۰
نگاهی به آخرین تحولات قیمتی گاز

ارزان‌فروشی قطر به انگلستان

نگاهی به روند قیمت گاز در بازارهای آمریکا و شرق آسیا نشان می‌دهد بهای گاز در بازارهای اصلی گاز با کاهش همراه بوده و ارزان‌ترین گاز نیز توسط قطر به انگلستان صادر شده است.
ال ان جی | میز نفت
ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، یکی از تفاوت‌های قیمت‌گذاری گاز با نفت خام در این است محموله‌های گاز در سه بازار اصلی مورد معامله قرار می‌گیرند که اختلاف قیمت زیادی با یکدیگر دارند. یکی از این بازارها، بازار گاز آمریکا است که به بازار «هنری‌آپ» مشهور است که بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت گاز بر اساس واردات گاز و تولید گاز از میادین داخلی آمریکا مشخص می‌شود. در این کشور گاز به صورت آزادانه تجارت می‌شود و مهم‌ترین و مشهورترین نهاد جهت قیمت گذاری گاز طبیعی در ایالات متحده، همین بازار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به وضعیت مطلوب تولید گاز در آمریکا و با توجه به قرار داشتن حجم ذخایر عملیاتی گاز طبیعی در سطح میانگین ۵ سال قبل، قیمت گاز با حالت نوسانی رو به رو بوده است. قیمت گاز در آخرین روز ماه اکتبر (دی ماه سال جاری) معادل ۲.۶۸ دلار در هر میلیون BTU بود به ۲.۸۴ دلار طی هفته‌های گذشته رسید اما در تاریخ ۲۷ نوامبر (۶ آذر ماه) به رقم ۲.۲۳ دلار رسید که به معنای افت ۱۳ درصدی قیمت گاز طی یک ماه است. در بازار شیکاگو نیز چنین روندی حاکم بود و قیمت هر میلیون BTU گاز طی یک ماه از رقم ۲.۵۷ دلار به ۲.۵۲ دلار رسید.

 یکی از دلایل عمده کاهش قیمت گاز در آمریکا را کاهش تولید گاز بوده است؛ بر اساس آماری که اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر کرده است تولید گاز این کشور در ماه سپتامبر (مهر - آبان سال جاری) به رقم ۸۶ میلیارد متر مکعب کاهش یافته که نشان از نزول کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به گذشته است.

 میزان واردات خالص گاز این کشور هم با افزایش ۱۳ درصدی به ۵.۳ میلیارد مترمکعب رسیده است. با توجه به سطح مصرف ۶۲.۷ میلیارد مترمکعبی گاز در آمریکا، حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به مخازن ذخیره‌سازی تزریق شده است.

بیشترین حجم مصرف گاز در آمریکا متعلق به بخش نیروگاه‌هاست به طوری که آمریکا برای تأمین برق خود حدود ۵۰ درصد گاز مصرفی‌اش را راهی نیروگاه‌ها می‌کند. همچنین ۲۸.۴ درصد گازی که در آمریکا مصرف می‌شود مربوط به بخش صنعت است که نشان دهنده اهمیت گاز در امنیت ملی این کشور است.

اختلاف قیمت در شرق آسیا
 اما دربازار شمال شرق آسیا ، قیمت محموله‌های گاز طبیعی مایع - LNG – روند نزولی را تجربه کرد. قیمت گاز در این بازار در تاریخ ۲۸ اکتبر (آذر- دی ماه سال جاری) معادل ۶.۲۵ دلار بود که با کاهش ۱۲.۸ درصدی قیمت به ۵.۴۵ دلار در تاریخ ۲۵ نوامبر رسید. میانگین قیمت هر میلیون BTU در بازار شمال شرق آسیا در ماه نوامبر معادل ۵.۶۳ دلار بود که نسبت به میانگین قیمت در ماه اکتبر با کاهش ۹.۹ درصدی مواجه شده است.

در بازار جنوب شرقی آسیا ولی شرایط متفاوت بود به نحوی که میانگین قیمت واردات LNG با ۶.۵ درصد افزایش به رقم ۹.۸ دلار رسید. چینی‌ها نیز با افزایش قیمت مواجه بودند و محموله‌های گاز را به ازای هر میلیون BTU به قیمت ۸.۸۱ دلار خریدند که نشاندهنده افزایش ۴.۳ درصدی قیمت گاز نسبت به ماه گذشته‌اش است. ژاپن اما با کاهش قیمت مواجه شد و هر میلیون BTU گاز را به بهای ۹.۴۷ دلار خرید که این رقم نسبت به ماه گذشته کاهش ۶.۲ درصدی میانگین قیمت را نشان می‌دهد.

گران‌ترین گاز اروپا
در بازار اروپای جنوب غربی که یکی دیگر از بازارهای اصلی گازی است، قیمت هر میلیون BTU در ماه نوامبر به ۴.۹ دلار رسید که بیانگر کاهش ۴.۳ درصدی نسبت به ماه گذشته‌اش بود. از سویی دیگر در بازار انگلیس افزایش قیمت گاز حاکم بود؛ قیمت گاز طبیعی حمل شده توسط خط لوله از ۳.۳۹ دلار در ماه اکتبر به رقم ۵.۴۳ دلار در ماه نوامبر افزایش یافت؛ یعنی افزایش ۶۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است. در ماه نوامبر اما میانگین قیمت واردات گاز طبیعی کشورهای اروپایی معادل ۴.۰۶ دلار در هر میلیون BTU بود که تغییر خاصی نسبت به ماه گذشته‌اش نداشت.

ارزان‌ترین گازی که در معادلات نوامبر به ثبت رسیده، مربوط به صادرات گاز قطر به انگلستان با میانگین ۲.۶۴ دلار و گران‌ترین آن مربوط به گازی است که توسط الجزایر از طریق خط لوله به اسپانیا می‌رود با قیمتی معادل ۶.۵۳ دلار در هر میلیون BTU.

هر میلیون BTU گاز طبیعی معادل ۲۸.۳ متر مکعب گاز است.

منبع: مهر
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 25819
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *