۰
نقش آذربایجان در امنیت انرژی اروپا

ذخایر کاسپین، کلید امنیت انرژی

آمریکایی‌ها که در سایه انقلاب منابع شیل به سرعت به یک صادرکننده کلیدی ال ان جی تبدیل شده اند، به دلیل قیمت بالای گاز صادراتی خود در مقایسه با روسیه و آذربایجان با شرایط دشواری برای رقابت روبرو هستند.
ذخایر کاسپین، کلید امنیت انرژی
میز نفت| موقعیت آذربایجان در سواحل دریای کاسپین، این کشور را به یک تولیدکننده نفت و گاز از میادین فراساحلی تبدیل کرده است. کشور آذربایجان از ذخایر عظیم هیدروکربوری برخوردار بوده و رهبران باکو در تلاش برای افزایش میزان برداشت خود به ویژه گاز طبیعی هستند. 

در سایه افزایش تقاضای گاز طبیعی اتحادیه اروپا و تلاش این کشورها برای متنوع کردن منابع تأمین گاز مورد نیاز، این کشور امیدوار است تا نقش گسترده تری در حوزه انرژی ایفا کند. سرمایه گذاری های بین المللی در ترکیه و یونان نیز در دستور کار آذری ها قرار دارد. اما گاز طبیعی در کانون توجه باکو قرار دارد. بدین ترتیب آنها می توانند در تامین امنیت انرژی اتحادیه اروپا به یک بازیگر کلیدی تبدیل شوند.

در دهه گذشته، رشد مصرف گاز طبیعی در خانه ها و صنایع اتحادیه اروپا و جایگزینی این سوخت با زغال سنگ به افزایش واردات گاز منجر شده است. اما اروپایی‌ها تلاش می کنند تا وابستگی خود به گاز روس ها را کاهش دهند. 

در گزارش مکنزی اعلام شده که میزان وابستگی اروپا به گاز وارداتی از 70.8 درصد در سال 2016 میلادی به 74.4 درصد در سال 2017 میلادی رسیده است. در سال 2018 میلادی، دولت های اروپایی 401 میلیارد متر مکعب گاز وارد کردند که نسبت به سال 2017 میلادی فقط 0.6 درصد افزایش یافته است. کاهش تولید گاز از میادین دریای شمال و بهبود کارایی در ایجاد شرایط کنونی تاثیرگذار بوده است.

با اجرای کریدور گازی جنوبی، صدور گاز دریای کاسپین به اروپا آغاز شده و آذربایجان می تواند با سبقت گرفتن از ایران به بازیگر کلیدی این منطقه در بخش های اکتشاف، توسعه، استخراج، انتقال و توزیع انرژی تبدیل شود. 

آذربایجان، سرزمین فرصت های سرمایه گذاری و کارآفرینی

بسیاری از مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا، کشور آذربایجان را یکی از مناطق سودآور و جذاب برای توسعه کسب و کار می‌دانند.

این جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق، دارای ذخایر عظیم نفت و گاز بوده و در جنوب غرب سواحل دریای کاسپین قرار دارد.

رهبران باکو از سال ها پیش، در مسیر متنوع کردن اقتصاد کشورشان گام برداشته اند. لذا سرمایه گذاران داخلی و بین المللی از فرصت های ارزشمند توسعه کسب و کار برخوردار هستند.

از سال ها پیش، کشورهای دارای منابع طبیعی به ویژه ذخایر انرژی، در شاخص های توسعه اقتصادی و نرخ رشد، عملکردی ضعیف در مقایسه با کشورهای فاقد منابع طبیعی دارند.

رهبران باکو تلاش می کنند تا از گرفتار شدن در نفرین منابع خودداری کنند. آنها با همکاری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دنبال کاهش فقر در کشورشان هستند و موفقیت های بزرگی کسب کرده‌اند.

 مقابله با فساد از طرح های کلیدی رهبران آذربایجان در سال های اخیر بوده و در کنار ایجاد شفافیت و استقرار دولت کارآمد به افزایش جذب سرمایه گذاری های خارجی کمک های شایانی کرده است. در بخش های ورزش، انرژی های پاک، گردشگری و‌ انرژی نیز شاهد توسعه قابل توجهی هستیم.

آژانس های بین المللی نظیر استاندارد اند پورز، مودی و فینچ، اقتصاد این کشور را پایدار ارزیابی کرده و با امتیاز +BB ارزیابی نموده اند.
شرکای کلیدی تجاری آذربایجان دولت های عضو اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و ایتالیا در کنار ترکیه و روسیه هستند. قدرت خرید مردم این کشور در دو دهه اخیر ۷.۵ برابر شده است. 


کریدور گازی جنوبی، انقلابی در اقتصاد منطقه ای

خط لوله 1850 کیلومتری ترنس آناتولین (تاناپ) سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه منتقل خواهد کرد. خط لوله ترنس آدریاتیک (تاپ) نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز تامین خواهند کرد.  هرچند ترکیه تلاش می کند تا بخشی از نیاز خود را از طریق ال ان جی تامین نماید. 

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده تولید سالانه گاز آذربایجان در سال ۲۰۴۰ میلادی از مرز ۵۵ میلیارد متر مکعب فراتر خواهد رفت. 
صدور گاز آذربایجان به اروپا از ابتدای تابستان امسال آغاز شده است. آلبانی و یونان خریداران گاز خط لوله تاپ هستند.

خط لوله تاناپ بدون وابستگی به منابع گازی روسیه و بدون عبور از خاک روسیه، گاز تولید شده از میدان شاه دنیز را از طریق خاک ترکیه به یونان و در ادامه اتحادیه اروپا منتقل می کند. بخش پایانی این پروژه، خط لوله تاپ است که از دریای آدریاتیک می گذرد. 

روسیه با همکاری ترکیه تلاش می کند با ساخت خط لوله ترک استریم از طریق دریای سیاه، علاوه بر دور زدن اوکراین و سایر کشورهای ترانزیت کننده، گاز خود را به جنوب اروپا منتقل کند. 

دولت های ترکیه و یونان موافقت کرده اند تا از گاز روسیه برای تامین خوراک‌ کریدور گازی جنوبی استفاده کنند. 

بلغارستان سالانه ۲.۴ میلیارد متر مکعب گاز از گازپروم خریداری می کند. این عدد برابر با ۹۵ درصد گاز مصرفی این کشور است. 
شرکت سوکار اعلام کرده کشورهای یونان و بلغارستان سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز دریافت خواهند کرد. شرکت های ایتالیایی نیز با دریافت ۷ تا ۸ میلیارد متر مکعب، مهمترین مشتری پروژه کریدور گازی جنوبی هستند.

رهبران آذربایجان امیدوارند با افزایش نقش آفرینی در بازارهای انرژی منطقه ای و جهانی، در افزایش امنیت انرژی اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشند. کشورهایی نظیر آلبانی که از گذشته وابستگی زیادی به گاز روسیه داشته اند، می توانند از گاز آذربایجان برای تغییر شرایط کنونی استفاده کنند. خرید گاز از آذربایجان، کاراترین و کم هزینه ترین راهکار اروپایی ها برای بهبود امنیت انرژی قاره سبز خواهد بود.

آمریکایی‌ها که در سایه انقلاب منابع شیل به سرعت به یک صادرکننده کلیدی ال ان جی تبدیل شده اند، به دلیل قیمت بالای گاز صادراتی خود در مقایسه با روسیه و آذربایجان با شرایط دشواری برای رقابت روبرو هستند. 

دولت های ترکیه و یونان با ترانزیت گاز کریدور گازی جنوبی می توانند سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب کنند. این پروژه گامی بزرگ برای تحقق رویای تبدیل ترکیه به هاب انرژی منطقه خواهد بود. 
آنکارا با جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد زیرساخت ها همراه با آزادسازی بازار انرژی خود، تلاش می کند تا اقتصاد ترکیه را متحول کند. همه بازیگران این پروژه برنده خواهند بود.



نویسنده: امید شکری کاله سر
منبع: Daily Sabah
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 25468
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *