.
 
شکست هیدرولیک، پاک یا مرگبار؟
عملیات شکست هیدرولیک شامل تزریق پرفشار افقی آب، ماسه و ترکیبی از مواد شیمیایی به داخل صخره‌ها است که می‌توان از این حفره‌ها، نفت و گاز استحصال کرد.

صنعت شیل سال‌هاست که شکست هیدرولیک را جایگزین پاک‌تری برای زغال‌سنگ معرفی کرده است.موضوعی که حامیان محیط‌زیست آن را نمی‌پذیرند. درواقع این عملیات تهدیدی بزرگ برای هوا، آب، سلامت، ایمنی، ثبات اقلیم، تعادل لایه‌های زمین‌شناسی، انسجام جوامع و اقتصاد مناطق در افق بلندمدت است.

در گزارش انجمن متخصصان سلامت نیویورک اعلام‌شده که عملیات شکست هیدرولیک، تهدیدکننده سلامت عمومی و اقلیم جوامع امروز است. یکی از پیامدهای فاجعه‌آمیز این فناوری بر محیط‌زیست، آلوده شدن آب‌های زیرزمینی، خاک و پوشش گیاهی است. تعدادی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میان عملیات شکست هیدرولیک و زلزله رابطه معناداری وجود دارد.

در این فناوری، از فشار بالا برای تزریق به لایه‌های صخره‌ای و استخراج نفت و گاز استفاده می‌شود که بر ثبات لایه‌های زمین‌شناسی، تأثیر منفی می‌گذارد. در نشست سالانه جامعه زمین شناسان آمریکا در سال جاری اعلام شد که ۶۰۰ زلزله کوچک روی‌داده در اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی، اوکلاهما و تگزاس با فعالیت‌های تولید نفت ارتباط مستقیم داشته است.

نتایج پژوهش رابرت دبلیو. هوارث از دانشگاه کورنل نشان می‌دهد که این فناوری بر کیفیت هوا و اقلیم مناطق پیرامونی نیز تأثیرات ناگواری دارد. میزان انتشار کربن در این فناوری بیش از زغال‌سنگ است. در این عملیات حجم زیادی متان منتشر می‌شود که در کنار آلاینده‌های ایجادشده در فرآیند حمل‌ونقل، یک عامل منفی به شمار می‌رود. تاکنون در چهار ایالت واشنگتن، ورمونت، نیویورک و مریلند، عملیات شکست هیدرولیک ممنوع اعلام‌شده است. هرچند ممنوعیت سراسری این عملیات در گروی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود.
 
خواسته‌ای واقع‌گرایانه یا زویایی دور از دسترس؟
 تعدادی از نامزدهای دموکرات در حال ارائه طرح ممنوعیت سراسری عملیات شکست هیدرولیک در کنگره هستند؛ اما باوجود دارا بودن اکثریت سنا توسط جمهوری‌خواهان نمی‌توان نسبت به تصویب نهایی آن چندان امیدوار بود.

به‌علاوه، این قانون می‌تواند در صورت نهایی شدن تنها زمین‌های ملی را پوشش دهد، اما در زمین‌های دارای مالکان خصوصی، همچنان می‌توان از این فناوری بهره برد.

 فراموش نکنید که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده از حامیان عملیات شکست هیدرولیک بود و بارها در مورد منافع آن سخن گفته بود.

صنعت نفت و گاز در ایالات‌متحده از جایگاه قدرتمندی برخوردار است. سال‌هاست که حامیان محیط‌زیست و مخالفان عملیات شکست هیدرولیک از سوی اف بی آی به‌عنوان تروریست‌های اقتصادی شناخته‌شده و نام آن‌ها در فهرست افراد تحت نظر دولت ثبت می‌شود.

بر اساس اطلاعات پایگاه ردیابی پول‌های ایالات‌متحده، در کارزار انتخابات ۲۰۲۰ میلادی، صنعت نفت ۳۰ میلیون دلار و عمدتاً به نامزدهای جمهوری‌خواه کمیته‌های حزبی و سایر گروه‌های فعال پرداخت کرده است.

کمیته تأمین بودجه ترامپ نیز تاکنون ۲.۹ میلیون دلار از صنعت نفت و گاز دریافت کرده است. یکی از تأثیرات اعطای این پول‌ها را می‌توان در اعلام بهت‌آور برنامه ترامپ برای لغو کنترل انتشار گاز متان از سوی دولت مشاهده کرد.
 
 نگرانی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک
 یک پرسش کلیدی این است که آیا واقعاً دموکرات‌ها خواهان عملی شدن این ممنوعیت در سراسر خاک ایالات‌متحده هستند؟ عملیات شکست هیدرولیک، تأثیر گسترده‌ای بر اقتصاد و صنعت نفت ایالات‌متحده داشته است. در سال‌های اخیر، آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا تبدیل‌شده و از روسیه و عربستان پیشی گرفته است.

ایالات‌متحده یک صادرکننده خالص نفت خام و ال ان جی است و نیمی از نفت تولیدشده و دوسوم محموله‌های ال ان جی از عملیات شکست هیدرولیک به دست می‌آید.

کاخ سفید با این ابزار تلاش می‌کند هژمونی خود را گسترش داده و برای چانه‌زنی بیشتر از آن بهره می‌برد. این اتهامی است که درگذشته بارها برای متهم کردن رهبران ریاض و مسکو از آن استفاده‌شده است.

 الن والد، پژوهشگر انرژی و عضو ارشد اندیشکده آتلانتیک می‌گوید: رشد پرشتاب عملیات شکست هیدرولیک یک اهرم ژئوپلیتیک برای ایالات‌متحده به ارمغان آورده که دموکرات‌ها به‌راحتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.
 
این گاز آزادی است
آمریکا تلاش زیادی برای ترغیب اروپایی‌ها به خرید ال ان جی کشورشان که نسبت به گاز صادراتی ارزان روسیه از قیمت بالاتری برخوردار است، انجام داده‌اند. واشنگتن تهدید کرده همه شرکت‌های سهامدار پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را تحریم خواهد کرد.

این پروژه که گاز روسیه را از دریای بالتیک به خاک آلمان منتقل می‌کند، در حال ساخت است. جک راسموس، اقتصاددان در گفتگو با راشاتودی اعلام کرد که ایالات‌متحده نگرانی زیادی در مورد افزایش وابستگی اروپایی‌ها به‌ویژه آلمان به گاز صادراتی مسکو دارد و آمریکایی‌ها معتقدند این شرایط به کاهش نفوذ آن‌ها در قاره سبز منجر خواهد شد.

دولتمردان ترامپ از گاز صادراتی کشورشان با عنوان گاز آزادی و یا مولکول‌های آزادی یاد می‌کنند. آن‌ها حمایت همه‌جانبه‌ای از صدور گاز کشورشان داشته‌اند و امیدوارند تا سهم خود در بازار تجارت گاز را افزایش چشمگیری دهند.

اگرچه کاخ سفید تلاش زیادی برای معرفی گاز به‌عنوان انرژی پاک و یا ابزار مقابله با تغییر اقلیم می‌کند، اما آن‌ها هیچ‌گاه در مورداستفاده از فناوری شکست هیدرولیک و پیامدهای فاجعه‌بار آن در تولید این محصول سخنی نمی‌گویند؛ اما همه می‌دانند که پادشاه برهنه است!
 
 
 
منبع: Russia Today
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 24893
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *