۰
تغییر موضع 180 درجه‌ای بنزینی

مرد فرار از مسئولیت

مقام عالی وزارت اصولا و کلا هیچ قصوری را نمی‌پذیرد و مدام دیگران را به کم‌کاری متهم می‌کند. حتی اگر فردا وزارت امور خارجه را در کاهش شدید صادرات نفت ایران مقصر دانست، نباید تعجب کرد.
زنگنه | میز نفت
زنگنه | میز نفت
وحید حاجی‌پور | وزیر نفت به طور کل اعتقاد دارد هر مشکلی که درباره بنزین و آلودگی هوا و مسئولیت وی وجود دارد، اصولا ارتباطی به وی ندارد؛ او حالا کیفیت بنزین را بی ارتباط با آلودگی هوا عنوان کرده است.

بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در مراسم تجلیل از خدمات محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. او ادامه داده است: سازمان محیط زیست قبلاً هم اعلام کرده که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است از طرف دیگر نیز نوع بنزین مسأله نیست بلکه مساله موتورسیکلت‌های غیراستانداردی هستند که آلودگی ایجاد می‌کنند و آن طور که عنوان می‌شود هر موتورسیکلت غیراستاندارد به اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و متأسفانه تعداد زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند.
 
همیشه پای دیگران در میان است!
زنگنه بطور کلی هیچ انتقادی را به خود و وزات نفت وارد نمی‌داند. مثلا وقتی درباره میزان قاچاق سوخت اعداد و ارقامی اعلام شد زنگنه تنها به این واکنش بسنده کرد که مبارزه با قاچاق سوخت بر عهده نهادهای دیگر است نه وزارت نفت.

این فرار از مسئولیت در شرایطی رخ داد که دستگاه تحت اداره او، مسئول توزیع سوخت است و به باور بسیاری از کارشناسان، بخش بزرگی از قاچاق سوخت در شبکه توزیع شکل می‌گیرد اما وزیر نفت روی این موضع پافشاری می‌کند اگر قاچاق سوختی وجود دارد، اصولا به وزارت نفت ارتباطی ندارد!

و یا در باب افزایش مصرف بنزین در کشور و بروز انتقاداتی درباره کم کاری زنگنه در حوزه پالایشگاه‌سازی، وزیر نفت از خود دفاع می‌کند و می‌گوید مشکل اصلی در افزایش مصرف بنزین، پالایشگاه‌سازی نیست بلکه خودروسازان است. او روی نقطه‌ای دست می‌گذارد که مردم دوست دارند بسیار از آن بشنوند و زنگنه با آگاهی از این عطش، با زیرکی توپ را به زمین خودروسازان می‌اندازد.

گرچه خودروسازان نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین داشتند، اما وزارت نفت همواره با سیاست‌گذاری شیب افزایش مصرف بنزین را کنترل می‌کرد درست برخلاف دوره امروز  که افسار مصرف توسط وزارت نفت به حال خود رها شد. تفکرات لیبرالیستی دولت و شخص وزیر نفت که معتقد بود نباید مردم را با برنامه‌های مدیریت مصرف آزار داد، امروز تبدیل به چالشی برای کشور شده است که امروز وزیر نفت را به فرار از کم‌کاری خود سوق داده است.

حالا در جدیدترین اظهار نظر درخصوص آلودگی تهران، وزیر نفت به زیر اظهارات گذشته خود زده و گفته کیفیت بنزین تاثیری بر آلودگی ندارد و موتورسیکلت‌ها بسیار آلاینده هستند. این در حالی است که شخص وزیر نفت در تاریخ 2 آذر 93 در برنامه شب آفتابی شبکه پنجم سیما به این موضوع طور دیگری پرداخت. او در آن برنامه گفته بود: ما به خاطر بهبود هوای شهرها باید بنزین را با استاندارد یورو4 مصرف کنیم. حالا اگر کسی معتقد است بنزین یورو 4 تفاوتی با یورو3 یا با هر بنزین غیراستانداردی ندارد، قابل فهم نیست.

وزیر نفت که در آن برنامه کیفیت بنزین توزیعی در تهران را زیر سوال می‌برد در ادامه گفت: برخی می گویند بنزین قبلی با بنزین یورو 4 فرقی ندارد. ما خوشحال می شویم خانم ابتکار را این افراد قانع کنند و دولت این مصوبه را بردارد و بگویند هر بنزین تولیدی را برای مصرف به شهرهای مختلف بفرستیم.

زنگنه که نوع بنزین توزیعی و کیفیت آن را -  دوران دولت دهم  - عامل آلودگی هوا می‌دانست در آن برنامه تاکید کرد: اگر استانداردهای بنزینی که در دنیا تجربه شده، مانند یورو2، یورو3، یورو4 و یورو 5 با هم هیچ فرقی نداشته و اثرات متفاوتی بر آلودگی نمی گذارند، پس آدم باید مغزش اشکال داشته باشد که کلی هزینه کند، بنزین گران تر بخرد یا بنزین گران تر تولید کند و با این همه سرمایه گذاری هیچ اثری هم نداشته باشد، خیر، حتما اثر دارد.

وی ادامه داد: وی با بیان اینکه ما لجبازی و سیاسی کاری نداریم و بحث ما حرفه ای است، افزود: افرادی که مدعی هستند و می گویند بنزن و آروماتیک آن بنزین خوب بوده، همین الان در تهران یا هر شهری که بخواهند توزیعش می کنیم، ببینیم چه به سر آنجا می آید.

به فاصله پنج سال از آن روز، زنگنه نظر دیگری دارد و می‌گوید نوع و کیفیت بنزین تاثیر ناچیزی بر آلودگی هوا دارد، از نظر شیخ الوزرا مشکل آلودگی تهران اصلا ارتباطی به بنزین ندارد و اصل مشکل سایر آلاینده‌ها هستند. با استاندارد جدیدی که زنگنه ارائه کرده است حتی اگر بنزین بی کیفیت و یورو 2 نیز در تهران عرضه شود، باز هم مشکل موتورسیکلت‌ها هستند نه بنزین!

از این اتفاقات و چرخش‌های تاریخی زنگنه، مصادیق بسیاری موجود است اما در نوع خود عجیب است که مقام عالی وزارت اصولا و کلا هیچ قصوری را نمی‌پذیرد و مدام دیگران را به کم‌کاری متهم می‌کند. حتی اگر فردا وزارت امور خارجه را در کاهش شدید صادرات نفت ایران مقصر دانست، نباید تعجب کرد.
 
 
 
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 25603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *