۱
تعلل دولت در تصویب یک آئین‌نامه اجرایی

پتروپالایشگاه‌‌ها روی هوا!

سه ماه از ورود آیین نامه اجرایی پتروپالایشگاه به دولت می گذرد و علیرغم اهمیت احداث پتروپالایشگاه ها برای کشور، هنوز خبری از تصویب آن نیست.
پالایشگاه | میز نفت
پالایشگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت،  بیژن زنگنه وزیر نفت ١٣ آبان ماه سال جاری در حاشیه یک بازدید در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تدوین آئین نامه احداث پتروپالایشگاه ها گفت: حدود یک ماهی است که این آئین نامه را تدوین کرده و به دولت فرستاده ایم؛ در این آئین نامه تمام نکات را مدنظر قرار داده و رعایت کردیم. به هر حال این موضوع هم اکنون در مرحله نظرخواهی است تا تأیید شود.

حدود یکماه بعد، در تاریخ ١١ آذرماه سال جاری، یک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آئین نامه اجرایی احداث پتروپالایشگاه ها گفت: آئین نامه اجرایی پتروپالایشگاه ها چهارشنبه ۱۳ آذر ماه سال جاری از کمیسیون اقتصادی هیأت دولت به هیأت وزیران ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: البته آئین نامه پس از بررسی و تصویب در هیأت وزیران، باید به تأیید رئیس مجلس شورای اسلامی هم برسد.

وی افزود: وزارت نفت در نظر دارد تا مجموعه سیراف را به اجرای این طرح اختصاص دهد و به این منظور نیز در حال بررسی مجدد این طرح است. با همین هدف، درخواست خوراک ترکیبی اتان و میعانات گازی را دارد که البته در انتظار نهایی شدن آئین نامه اجرایی است.

طبق اطلاعات به دست آمده هر چند که بررسی دقیق این آئین نامه اجرایی امری ضروری است اما به نظر می‌رسد اضافه شدن بندهایی جدید، تأیید نهایی آن را زمانبر کرده است و با وجود اینکه حدود دو ماه از اظهار نظر وزیر نفت می‌گذرد، این آئین نامه هنوز تأیید نهایی نشده است.

یکی از دلایلی که موجب تأخیر در نهایی شدن آئین نامه اجرایی پتروپالایشگاه ها شده این است که در آئین نامه، پیشرفت ٨٠ درصدی پروژه پتروپالایشگاه ها بعنوان شرط استفاده از تنفس خوراک و اخذ مجوز بانک مرکزی برای نشر اوراق در بورس انرژی تعیین شده است.

این درحالی است که پتروپالایشگاه ها به دلیل امکان فعالیت مجزا، با پیشرفت ٥٠ درصدی قادر به دریافت تنفس خوراک هستند.

طرح پتروپالایشگاه ها که مدتی قبل با هدف غلبه بر تحریم‌های نفتی به تصویب مجلس رسید، در جذب سرمایه‌های سرگردان نیز نقش مؤثری ایفا خواهد کرد چرا که بخش مهمی از سرمایه مورد نیاز برای احداث پتروپالایشگاهها قرار است از طریق جذب سرمایه‌های مردمی تأمین شود.

منبع: مهر
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 25724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *