۱
فرصت‌سوزی وزارت نفت

ناگفته‌هایی از همکاری نفتی ایران و ونزوئلا

معاون اسبق وزیر نفت گفت: در دولت دهم ما قراردادهای استراتژیک و مهمی را با ونزوئلا در حوزه نفت و انرژی منعقد کردیم که با اجرای آنها ایران در فاصله جغرافیایی کمی از آمریکا می‌­توانست حضور معنادار فنی، اجرایی، سرمایه‌­گذاری و تکنولوژیکی در ونزوئلا پیدا کند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، اجرای این قراردادها متوقف شد.
ناگفته‌هایی از همکاری نفتی ایران و ونزوئلا
به گزارش میز نفت، اصغر ابراهیمی اصل معاون اسبق وزیر نفت در گفت و گو با فارس، به تشریح همکاری‌های ایران و نزوئلا در دولت قبل پرداخته است. وی گفته است:

* زمانی که بنده در دولت احمدی ­نژاد معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بودم، قراردادی با هدف سرمایه­‌گذاری مشترک و ایجاد دو واحد متانول در ایران و ونزوئلا منعقد کردیم. همچنین زمانی که مدیر فاز4، 5 و 12میدان گازی پارس جنوبی در پتروپارس بودم با آقای چاوز رئیس جمهور ونزوئلا و آقای رامیرز وزیر نفت ونزوئلا قرارداد دیگری منعقد کردیم که براساس آن ما در بلوک هفت میدان آیاکوچو که 18.7 میلیارد بشکه نفت سنگین داشت، به صورت مشارکت در تولید سرمایه‌­گذاری کنیم و هزینه‌­های انجام شده را از فروش نفت برداریم و سپس هر درآمد دیگری که از این راه به دست آمد به صورت نصف-نصف به دو کشور برسد.

* 18.7 میلیارد بشکه نفت فوق­ سنگین، ظرفیت قابل توجهی بود که برای پالایش این نفت نیز بین دو کشور توافقاتی انجام شد. بر این اساس قرار شد یک پالایشگاه در اندونزی، یکی در ایران و یکی هم در سوریه احداث شود و نفت سنگین میدان آیاکوچو را در این 3 پالایشگاه به فرآورده تبدیل کنیم و آن را در همین مناطق به فروش برسانیم. در همان زمان با ارسال دکل حفاری، اولین چاه در این میدان نفتی حفر شد. اما متاسفانه با تغییر دولت، این پروژه متوقف شد.

*همچنین قرارداد دیگری هم با شرکت پکی­ون یعنی شرکت پتروشیمی ونزوئلا بستیم که براساس آن قرار بود سرمایه ­گذاری مشترکی در بندر سیگما این کشور انجام شود و دو مجتمع تولید متانول یکی در ونزوئلا و یکی در ایران احداث شود. طبق این طرح مالکیت 51 درصد واحد متانول از آن کشور میزبان و 49 درصد برای دیگری بود.

*هدف کلی پروژه این بود تا ونزوئلا برای فروش متانول به هند و سایر کشورهای آسیایی لزومی به حمل آن از آن سوی دنیا نداشته باشد، همچنین ما هم برای صادرات محصولات به آمریکای لاتین از واحد متانول ونزوئلا استفاده کنیم و لذا هزینه­های حمل و نقل به صفر برسد. مقرر شده بود صرفه ­جویی حاصل از این طریق را در ارتقای رقابت­‌پذیری مصرف کنیم. اما این قرارداد نیز در دولت یازدهم متوقف شد.

* زمانی که کارمندان شرکت نفت ونزوئلا با تحریم آمریکا علیه چاوز رئیس جمهور این کشور اعتصاب کردند و کارهای صنعت نفت تعطیل شد، آقای چاوز 14 هزار نفر از این کارمندان را اخراج کرد. در واکنش به این اقدام آمریکا 6 هزار نفر از آنها را در داخل خاک خود استخدام کرد و مابقی را به عنوان گروه ناراضی در ونزوئلا نگه‌ داشت. با این اقدام نیروی مهندسی و طراحی وزارت نفت ونزوئلا تخلیه شد.

*در همان دوران ما تصمیم گرفتیم در قالب دو پروژه یکی در بخش بالادستی و دیگری در بخش پتروشیمی در این کشور سرمایه­‌گذاری کنیم و نیروهای خودمان اعم از بازنشسته، غیربازنشسته و بخش خصوصی را به ونزوئلا ببریم و از این طریق سرمایه به دست آمده را صرف پروژه‌های عسلویه کنیم.

*با اجرای این قراردادها عملا ما قرارگاه مهمی در ونزوئلا به دست می­‌آوردیم و نیروهای مهندسی و اجرایی زیادی از ایران به این کشور می­‌رفتند. براین اساس ایران در فاصله کمی از آمریکا می­توانست حضور معنادار فنی، اجرایی، سرمایه­‌گذاری و تکنولوژیکی پیدا کند. در نتیجه این همکاری استراتژیک، مشکل ونزوئلا در حوزه خلاء نیروی انسانی در صنعت هم که آمریکا برایش ایجاد کرده بود، حل می­شد. کار هم با ارسال دکل حفاری و حفر اولین چاه آغاز شد. اما دولت یازدهم در همان ابتدا همه اقدامات خوبی که دولت نهم و دهم انجام داده بود را تعطیل کرد.

*در آن زمان شخص آقای روحانی و تیم همراهشان این تفکر را داشتند که اگر ما با ونزوئلا یا گروه بریکس (برزیل، آفریقای جنوبی، هند، چین و روسیه) کار کنیم، اروپا و آمریکا از دست ما ناراحت می­شوند. دیدگاه این دولت این بود که با کلید تدبیر وارد تعامل با کدخدا شود و امتیازاتی بدهد و امتیازاتی بگیرد و از این طریق با ورود فناوری و سرمایه، شبیه کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن و دبی شویم.

* صادرات بنزین به آمریکای جنوبی به صورت چراغ خاموش ممکن نیست، امروزه با سیستم­‌های ماهواره‌­ای و رصدی که با هواپیماهای بدون سرنشین صورت می­گیرد و از طرفی مسافت طولانی خلیج فارس تا ونزوئلا و عبور از مسیرهایی که کنترل می­شود، امکان حرکت به صورت چراغ خاموش وجود ندارد.

*صادرات بنزین به آمریکای جنوبی تصمیم رده عالی نظام است و وزارت نفت از سر اجبار آن را انجام داد. لذا افتخار این کار برای نظام است نه وزارت نفت. این وزارتخانه باید پاسخگوی برهم زدن قراردادهایی باشد ایران منفعت زیادی از آنها به دست می‌اورد و اگر عملیاتی می­شدند امروز ما کنار گوش آمریکا خیمه‌گاهی با حضور هزاران کارشناس و متخصص ایرانی داشتیم.



 
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 27405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *