۰
وزیری که همه چیز را ویران کرد

مرد بحران‌ساز منابع انسانی

زنگنه با این توجیه که باید به سمت جذب نیروهای تحصیلکرده و دانشگاهی رفت، با تاسیس پرشمار دانشکده‌های نفتی، این آموزشگاه‌ها را نیز تعطیل کرد.
مرد بحران‌ساز منابع انسانی - میز نفت
مرد بحران‌ساز منابع انسانی - میز نفت
میز نفت| وقتی زنگنه در سال 76 به وزارت رسید، برای نشان دادن تفاوت خود با وزرای پیشین ایده‌های خانه‌براندازانه بسیاری را در نفت پیاده کرد.

زنگنه که از وزارت نفت نیرو به نفت آمده بود، بدون توجه به نظم موجود در صنعت نفت تمامی ذهنیت‌های خود را در نفت جاری کرد.

او در یک اقدام عجیب، به‌سراغ آموزشگاه‌های فنی صنعت نفت رفت و همه را تعطیل کرد.  این آموزشگاه‌ها از سال‌های نخست تولید نفت در ایران، وظیفه جذب، آموزش و تربیت نیروهای فنی مورد نیاز صنعت نفت را بر عهده داشت.

 شبیه این آموزشگاه‌ها در کشورهای عربستان، کویت، ونزوئلا و ... نیز وجود داشت و تا به امروز نیز فعال است اما زنگنه با یک توجیه بسیار سطحی، آن را نابود کرد.

بیشتر چهره‌های سرشناس نفتی کشور در این آموزشگاه‌ها آموزش دیده و تعدادی از آن‌ها تحصیلات خود را در دانشگاه صنعت نفت تکمیل کردند.هدف این آموزشگاه‌ها، تربیت نیروهای فنی و تکنسین برای صنعت نفت بود که نقش مهمی در اداره صنعت داشتند.

زنگنه با این توجیه که باید به سمت جذب نیروهای تحصیلکرده و دانشگاهی رفت، با تاسیس پرشمار دانشکده‌های نفتی، این آموزشگاه‌ها را نیز تعطیل کرد.

 شیخ الوزرا می‌گفت صنعت نفت نیازی به تکنسین ندارد و باید با آموزش عالی در دانشگاه‌ها، سطح علمی کارکنان را بالا برد.

 با افزایش رشته‌های مهندسی نفت و مرتبط با نفت در دانشگاه‌های کشور، حجم داوطلبان برای نفتی شدن افزایش یافت در حالی‌که واحدهای عملیاتی به تکنسین‌ها نیاز بیشتری داشتند.

در اوایل دهه 90، نظمی که زنگنه آن را بر هم زد تبعات خود را به خوبی نشان داد و بحرانی بزرگ به نام کمبود تکنسین، گریبان واحدهای عملیاتی را گرفت.

خود زنگنه نیز سال گذشته به این موضوع اعتراف کرد و در یک موضع متحیرکننده گفت مشکل امروز صنعت نفت، تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کمبود تکنسین است!

وضعیتی که امروز زنگنه آن را پاشنه آشیل نفت می‌داند تنها یک مقصر دارد و آن مقصر کسی نیست، جز بیژن نامدار زنگنه معروف به «ژنرال»!

برای مشاهده فیلم مرد بحران ساز منابع انسانی کیلیک کنید.
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 25626
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *