۰
نگاهی به سه حوزه مهم

روندهای کلیدی نفت در سال ۲۰۲۰

برنامه‌ریزی برای پروژه‌های جدید پتروشیمی در ایالات متحده بر خوراک گاز تمرکز دارند. انقلاب منابع شیل، اتان بیشتری به عنوان خوراک طرح‌های جدید پتروشیمی فراهم کرده و پس از سال‌ها، شاهد توسعه این طرح‌ها هستیم.
صنعت پتروشیمی | میز نفت
صنعت پتروشیمی | میز نفت
میز نفت | رهبر بازار صنعت پالایش در سال ۲۰۲۰ میلادی کیست؟ اکتشاف و تولید از منابع قطب شمال چه سرانجامی خواهد داشت؟ صنعت ال ان جی در سال ۲۰۲۰ میلادی چه شرایطی را پشت سر می‌گذارد؟ در ادامه با پیش بینی‌های موسسه گلوبال دیتا در مورد روندهای کلیدی صنعت نفت در ۲۰۲۰ میلادی آشنا می‌شویم:
 
1 -  آسیا رهبری بازار جهانی پالایش را در اختیار خواهد داشت.
بیش از ۴۰ درصد ظرفیت پالایش نفت خام دنیا در قاره آسیا قرار دارد. بدین ترتیب این منطقه در پنج سال فرارو‌ و در افق سال ۲۰۲۴ میلادی، پرچمدار بازار صنایع پالایشی خواهد بود. بیشترین تعداد طرح‌های پالایشی جدید در حال ساخت نیز در این قاره قرار دارد. در پنج سال آینده ۵.۳ میلیون بشکه به ظرفیت پالایش نفت آسیا افزوده خواهد شد.



آدیسیا ریخا، تحلیلگر بازار نفت و گاز در گلوبال دیتا می‌گوید: در آسیا ۴۷ پروژه جدید پالایشی در حال ساخت و یا برنامه ریزی است. این طرح‌ها تا سال ۲۰۲۴ ساخته خواهند شد. از این طرح‌ها ۱۸ پالایشگاه در حال ساخت و ۲۹ طرح در مرحله طراحی هستند.

پالایشگاه هامبانتوتا ۳ در سریلانکا، بزرگ‌ترین پروژه پالایشی در حال ساخت آسیاست. ظرفیت پالایش این طرح ۴۲۰ هزار بشکه در روز است. در سال ۲۰۲۴ میلادی، شاهد افتتاح این طرح خواهیم بود.

گلوبال دیتا اعلام کرده، خاورمیانه دومین بازار بزرگ در طرح های جدید صنعت پالایشی خواهد بود. در پنج سال آینده ۳.۵ میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی این منطقه افزوده خواهد شد.. پالایشگاه الزور در کویت با ظرفیت ۶۱۵ هزار بشکه، بزرگ‌ترین پروژه در حال توسعه در خاورمیانه است.

آفریقا در این فهرست در رتبه بعدی  قرار دارد. کشورهای نیجریه، آفریقای جنوبی و مصر در افق ۲۰۲۴ میلادی، به ترتیب ۱.۸ میلیون بشکه، ۴۴۵ هزار بشکه و ۲۰۹ هزار بشکه بر ظرفیت پالایش خود می‌افزایند. پالایشگاه لاگوس یک در نیجریه با ۶۵۰ هزار بشکه ظرفیت، بزرگترین پروژه پالایشی قاره سیاه محسوب می‌شود.
 
2 -  رشد سرمایه‌گذاری در صنعت گاز طبیعی
در زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، گاز طبیعی پیشرو در طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری خواهد بود. در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالادستی و میان‌دستی به صنعت ال ان جی اختصاص می‌یابد. دولت‌های استرالیا و قطر و در رتبه‌های بعدی آمریکای شمالی و آفریقا، پیشرو در توسعه صنعت ال ان جی خواهند بود.

ویل اسکارگیل، تحلیلگر ارشد گلوبال دیتا می‌گوید: دنیا به گاز طبیعی به عنوان سوخت دوره گذار می‌نگرد و رشد ال ان جی این تغییر را به پیش خواهد برد. دولت‌های آسیایی، مهم‌ترین مشتریان بازار ال ان جی هستند. در پنج سال آینده، رقابت در بازار ال ان جی، بیشتر از گذشته خواهد شد و به دلیل سرمایه بالای مورد نیاز برای این طرح‌ها، ممکن است راه‌اندازی تعدادی از طرح‌ها به تعویق بیفتد. در حوزه پایین دستی، توسعه پروژه‌های جدید بر صنعت پتروشیمی و بیش از پالایشگاه‌ها خواهد بود.

هند و چین به عنوان کانون‌های کلیدی تقاضا بیشترین پروژه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. ایالات متحده و روسیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برنامه‌ریزی برای پروژه‌های جدید پتروشیمی در ایالات متحده بر خوراک گاز تمرکز دارند. انقلاب منابع شیل، اتان بیشتری به عنوان خوراک طرح‌های جدید پتروشیمی فراهم کرده و پس از سال‌ها، شاهد توسعه این طرح‌ها هستیم.
 
3 - روسیه و نروژ پیشرو در صنعت نفت و گاز مناطق قطبی
مناطق قطبی براساس پیش‌بینی‌ها دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. همچنین بسیاری از مواد معدنی کمیاب در این مناطق یخ زده وجود دارند. شرکت‌های روسی و نروژی در حال توسعه فعالیت‌های اکتشاف و تولید در این منطقه قطبی هستند. افزایش دما در منطقه دریای برنت و سواحل شمالی روسیه باعث شده تا انگیزه بیشتری برای استخراج ذخایر زیرزمینی این مناطق به وجود آید.

روس‌ها با کنار گذاشتن اختلافات دیرینه خود با نروژی‌ها بر سر حاکمیت مناطق قطبی، به سرعت خود را برای تولید از این سرزمین سرد و یخ زده آماده می‌کنند. مشوق مالیاتی نیز برای شرکت‌های فعال در پروژه‌های قطبی روسیه در نظر گرفته شده است. غول‌های دولتی گازپروم و روسنفت، بزرگ‌ترین دارندگان مجوزهای اکتشافی در مناطق قطبی روسیه هستند. شرکت‌های نواتک و لوک اویل نیز در حال بررسی سازوکار حضور در این مناطق هستند.

علاوه بر شرکت‌های روسی، غول‌های بی پی، اکویینور، کونوکوفیلیپس و آکر بی پی نیز در تولید از مناطق قطبی فعال هستند. تولید از مناطق قطبی در گروی ایجاد زیرساخت‌هایی پرهزینه نظیر خطوط لوله و پایانه‌های صادراتی است.

نروژی‌ها نیز در میدان قطبی اسنویت در آب‌های دریای برنت فعال هستند. سوت ماراتون برداشت از ذخایر قطبی آغاز شده است.
 
 
 منبع: www.directindustry.com
مترجم: محسن داوری
 
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 26345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *