رکوردزنی منفی قیمت گاز مایع

LNG آمریکا در شوک بزرگ

9 ارديبهشت 1399 ساعت 10:20

در حالی که سقوط قیمت نفت عمده توجهات را به خود جلب کرده است، ریزش قیمت محموله‌های تک گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا به حدی شدید بوده که تبعات دیرپایی خواهد داشت.


به گزارش میز نفت، قیمت هر یک میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) محموله‌های تک LNG برای تحویل به شمال آسیا در هفته منتهی به ۲۴ آوریل، به ۱.۹۵ دلار نزول کرد و برای نخستین بار پایین دو دلار بسته شد.

این قیمت افت ۷۱.۳ درصدی قیمت LNG از اوجش در اکتبر سال گذشته که ۶.۸۰ دلار بود را نشان می‌دهد و بدتر از کاهش ۷۰.۱ درصدی بهای معاملات نفت برنت است که از اوج ۷۱.۷۵ دلار در هشتم ژانویه امسال به ۲۱.۴۴ دلار در ۲۴ آوریل نزول کرد.

یکی از عجیب‌ترین پیامدهای افت قیمت محموله‌های تک LNG در بازار آسیا این است که آنها اکنون به اندازه بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا پایین هستند. این مقایسه شاید مانند مقایسه سیب با پرتقال باشد اما هدف تاکید روی این موضوع است که نخستین قربانیان سقوط قیمت LNG، صادرات آمریکا به آسیا خواهد بود.

گاز طبیعی آمریکا در ۲۴ آوریل در ۱.۷۵ دلار به ازای mmBtu بسته شد که بالاتر از رکورد پایین اخیر ۱.۵۰ دلار بود اما همچنان پایین‌تراز رکورد ۲.۹۱ دلار پیش از فرا رسیدن زمستان نیمکره شمالی در پنجم نوامبر بود.

قیمت آمریکا برای تحویل به خط لوله هاب هنری در ایالت لوییزیانا بوده و با قیمت محموله‌های تک LNG بازار آسیا کاملا متفاوت است.

مشخص‌ترین تفاوت گاز طبیعی آمریکا این است که شامل هزینه حمل به تاسیسات مایع سازی، فرآیند مایع سازی و حمل از خلیج آمریکا به آسیا نیست.

طبق گزارش آژانس قیمت گذاری آرگوس، مایع سازی حدود سه دلار به ازای واحد mmBtu هزینه دارد و هزینه حمل از خلیج آمریکا در حال حاضر بین ۶۰ سنت برای ژاپن و ۸۱ سنت برای چین است. با این نرخ، صادرات LNG آمریکا به چین در پایین حدود ۵.۵۶ دلار به ازای واحد mmBtu ضرر می‌کند.

البته قیمت‌های فعلی محموله‌های تک LNG در بازار آسیا پایین قیمت سودآوری بسیاری از صادرکنندگان از جمله استرالیا و صادرکنندگان آسیایی مانند مالزی و اندونزی است. اما مسئله این جاست که اگرچه محموله‌های استرالیایی در قیمتهای فعلی ضرر می‌کنند اما ضررشان در مقایسه با صادرکنندگان آمریکایی کمتر است.

اکثر پروژه‌های LNG استرالیا به قیمت حدود سه دلار برای سودآوری نیاز دارند با این حال با توجه به هزینه بالای توقف و سپس ازسرگیری واحدهای مایع سازی LNG، احتمالا اپراتورهای استرالیایی با وجود این که زیان‌ده شده‌اند، تمایلی به تعطیلی فعالیتشان ندارند.

با وجود این که تاسیسات LNG آمریکا هم در صورت تعطیلی با زیان روبرو می‌شوند اما در مقایسه با رقیبانی مانند استرالیا و قطر که بزرگترین تولیدکنندگان LNG جهان هستند، انعطاف پذیری بیشتری دارند.

بر اساس گزارش رویترز، برخلاف نفت خام که صادرکنندگانی مانند اوپک و متحدانش موافقت کرده‌اند تولیدشان را کاهش دهند و سایر تولیدکنندگان ناچار شده‌اند در مواجهه با قیمتهای پایین تولیدشان را کاهش دهند اما حجم عرضه LNG احتمالی تغییری نخواهد کرد.

مشکل برای LNG تنها مازاد عرضه پس از راه اندازی پروژه‌های جدید در استرالیا و آمریکا نیست بلکه تقاضا برای LNG تحت تاپیر پاندمی ویروس کرونا و فلج شدن فعالیت اقتصادی در سراسر جهان آسیب دیده است.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 27084

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/27084/lng-آمریکا-شوک-بزرگ

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir