۰
بزرگترین اقدام پکن در بازار نفت

وقتی چین می‌خواهد هاب شود

چین در تلاش برای افزایش امنیت انرژی خود، در حال ایجاد یک مرکز جدید برای تبادل انرژی است. به این ترتیب فروشندگان و خریداران انرژی راحت تر می توانند یکدیگر را در بازار چین پیدا کرده و با هم معامله کنند.
بورس نفت چین | میز نفت
بورس نفت چین | میز نفت
به گزارش میز نفت، اویل پرایس نوشت:

چین در حال ورود به دنیای تبادلات انرژی است ولی آیا این اقدام چین به بازار نفت کمک می کند یا به ضرر قیمت نفت است؟

 ادامه عرضه مازاد نفت و گاز به بازارهای جهانی شرایط سختی را برای شرکت‌های کوچک‌تر نفت و گاز ایجاد کرده است چون باید در این شرایط قیمت پایین نفت، راهی برای رقابت با شرکت های بزرگی مثل آرامکوی عربستان و شرکت های ثروتمندی مانند اکسون پیدا کنند.

 ولی امید این بازیگران کوچک نفت و گاز، شرکتهای خصوصی که آینده ای نامطمئن در انتظار آنهاست، به بزرگترین وارد کننده نفت دنیا یعنی چین است.

 چین در تلاش برای افزایش امنیت انرژی خود، در حال ایجاد یک مرکز جدید برای تبادل انرژی است. به این ترتیب فروشندگان و خریداران انرژی- نفت، بنزین، گاز طبیعی مایع، مشتقات کربن و حتی محصولات شیمیایی- راحت تر می توانند یکدیگر را در بازار چین پیدا کرده و با هم معامله کنند.

 هدف از ایجاد این مرکز تبادل انرژی برای چین، حفاظت از امنیت انرژی این کشور در زمانی است که تقاضای نفت خام آن از تولید داخلی آن پیشی گرفته است. ولی نگرانی ها در مورد این اقدام چین در کل جهان از آمریکا گرفته تا خاورمیانه افزایش یافته است.

 در حال حاضر حدود 9000 شرکت نفت و گاز مستقل در آمریکا فعالیت می کنند. این تعداد تنها شامل کسب و کارهایی می شوند که کمتر از 75 هزار بشکه در روز تولید می‌کنند و کمتر از 5 میلیون دلار در سال درآمد نفت و گاز دارند. این تولید کنندگان 83 درصد نفت تولید شده در آمریکا و 90 درصد گاز طبیعی آن را بر عهده دارند.

 شرکت های رو به رشد و برخی شرکت‌های کوچک‌تر فرصت خواهند داشت تا محصولات نفت و گاز خود را به شرکت‌های چینی بفروشند. ولی نگرانی هایی وجود دارد که دسترسی آسان تر به بازار انرژی بزرگ چین، قیمت نفت را بیش از این کاهش دهد یعنی همان چیزی که چین به دنبال آن است.

 برای بسیاری از این شرکت های مستقل که همین الان هم درگیر قیمت پایین نفت هستند، کاهش بیشتر قیمت به معنای مرگ است.

 تولید کنندگان خاورمیانه هم هستند. آمریکا زمانی حدود 150 میلیون بشکه نفت در ماه از کشورهای عضو اوپک وارد می کرد ولی چند سال پیش ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا برداشته شد و حالا این کشور در سپتامبر 2019 تنها 48 میلیون بشکه وارد کرده است. 

 با کاهش واردات نفت آمریکا، تولیدکنندگان خاورمیانه به بازار بزرگ دیگری روی آورده اند: آسیا و مخصوصا چین.  همان کشورهای عضو اوپک که به خاطر تولید نفت آمریکا ضربه خوردند، با حمایت چین از شرکت‌های کوچک نفت آمریکا از طریق این مرکز مبادله هم آسیب می بینند.

چین امیدوار است این مرکز جدید بین المللی در زمینه تجارت آنلاین نفت خام و سایر محصولات انرژی با مراکز بزرگ دنیا رقابت کند. ولی این مرکز تبادل موقعیت ژئوپلیتیکی چین را در بازارهای جدید افزایش می‌دهد.

 بدون شک این مرکز تبادل انرژی، تجارت انرژی بین چین و شرکت‌های کوچکتر را افزایش می‌دهد. ولی نتیجه این اقدام چین هر چه باشد، از تاثیر مثبت بر شرکت‌های کوچک انرژی آمریکا گرفته تا کاهش قیمت نفت و افزایش قدرت سیاسی چین، باید منتظر بود و دید.

منبع: تسنیم
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 25705
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *