۰
پایان توافق اوپك، آغاز جنگ را رقم می‌زند

آماده برای افزایش تولید نفت

رهبران آرامكو از رسیدن تقاضای نفت دنیا به اوج خود سخن می‌گویند، گویی همه پیش‌بینی‌های گذشته را باید فراموش كرده‌اند، اما آیا با پایان كرونا، بار دیگر شاهد جنگ قیمت‌ها در بازار نفت خواهیم بود؟
آماده برای افزایش تولید نفت
میز نفت | پس از همه‌گیری ویروس كرونا، صنعت نفت شیل ایالات متحده با بیشترین آسیب نسبت به سایر صنایع روبه‌رو‌ شده است. قیمت نفت به دلیل سقوط تقاضا، با كاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده و زمان بازگشت رونق به بازار طلای سیاه به دلیل افزایش میزان نفت ذخیره شده و جنگ قیمت اعضای اوپك پلاس به ویژه عربستان سعودی و روسیه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در ایالات متحده ما با داستان متفاوتی روبه‌رو هستیم. ۲۰آوریل، برای نخستین بار نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در قیمت منفی ۴۰دلار به فروش رفت. به رغم بهبود اندك قیمت جهانی نفت، اما قیمت نفت شیل همچنان كمتر از ۴۰ دلار است. با این عدد به سختی می‌توان هزینه‌های تولید را پوشش داد. در سازند پرمین، دومینوی ورشكستگی شركت‌های صنعت شیل آغاز، صدها چاه تعطیل و صدها هزار نفر از كاركنان شركت‌های نفتی اخراج شده‌اند.

این ركود بزرگ باعث‌شده تا در مورد سرنوشت نفت شیل امریكا، پیش‌بینی‌های مختلفی مطرح شود. هرچند باید در گام نخست به زمان بازگشت تقاضا به میزان پیش از آغاز بحران كرونا اندیشید.

در هفته جاری، بلومبرگ در مقاله‌ای به بررسی سناریوهای آینده بازار نفت پرداخته است. در این گزارش می‌خوانیم: با پایان فاجعه كنونی ویروس كرونا، بازار جهانی نفت دگرگون خواهد شد، اما مهم‌ترین اتفاق بهت‌برانگیز را باید در افزایش وابستگی دنیا به نفت اوپك دانست و برای تحقق این دورنما باید همچنان صبر كرد.

اعضای اوپك در حال دستكاری تولید خود برای كسب سهم بازار بیشتر و به امید افزایش قیمت‌ها هستند. آنها پس از همه‌گیری كرونا وادار شدند تا تولید خود را كاهش زیادی دهند. در هفته اخیر نیز اعضای اوپك پلاس بر تداوم سهمیه‌ها تا سال ۲۰۲۲ میلادی تأكید كردند.

آنها به عنوان پرچمداران تولید نفت ارزان امیدوار هستند، با پایان بحران كنونی و خروج از سایه، بار دیگر به بازیگر كلیدی بازار تبدیل شوند.

میشل دیلا ویگنا، مدیر پژوهش‌های صنعت انرژی در گروه گلدمن ساكس در گفت‌وگو با بلومبرگ می‌گوید: از نظر سهم بازار، اوپك را باید برنده دور از دسترس فاجعه همه‌گیری كرونا و سقوط تقاضا دانست. آنها از كاهش و توقف سرمایه گذاری در پروژه‌های اكتشاف و تولید مناطق مختلف دنیا سود خواهند برد؛ چراكه بهترین كارت‌های بازی را در این پوكر پیچیده در اختیار دارند.

من معتقدم از هم‌اكنون نمی‌توان این پیش‌بینی‌ها را پذیرفت. دولت‌های عضو اوپك در ۶۰سال اخیر، فرارو نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. مثلاً پس از سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی،سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت به شدت كاهش یافت. بدین ترتیب با افزایش تدریجی تقاضا، دولت‌های اوپك توانستند پس از سال‌ها عقب‌نشینی، سهم بازار خود را افزایش دهند. هرچند تولیدكنندگان نفت شیل نیز در این دوره بر كارایی خود افزودند و هزینه‌های تولید از سازندهای غیرمتعارف را كاهش چشمگیری دادند.

پرسش كلیدی این است كه آیا صنعت شیل می‌تواند این چالش بزرگ را پشت‌سر گذارد؟ تعدادی از كارشناسان معتقدند این بخش می‌تواند از آزمون بزرگ فرارو موفق خارج شود.

دانیل یارگین، تحلیلگر نامدار صنعت نفت می‌گوید: به هر حال در ماه‌های اخیر، حباب صنعت شیل كوچك‌تر شده و تعدادی قابل توجهی از شركت‌های فعال در سازند پرمین با وجود داشتن منابع و دارایی‌های هنگفت، اعلام ورشكستگی كرده‌اند، اما با این اقدام سایر شركت‌ها می‌توانند از فرصت پدید آمده برای افزایش توانایی‌های خود بهره ببرند.

یارگین تنها كارشناسی نیست كه با خوش‌بینی به آینده می‌نگرد. تعدادی از متخصصان بازار معتقدند با تداوم تعطیلی چاه‌های نفت و كاهش تولید، شاهد ایجاد شكاف عرضه خواهیم بود، بنابراین با بازگشت عرضه به سطح گذشته، شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. به همین دلیل از سناریوی نفت ۱۰۰ دلاری با پایان كرونا سخن گفته می‌شود.

بازار نفت در هاله‌ای از مه قرار دارد و پیش‌بینی آینده دشوارتر از همیشه شده است. در مورد شكاف عرضه نفت نیز نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت. شرایط كنونی با وجود پاره‌ای تفاوت‌ها، شباهت‌های زیادی با شوك‌های گذشته دارد، اما بسیاری از فعالان بازار معتقدند اوپك پس از پشت‌سرگذاشتن این بحران، قدرتمندتر از گذشته به رینگ خونین بازار باز خواهد گشت.

 تعدادی از مراكز مطالعات بازار نفت اعلام كرده‌اند، نفت شیل بار دیگر به میدان مبارزه باز خواهد گشت، هرچند عده‌ای نیز از افول صنعت نفت شیل سخن می‌گویند.

جهان ما در حال گذار به سوی دنیایی سبز است. در مجمع جهانی اقتصاد نیز سخنرانان بر این موضوع تأكید كردند. پس از همه‌گیری كنونی نیز كشورهای زیادی در حال بازنگری برنامه‌های خود در بخش انرژی با محوریت انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. خبر خوب اینكه تعدادی از كاركنان اخراج شده از صنعت شیل در تأسیسات تولید انرژی‌های پاك استخدام شده‌اند.

اوپك به عنوان بزرگ‌ترین نهاد نفتی، روزهای دشواری را پشت‌سر گذاشته است. رهبران آرامكو از رسیدن تقاضای نفت دنیا به اوج خود سخن می‌گویند، گویی همه پیش‌بینی‌های گذشته را باید فراموش كرده‌اند، اما آیا با پایان كرونا، بار دیگر شاهد جنگ قیمت‌ها در بازار نفت خواهیم بود؟

البته از هم‌اكنون این جنگ را باید كابوسی برای صنعت نفت شیل و تولیدكنندگان پرهزینه بازار دانست، نبرد بزرگ آغاز شده است.

منبع: Oilprice. com
 
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 27632
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *