۳۱
۴۰
فلج‌کننده‌تر از تحریم‌های آمریکا

انهدام پژوهشگاه در نفت!

آیا عقلانی و قابل توجیه است وزارت نفت که قانونا ملزم به تقویت مراکز تحقیقات و آموزشی زیر مجموعه خود است در کل بدنه صنعت نفت صرفا مزایا و شایستگی قشر نخبه و تحصیلکرده مراکز آموزش و پژوهشی خود را معلق کند؟
انهدام پژوهشگاه در نفت!
یادداشت وارده | سال‌هاست پویایی در صنعت نفت کشور جای خود را به سستی و رخوت داده است! سال‌هاست دیگر پایگاهی به نام نفت ایران بجز در حوزه تولید نفت خام در دنیا عرض اندام نمی‌کند! چندین سال است با وجود توصیه‌های موکد مقام معظم رهبری،

نیازهای حیاتی و راهبردی و سیاست‌های توسعه در کشور و بدون توجه به انگیزش و ایجاد امید و توجه به نیروی خلاق و کارآمد داخل، بدنه مدیریتی صنعت نفت خواسته و یا ناخواسته، با تصمیمات سلیقه‌ای خود و ایجاد مسائل حاشیه‌ای برای کارکنان، باعث به حاشیه راندن نیروی داخلی شده و فضای ناامیدی و بی انگیزگی را دامن می‌زند.

 همه می‌دانیم، سال قبل با نام سال رونق تولید و امسال با نام جهش تولید آغاز شده است و شکی نیست مقام معظم رهبری که به خوبی بر مسایل و مشکلات کلان کشور احاطه دارند، دغدغه‌های خاطر و توصیه‌های خود در منافع ملی را در ابتدای هر سال در قالبت چنین عناوین کلیدی به گوش مردم و مسئولان می‌رسانند. سوال اینجاست که چرا تصمیمات بدنه مدیریتی صنعت نفت بر اساس این توصیه‌ها شکل نمی‌گیرد و چرا‌ در داخل صنعت نفت اراده‌ای برای تولید و اتکا به نیروی داخل وجود ندارد؟

 سال‌هاست که علیرغم فریادهای حمایت از کارکنان زحمتکش از سوی بدنه مدیریتی نفت، خنده و رضایت درونی کارکنان نفت حس نمی شود. اینها واقعیاتی است که به نشستن پای درد دل بدنه کارشناسی و فنی و تخصصی نفت می‌توان آن‌ها را به سادگی دریافت. مگر نه این است که مقدمه توسعه و جهش و رونق تولید در یک کشور  تحقیق و پژوهش و زیر بنای تحقیق و توسعه یک سازمان، نیروی انسانی کارآمد و توانمند آن است؟

اما چرا؟ آیا مدیریت ناکارامد بر منابع انسانی صنعت نفت هم نتیجه "تحریم‌های هوشمند" است؟ آیا عدم رعایت قوانین و دلسرد کردن کارکنان هم به واسطه تحریم‌هاست؟ به عنوان یک نمونه می‌توان به حق پرسید چرا با وجود عدم رضایت نیروی انسانی، خودمانی سازی بشدت دیده می‌شود ولی نیروهای متخصص و فرهیخته مراکزی نظیر پژوهشگاه صنعت نفت (بزرگترین مرکز تحقیقات  نفت کشور و یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی نفت دنیا) از دید وزارت نفت، شایستگی و ترفیع و مزایای جاری خود را ندارند. چرا حتی در صورت اجتناب ناپذیر بودن تغییر قوانین، در مورد این مراکز پژوهشی بدون رعایت کوچک‌ترین عنصر احترام و توجه به ریسک فروپاشیدن گنجینه مغزافزاری آن‌ها، پیشنهاد معاونت منابع انسانی در پاسخ به کاهش شدید درآمد و مزایای کارکنان هیئت علمی در نتیجه تصمیمات دفعتی، مراجعه به کاریابی عنوان می‌شود؟

آیا کشور از تحقیق و توسعه در این صنعت راهبردی بی‌نیاز شده، یا بنا بر این است چند سال بعد برای حل کوچک‌ترین مشکلات و یا آزمایشات تخصصی به دنبال کمک از سایر کشورهای حاشیه‌ای باشیم؟ راستی در این 15 سال تحریم ظالمانه چرخ فناوری و خدمات تخصصی صنعت نفت را چه کسی می‌چرخانده؟

نیاز نیروی انسانی، پروژه‌های پژوهشی و چالش‌های کوچک و بزرگ نفت را چه کسی برطرف کرده است؟ آیا غیر این است که نیروهای زحمتکش صنعت نفت به صورت درون زا در تمام بخش‌ها نهایت تلاش خود را می‌کنند. بد نیست بدانیم امروز از کشورهای حاشیه‌ای مخصوصا کشورهایی که تازه در ریل سازندگی قرار گرفته‌اند، به پژوهشگاه صنعت نفت پیشنهاد همکاری و اعزام نیروی انسانی جهت انتقال دانش و تجربه می‌شود. امیدواریم روزی نرسد که این تقاضا بر عکس شود! مبادا روزی برای حتی کوچک‌ترین آزمایشات فنی و تکمیلی صنایع بالا و پایین‌دستی محتاج ارسال سفارش کار به آن‌سوی مرزها و یا آب‌ها داشته باشیم!

بدیهی است یکی از نمونه‌های چنین رویه‌ای در صنعت نفت، برخورد متولیان اصلی مدیریت سرمایه انسانی وزارت نفت با یکی از نخبه‌ترین نیروهای انسانی مجموعه‌های تخصصی نظیر مراکز پژوهشی صنعت است. هر چند این دل نوشته به منزله نادیده گرفتن مطالبات به حق باقی مجموعه صنعت نفت نبوده و شکی نیست که همه کارکنان صنعت نفت، پیکره و کالبدی واحد و اثر گذار است، و این مجموعه بی بدیل از افرادی که در مناطق عملیاتی و فرایند تولید مشغول خدمت گزاری هستند گرفته، تا کارکنان واحدهای ستادی و اداری همه اعضایی غیرقابل جایگزین از این پیکره هستند که برای عملکرد بهینه به تمام اعضای خود احتیاج دارد. به عبارت دیگر همه اعضای این زنجیره ارزش باید نقش حیاتی خود را بازی کنند و هر اختلالی در عملکرد هر یک از آن‌ها باعث خواهد شد بسته به موقعیت و جایگاه آن، کل زنجیره در کوتاه یا بلند مدت آسیب ببیند.

از اواسط سال گذشته رفتارها و تصمیماتی سلیقه‌ای توسط وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته است، که مهمترین سرمایه مجموعه های پژوهشی صنعت نفت یعنی نیروی انسانی را هدف قرار داده است. هر چند ابتدا بر اساس نامه معاون منابع انسانی در آبان 1398، کل این مجموعه‌ها می بایست مشمول یکی از آرای دیوان عدالت اداری اعلام می‌شدند ( که نامی هم از آ‌ن‌ها در رای مربوطه قید نشده است)، کارکنان متخصص در صورت عدم تمایل به نقض قوانین استخدامی خود "مخیر" شده بودند این مجموعه را ترک و به جایی دیگر از صنعت جابجا شوند (بدون توجه به اینکه در نتیجه پاره شدن نخ این تسبیح و پخش شدن دانه های آن، قدیمی ترین مرکز تحقیق و توسعه کشور در حوزه نفت و منشا د‌ه‌‌ها فناوری راهبردی صنعت نفت به چه سرنوشتی دچار می‌شد).

البته قراین نشان می‌دهد با توجه به فقدان اساس مدیریتی و  قانونی برای این دستور، و البته در برابر مقاومت و بصیرت مدیریت و کارکنان این مجموعه، این دستور خلق‌الساعه که نتیجه خواسته یا ناخواسته آن دو دستگی کارکنان این مجموعه‌ها، ناامیدی و حذف نیروهای نخبه این مراکز بود، به کناری رفت.

این پایان مشکل نبود و این سازمان‌ها از این مصائب خود رهایی نیافتند. از آن زمان، در مورد نیروهای هیئت علمی فارغ از بی‌احترامی‌های سازمانی و شایعات بی‌سند، حتی پرداخت حقوق قانونی از جمله اضافات شایستگی، ترفیعات، انتصابات، مزایای مالی مصوب نظیر نفت کارت و هدیه روز زن با دستورات شفاهی متوقف مانده است.

جالب اینکه در همین صنعت برخی بدون توانمندی خاص، یک شبه ره صد ساله را پیموده و در برخی مناصب مهم و اجرایی قرار گرفته‌اند. مناصبی که به ملاحظات، اهمیت و اقتضائاتش تسلط ندارند. اینکه چنین تصمیمات خام و ویرانگری ناگهان برای مجموعه‌های تخصصی صنعت گرفته می‌شوند، شاهد این مدعاست که آن‌ها گروهی بدون وقوف به ارزش سرمایه‌های سازمان‌هایی بسیار تخصصی بوده‌اند، که تصور می‌کنند می‌توان گنجینه مغزافزاری آن‌ها را با نامه‌ای تاراند و بعد به سادگی با استخدام نیروهای جدید سازمان را زنده نگه داشت.

یک سوال مهم و اساسی و ابهامی که باید به جد بررسی و پاسخ داده شود این است که آیا افرادی که تجربه، سابقه و صلاحیت کافی برای امانتداری نسبت به سرمایه‌های مشهود و نامشهود سازمان‌ها را ندارند، بر چه اساس مجاز می شوند در مورد متخصصان یک مجموعه تصمیم‌گیری‌ کند؟ مگر قانونا و عقل مبنای اداره سرمایه های کشور تخصص و شایسته سالاری نیست؟

این نکته با توجه به فرمایشات بزرگان به راحتی قابل تبیین است. امام راحل در این رابطه فرمایش مهمی دارند بدین مضمون که، "مسئولان باید مقید به رعایت قانون باشند ولو خلاف نظر آنان باشد." ایشان در ادامه همین فرمایش سرنوشت سرپیچی از قانون را دیکتاتوری دانسته‌اند.

بدیهی است در نظام اداری کشور هر گونه اصلاح و تغییر مستلزم وجود زیرساخت‌های قانونی است و به هیچ عنوان نمی‌توان با استناد به منویات و مکنونات فرد یا گروهی، اجرای قانون را تا زمان تصویب قانون جدید متوقف کرد، بویژه اینکه این امر باعث تضییع حقوق و اختلال در معیشت افراد و بر باد رفتن سازمان‌های قدیمی و اثر گذار صنعت شود.

در نتیجه این اقدامات سلیقه‌ای و نقض آشکار قوانین و مقررات جاری، بخشی از حقوق و مزایا، و مهم تر از آن تعداد قایل ملاحظه‌ای از نیروهای انسانی این مراکز پژوهشی  بی انگیزه شده‌اند، ولی کماکان بدون هیچ ابلاغ مستند قانونی بر این اشتباه راهبردی اصرار می‌شود. کار بجایی رسیده که در مورد پژوهشگاه ریاست این مرکز که سابقه طولانی در امر تحقیقات و پژوهش این مملکت دارد، علیرغم همه تلاش‌های خود جهت حفظ امانت این سازمان با ده‌ها تقاضای انتقال و جابجایی از طرف نیروهای نخبه و متخصص این مرکز مواجه شده است. شکی نیست که ادامه این روند منجر به فروپاشی یا لطمه بسیار جدی به بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات نفت کشور خواهد شد، که باوجود خدمات بسیار به این آب و خاک، چندین پروژه بسیار راهبردی جاری را نیز در حال انجام دارد.

 به حق می‌توان پرسید هدف از این رفتارها چه می‌تواند باشد؟ کدام منطقی می‌پذیرد که چنین رفتارهایی می‌تواند در راستای اجرای تکلیف قانونی تقویت مراکز پژوهشی صنعت نفت آن هم در سال شعار جهش تولید باشد؟ آیا این نوع رفتار و مدیریت بر منابع انسانی، که نمونه های دیگری هم در صنعت نفت دارد هیچ توجیهی؟ آیا کوچاندن اجباری افراد نخبه و مجرب صنعت از مرکزی راهبردی که مقام معظم رهبری عملکرد آن را ستوده، به هر کجای دیگر از این صنعت یا جهان سنخیتی با پاسداری از منافع ملی دارد؟

آیا عقلانی و قابل توجیه است وزاردت نفت که قانونا ملزم به تقویت مراکز تحقیقات و آموزشی زیر مجموعه خود است در کل بدنه صنعت نفت صرفا مزایا و شایستگی قشر نخبه و تحصیلکرده مراکز آموزش و پژوهشی خود را معلق کند؟

آیا عاقلانه است با نیروی متخصص دستچین شده مرکزی که بیش از 80 درصد آنان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور، و ثمرات طرح‌های ضربتی و جذب نخبگان همین وزارت خانه در سالیان نه چندان دور هستند، اینگونه اهمال گرایانه برخورد شود؟ نتیجه غایی و نهایی چنین برخوردهایی چه نفعی برای کشور و صنعت نفت خواهد بود؟

پرسش مهم دیگر این است که آیا منطقی است معاونت مهندسی و فناوری که تولیت پژوهش و تمشیت پژوهشگاه و دانشگاه را نیز بر عهده دارد، از زمان تصدی سمت خود حتی یکبار هم از این مراکز بازدید نداشته و در قبال سوالات و اعتراضات متخصصین یکی از این مراکز، از خود سلب مسئولیت کند و به جای پاسخگویی، افراد را به مراجعه به مراجع قانونی توصیه کند؟ البته شاید هدف این باشد که این قشر که اکثرا مسیر دادگاه را نمی‌دانند در راهروهای مراجع قضایی نا امید شوند.

البته شکی نیست این قشر تحصیلکرده که دیروز به جای جلای وطن، ماندن را انتخاب کرده بر حقوق خود واقف است و با اراده‌ای محکم حتی از مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد اما آیا دیگر می‌توان از این نیروی انسانی لطمه خورده مانند گذشته تولید علم و فناوری و رفع مشکلات صنعت نفت را درخواست کرد؟

آیا بهتر نیست افراد به وظایف خود مشغول باشند و به سمت مراجع قضایی هل داده نشوند. مهم‌تر اینکه اصلا آیا این استدلال قابل پذیرش است که پس از فرو ریختن یک ساختمان مفید، می‌توان دوباره آن را بنا کرد؟

برای پیشگیری از رویدادهایی از این دست ، این قشر تحصیلکرده کشور بنا ندارد عرصه را در برابر تصمیمات غلط، غیر قانونی و سلیقه‌ای خالی کند و با انتخاب کنج عافیت تضعیف یا فروپاشی این مراکز پژوهشی را که امانت خود می‌داند بربتابد، تا نسل‌های آینده آنان را به خیانت متهم کند. لذا به عنوان یکی از اقدامات مد نظر خود، اعضای دانشی پژوهشگاه صنعت نفت برای نمایش اثربخشی خود  از تمام مسئولان، نمایندگان محترم و رییس مجلس و مشاوران مقام معظم رهبری، مسئولان سازمان‌های نظارتی و قضایی کشور، مسئولان نهادهای دفاعی و نظامی دعوت می‌کنند با بازدید از این مجموعه از فعالیت‌ها و دستاوردهای عملیاتی تخصصی، و ثمرات و برکات آن برای کشور مطلع شوند، شاید بتوان از خسران ملی در صنعت نفت پرهیز کرد.

در پابان بد نیست بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت و جایگاه پژوهش را از نظر بگذارنیم.
 
 
 "امروز هر حرکت علمي و تحقيقي که بخواهد در علوم مختلف در اين کشور انجام بگيرد، استادان کار و محققان ميتوانند دهها، صدها، هزارها ذهن آماده را براي افتادن در اين کار پيدا کنند. آن کساني که با حرکت علمي کشور مخالفند؛ آن کساني که دانشگاهها، مراکز تحقيقاتي، مرکز علمي را مي خواهند از علم و از تحقيق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار مي‌کنند .
دشمن، بيشترين جايزه را حاضر است به اين افراد بدهد."
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه 


"مسئولان نگذارند پژوهشگر و نوآور نااميد و خسته بشود، اين خطر است. ديديد اين آقايان آمدند صحبت کردند، بانشاط و با علاقه، اين نشاط بايد در کلّ مجموعه پژوهشکده هاي ما و جايگاه های پژوهشي و تحقيقاتی و محيطهاي دانشگاهي جريان داشته باشد، همه بايد احساس اميد بکنند؛ نگذاريد ناامید بشوند، نگذاريد خسته بشوند."
بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان سال ۹۵ 
 
من در پایان سال ۹۰ - در همین هفته‌ گذشته - بازدیدی داشتم از پژوهشگاه صنعت نفت. انسان در آنجا چیزهائی را مشاهده میکند که نظائر آن را در بعضی از بازدیدهای دیگر، در پژوهشگاه‌های گوناگون علمی کشور میبیند و به این نتیجه میرسد که اینها استثناء نیست؛ قاعده است. این پدیده‌های مهم که یک روزی ملت ما در خواب هم این پیشرفتها را نمیدید، تحقق پیدا کرده و به شکل قاعده درآمده است.

 من چند تا از این خصوصیات و پدیده‌هائی را که در آنجا مشاهده کردم، به شما عرض میکنم. در درجه‌ی اول، روحیه و فکر جهادىِ حاکم بر مجموعه بود. آن مجموعه‌ی دانشمندان با روحیه‌ی جهادی کار میکردند؛ مثل اینکه دارند جهاد میکنند، مثل اینکه در جبهه‌ی جهاد فی سبیل‌اللّه‌اند. فرق میکند اینکه کسی برای پول، برای مقام، برای شهرت یا فقط برای خود علم کار کند؛ یا نه، به عنوان جهاد فی سبیل‌اللّه کار کند، در راه خدا تلاش کند. این روحیه، حاکم بر این مجموعه و مجموعه‌های علمی ماست؛ این خیلی ارزش دارد.

 خصوصیت دوم این بود که من دیدم این دانشمندان ما این تحریمهائی را که بر ملت ما تحمیل کرده‌اند، فرصت میدانند. در خلال این بازدید مفصلِ طولانیای که داشتیم، چند نفر به من گفتند الحمدللَّه که ما را تحریم کردند! ما به خودمان آمدیم، به خودمان پرداختیم، از درون جوشیدیم. این روحیه‌ی احساس فرصت بودن تحریم دشمنان، خیلی باارزش است. لذا ساخت داخلی را جدی گرفتند، به جوانها میدان دادند، به ابتکارات و خلاقیتها میدان دادند و همین طور مرتب کار دارد پیش میرود؛ مثل چشمه‌ی جوشانی دارد کار میجوشد.

 خصوصیت سومی که من در اینها دیدم، اعتماد به نفس بالاست. بعضی از بخشهای صنعت نفت هست که صرفاً در انحصار سه چهار تا کشور در دنیاست؛ اجازه نمیدهند کس دیگری در حریم این صنایع و فناوریها وارد شود. کشور ما هم در طول این سالهای طولانی، در زمینه‌ی اینگونه کارهای پیچیده و مهم، همیشه از آنها خواسته، از آنها گرفته، به آنها پول پرداخته. من دیدم اینها همت گماشته‌اند و میگویند ما میتوانیم، خودمان میکنیم، خودمان میسازیم. این اعتماد به نفس برای یک ملت، برای دانشمندان یک ملت، برای جوانان یک ملت، خیلی باارزش است.

 خصوصیت دیگر، جوانگرائی است. کار دست جوانهاست، سررشته‌ی امور دست جوانهاست. جوان مرکز نوآوری است، مرکز خلاقیت و ابتکار است.

 خصوصیت دیگر، ارتباط صنعت با دانشگاه است؛ که این از آرزوهای دیرینه‌ی بنده است. همیشه به مسئولان گوناگونِ بخشهای مرتبط دولتهای گذشته سفارش میکردم که سعی کنید بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنید. خوشبختانه در اینجا دیدم که این ارتباط برقرار شده است. البته این باید عمومیت پیدا کند و همه‌ی صنایع ما با دانشگاه‌ها مرتبط شوند، به دانشگاه‌ها متصل شوند؛ هم دانش ما رشد میکند، هم صنعت ما رشد میکند. این خصوصیات را من در آنجا دیدم، اما اینها مخصوص این مرکز علمی و فناوری نفت نیست؛ این را در بازدیدهای دیگر هم مشاهده کردم. این نشان‌دهنده‌ی این است که در کشور قاعده بر این جاری است؛ حرکت، چنین حرکتی است.
بیانات مقام معظم رهبری در حرم رضوی در ابتدای سال 91 
 



 
شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 27640
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


همكار پژوهشگاه نفت
Iran, Islamic Republic of
نكات بسيار ارزشمند و واقعي در اين متن بازگو شده است. اين نوع برخورد با عظيمترين سرمايه هاي انساني و مالي كشور در وضعيت كنوني دنيا و نگرش تمامي دنيا خصوصا كشورهاي غربي و امريكا به كشور عزيزمان ايران، رنگ و بوي خوب و مناسبي نداشته و بجز تخريب عامدانه و حركت در مسير دشمنان ديرينه اين كشور و اين انقلاب اقدامي ديگر نيست و توجيهي غير از اين نخواهد داشت.
نياز مبرم و ضروري است كه سازمانهاي مرتبط به اين مسئله ورود كرده تا ژنرال با لشكر خود يك طرفه به قاضي نروند....
عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت
Iran, Islamic Republic of
عملکرد وزارت نفت و به تعبیری شخص وزیر محترم نفت در رابطه با واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی درون مجموعه وزارت نفت چیزی جز ایجاد یاس و نامیدی برای قشر پژوهشگر درون این مجموعه ها ایجاد نکرده است. مضامینی نظیر از پژوهش چیزی بیرون نمی آید، کارمند نمی تواند پژوهش انجام دهد و ..... آن هم در هفته پژوهش نمونه ای از تراوشات فکری ایشان است که به صراحت در مجامع مختلف به زبان آورده و به خوبی گویای تفکر ضدیت باموجودیت واحدهای پژوهشی و آموزشی استخوان خرد کرده در درون صنعت نفت می باشد. متاسفانه وزارت نفت نمی خواهد از ساختارهای پژوهشی و آموزشی خود استفاده کند و به همین دلیل با دستاویزهای به ظاهر قانونی تمام تلاش خود را در جهت مایوس کردن و کاهش انگیزه کاری اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی مجموعه های اشاره شده بکار گرفته است.
یک روز با هزینه های بسیار زیاد و با توجیه توسعه پژوهش و تحقیقات در صنعت نفت دسته دسته دانشجو به خارج اعزام
کردند و امروز که بخشی از آنها که بازگشته و مشغول خدمت در این مراکز هستند مورد بی مهری و بی عنایتی قرار می گیرند.
به اعتقاد اینجانب مشکلات مطرح شده در خصوص مزایای اعضای هیات علمی واحدهای آموزشی و پژوهشی صنعت نفت به نحو رضایت بخشی قابل حل است لیکن وزیر محترم نفت اراده ای بر انجام آن ندارد. جا دارد تا مشکلات اشاره شده به نحو مقتضی به گوش بزرگان کشور رسانیده شود تا مانع از فاجعه افول این مراکز ارزشمند بدنبال کاهش انگیزش محققین و پرسنل شوند.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه گوش شنوايي نيست مشكلات نه تنها حل نمي شود در برخي شرايط به نوع ديگري تبديل مي شود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسیار متن بجا و منطقی است. وقتی یک جوان سی و چند ساله بی تجربه بشود معاون منابع انسانی و یک آدم نا آشنا از راه آهن بشود معاون پژوهش وزارت نفت اوضاع طبیعتا از این بهتر نمی شود. متاسفانه بر خلاف قانون، حق و حقوق قانونی اعضای دانشی پژوهشگاه را نمی دهند تا آنها را خسته کنند و از پژوهشگاه بروند. واقعا جای تاسف دارد که بهترین نیروهای این مملکت را هم اذیت می کنند
Iran, Islamic Republic of
احسنت
ولی احمد سجادیان
Iran, Islamic Republic of
خوب عالی
محمودی
United States
زنگنه فقط قصدش نابودی کامل صنعت نفته و پنجه برگلوی قشرزحمتکش مناطق نفتخیز گرفته خدا ازش نگذره تاریخ همیشه گواه خوبی است بر اعمال نیک وبدانسانها
کارمند
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان از میز نفت که به یاری بزرگترین مرکز تحقیقات خاورمیانه شتافتید. احسن بر شما که کل مجنوعه نفت را زیز نظر دارید و می بینید که مدیریت ناکارآمد نفت دارد جه بلایی بر سر مجموعه نفت در می آورد.
علی
United States
به نظر من آقای زنگنه آمده که شرکت نفت را اساسا شخم بزند و ویرانه ای تحویل دولت بعد دهد. برای همین هم از دانشگاه و پژوهشگاه شروع کرده است. در بدنه نفت هم ذهنها را نسبت به این ارگانها خراب کرده است. ایشان سراغ ارگانهای دیگر هم خواهد رفت. همون جور که کارمندان رسمی را مقابل قراردادیها گذاشت.
رسول
Iran, Islamic Republic of
بعضی از بهترین فرزندان این کشور در بهترین دانشگاههای کشور در رشته نفت وغیره تحصیل می کنند و کاری بریشان نیست و مجبورند دنبال کار در هر کشوری باشند آیا نباید مسئولین مخصوصا وزیر نفت به فکر ایشان باشند اگر واقعا نیاز ندارید خوب این رشته ها را بردارید تا این بچه ها بی خود عمرشان را تلف نکنند.
کارمند نفت
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد وقایع سال گذشته پژوهشگاه صنعت ادامه جریان خائنانه ای است که قصد فروپاشاندن صنعت کشور را دارند.
صنعت هسته ای، صنعت هوا فضا و صنعت نفت، صنعت موشکی، صنایع نظامی و بسیاری صنایع مهم دیگر توسط این جریان هدف گذاری شده و تا کنون نتایج مهمی نیز گرفته اند.
هدف اصلی این جریان وابسته سازی کشور به غرب بوده و تلاش میکنند در دوره تحریم که میتواند بهار صنعت کشور باشد آن را به خزان تبدیل نمایند.
قطعا عدم حضور این جریان در کشور منجر به پیروزی بلا شرط ایران در کارزار تحریمها خواهد بود و این ستون پنجم مهمترین رکن دشمن برای انهدام ایران است.
امیرمحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما که انقدر به فکر کارکنان زحمت کش صنعت نفت هستید . انشالله که آقاب زنگنه در راستای پیشرفت علمی صنعت نفت همت بیشتری کنند
M
Iran, Islamic Republic of
وزیر بارها در جلسات متعدد با صراحت عدم نیاز خود و وزارت نفت را به امور پژوهش اعلام نمودند
Iran, Islamic Republic of
مدت زمان مديدي است كه وزير نفت كارهاي عاري از منطق و در تضاد با منافع نظام انجام مي دهد و با سياسي كاري فراوان از پاسخگويي به مجلس هم طفره مي رود. اميد است مجلس جديد به بررسي دقيق عملكرد وزير محترم بپردازد تا تمامي زواياي پنهان اقدامات ايشان مشخص شود.
MA
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از میز نفت بخاطر چاپ صحبتهایی که حدود 9 ماه در دل ما مانده بود
امیدوارم مسئولین دلسوز در وزارت نفت به مشکلات پیش آمده هرچه سریعتر رسیدگی کنند و به شایعاتی با عناوین " حقوقهای فوق نجومی " که هیچ پایه و اساسی ندارد و کذب محض است توجه ننمایند.
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا گوش شنوايي نيست و متاسفانه ضربه بزرگي از اين بابت به صنعت نفت خواهد خورد
محمد
United States
یک نکته جالب. آقای "دکتر" مینو که امروز دشمن هیات علمی صنعت نفت شده و تلاش می کند با تفسیر به رای، و فشار از پشت پرده به هیات امنای مراکز آموزشی و پژوهشی صنعت نفت، حقوق و مزایای آنان را مطابق وزارت علوم کند، خودش روزی متقاضی هیات علمی شدن در یکی از همین مراکز بوده. لابد چون بخاطر ضعف علمی موفق نشده، باید بریدن پای قد بلندترها همه هم قد ایشان شوند.
آقای محمد زاده هم که پژوهش صنعت نقت به او سپرده شده، از راه آهن انتخاب شده تا قطار پژوهش صنعت نفت را با دقت از ریل خارج کند.
Iran, Islamic Republic of
وزير نفت بايد هر چه سريعتر استيضاح و بركنار شود. متاسفانه ايشان به هيچ نهاد و سازماني پاسخگو نيست و با ديكتاتوري تمام وزارت خانه را ادازه ميكند. ايشان افراد كوچك را بر روي سمتهاي بزرگ گمارده تا با استفاده از عدم آگاهي و اطاعت محض ايشان مطامع خود را پيش ببرد. آيا واقعا مملكت اينقدر قحط الرجال دارد كه شخصي چون ايشان بايد 30 سال وزير باشد؟؟؟
کارمند وزارت نفت
Iran, Islamic Republic of
با سلام جهت متن وزینی که نشر داده شده آقای مهندس زنگنه آنقدر مشکلات برای این صنعت درست کرده که قابل توصیف نیست. قرار دادن سلیقه ای افراد غیر مرتبط یا بی تجربه در پست های کلیدی این وزارتخانه هدر داد بیت المال درقضایایی مانند کرسنت و کارت سوخت اعتقاد راسخ به خام فروشی اعتماد بیش از حد به اجانب همانگونه که استحضار دارید دختر و داماد ایشان به واسطه ایشان در خارج از کشور هستند و دختر ایشان با هزینه وزارت نفت در خارج از کشور ارشد گرفتند و جزو افرادی بودند که ایشان ادعا دارند در حوزه بالادستی با درایت ایشان آموزش دیده و به کشور باز نگشتند فکر کنید سپاه برای ساخت پالایشگاه اقدام نکرده بود چه بر سر این مملکت در این تحریم ها می آمد حالا هم تمام تلاش ایشان برای زدن ضربه نهایی به آموزش پژوهش و بهداشت و درمان در این صنعت است انشالله به زودی زود در محضر مقدس دلسوزان نظام و مردم بویژه کارکنان مظلوم صنعت نفت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.
سعید
Iran, Islamic Republic of
چقدر غم انگیز است که بزرگترین مرکز علمی در کشور و در منطقه اینطور باید برای زنده ماندن دست و پا بزند...
آفرین برشما پژوهشگران این مرکز که حاضر نشدید عقب بشینید... حاضر نشدید مقدمه انهدام باشید... افرین که در مقابل بی قانونی با همین قانونی که اجرایی نمیشود ایستادید... آفرین که تعلق خاطر خود را به پژوهشگاه به اثبات رساندید... با تمام مشکلات در کشور غریب بیش از ۹ ماه دندان روی جگر گذاشتید... صبر کردید؟ از راه های درست و قانونی وارد عمل شدید... نامه نوشتید و مشکل را عنوان کردید... و در این شرایط همچنان پشتیبان پژوهش هستید.
چرا که خوب میدانید زمانی مدیران میتوانند غیر قانونی عمل کنند که افراد در مقابلشان ظلم و عمل غیر قانونی را بپذیرند... و چقدر بد فهمیده آن مدیری که با اندیشه هایش هر چند نمیتواند مقاصد خود را به عمل رساند اما وقت... نیروی انسانی... سرمایه ملی... و وقت پژوهش افراد را به هدر میرسانند... درد ما این است که چرا نباید یک مدیر با این خسارات پاسخگو باشد؟؟؟؟
حمبد
Iran, Islamic Republic of
اکنون که در شرایط تحریم و غیاب شرکت های خارجی، پژوهشگاه صنعت نفت می رود تا بسیاری از فناوری های مورد نیاز صنعت عظیم نفت را بومی سازی کند و پروژه های صنعتی فعلی پژوهشگاه گواه این مدعاست، دست های پشت پرده که در ظاهر دم از حمایت از تولید داخل می زنند ولی عملا عاشق شرکت های خارجی هستند در حال سنگ اندازی و تعطیل کردن پژوهشگاه صنعت نفت هستند. مسئولین باید هر چه سریعتر به این مسئله ورود کنند و نگذارند این کوته فکران نقشه شوم خود را عملی نمایند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه لطفا توضیح بفرمایند در طی ۱۵ سال وزارت نفت چه اقداماتی برای تقویت بزرگترین مرکز پژوهشی منطقه با سابقه ۶۰ سال انجام دادند که نتیجه نگرفتند. آیا بعد از ۱۵ سال متوجه این نکته شدند که پژوهشگاه بی‌فایده است؟
تشرفی
Iran, Islamic Republic of
پژوهشگاه همچنان به حیات خود ادامه میدهد زیرا این مجموعه سرمایه ملی است و پر توان تر از قبل سعی بر رفع معضلات صنعت نفت دارد
کارمند نفت با درجه هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
در این دوران سرد و سخت اقتصادی و سیاسی کشور و با این‌ناسازگاری طبیعت و مسائل کرونایی، مدت یکسال است که وزیر و شاگردان و دوستان دست نشانده اش در پستهای نفتی، آشکارا در حال تیشه زدن به ریشه پژوهش و توسعه در صنعت نفت به مرکزیت پژوهشگاه صنعت نفت هستند و از آنجا که برای هر خرابکاری ای باید بهانه ای تراشید، آنها نیز گویا لجبازی بایکی از اساتید دانشگاه نفت که در شرف بازنشستگی بودند به دلیل شکایت و برنده شدن ایشان، حکم دیوان عدالت اداری مربوطه را دستاویز قرار داده اند و به صورت بی ربطی، حقوق مکتسبه پژوهشگاهیان را نشانه رفته  و بدون هیچ قانون و مصوبه ای بخشی از آنها را قطع کرده اند. در حالی که امروز در شرایط تحریم ظالمانه و در راستای خودکفایی، کشور بیش از پیش نیاز به پژوهش و توسعه دارد، وزیر، جوان تازه از راه رسیده اش به نام ...... و معاون از ...... را به جان پژوهشگر و به خصوص اعضای هیات علمی پژوهشگاه انداخته است تا دشمتی سالیان سال پنهان در بدنه نفت و خارج از آن را با پژوهش و توسعه و تمام نمادها و مراکز و بانی های پژوهش،  آشکارا به موفقیت برسانند و با بی انگیزه کردن به شدت  موذیانه کارمندان پژوهشی و نخبه نفت، موجبات کوچ بیشتر آنها به دیار غربت را ایجاد کنند تا مبادا در صنعت نفت بدست کارمندان نفت، کاتالیست تولید شود، مبادا میدان نفتی ای توسعه داده شود، مبادا دانش فنی واحد پالایشگاهی توسعه داده شود  و مبادا مشکلی از صنعت نفت حل شود. بلکه با پیچیدن نسخه پژوهش و توسعه در نفت، تمام این امورات توسط شرکتهای خارجی و خصوصی خود این دشمنان پژوهش و توسعه نفت صورت گیرد که در آنصورت، سود اقتصادی بالایی برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

آنها سالهاست که با کارمندان  پژوهشی نفت در پژوهشگاه بسان فرزند ناخوانده رفتار می کنند در حالی که هیچ ماموریت مشخص و هیچ بودجه مصوبی برای پژوهش به پژوهشگاه اختصاص نمی دهند و پژوهشگاه با شرکت در مناقصات در پروژه های داخل وزارتخانه و شرکتهای خصوصی به صنعت نفت و به مملکت خدمت می کند. با همه اینها آقایان با پخش اخبار کذب در بدنه نفت و بدگویی های جهت دار، پروژه بی انگیزه سازی پژوهشگر و دشمن سازی بیشتر با پژوهشگاه و بی ارزش کردن فعالیت آنها از طریق تریبونهای قدرتی که در دست دارند را به اجرا در میاورند آنقدر که با این کارها، وجود دشمن  پژوهش و توسعه در نفت را به وضوح  به اثبات رسانده اند.
اهمیت پژوهش و پژوهشگاه نفت را وقتی بیشتر متوجه می شویم که هزینه و حجم این دشمنی ها را با تعداد اندک (حدود ۵۰۰ نفر) پژوهشگر در برابر تعداد کل پرسنل رسمی نفت و بودجه نداشته پژوهشگاه را با کل ضرر و زیان های حاصل از سو مدیریت ها و سو اجرا پروژه های کلان نفتی و بخور و بخورهای این آقایان مقایسه بکنیم. و این یعنی پس پژوهشگاه کارهای بزرگی کرده است و یا حداقل مستعد انجام کارهای بزرگ هست و این چیزی نیست که این مافیان نفت را آرام بگذارد.   

اینجاست که حضور رسانه ای دلسوز چون‌میز نفت، قبل از زدن ضربه کاری به پژوهشگاه نفت و خروج نیروی انسانی نخبه و ارزشمند آن بسیار حیاتی است و نیاز است که حال بد پژوهشگاه نفت را به اهل آن برساند.
زرین پاشنه
چو پرده دار به شمشیر میزند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند
من هم طرفدار پژوهش و توسعه در نفت هستم
Iran, Islamic Republic of
یک عادت جالبی که شیخ الوزرا دارد اینست که همواره پدیده ها و افکار زشتی که در نفت به اجرا در میاورد نه تنها پنهان نمی کند بلکه با صدای بلند آنها را فریاد میزند. از جمله این زشتیها افتخار به خام فروشی، استخدام آشنایان و دوستان و نمایندگان‌ مجلس و نفرت از پژوهش و پژوهشگر می باشد. غافل از اینکه اگر بر فرض بتواند از دست قانون بشر بگریزد، پژواک این فریاد دامنش را می گیرد و این رسم‌ زیبا و گریز ناپذیر روزگار است !!!!
همکار
Iran, Islamic Republic of
آقای مهدس زنگنه بیش از 20 سال وزیر نفت بوده و از پایه گذاران پژوهشگاه صنعت نفت ، دانشگاه نفت و موسسه مطالعات انرژی به شکل امروزی بوده است. اگر این موسسات درست عمل نکرده و در امر پژوهش موفق نبوده اند ضعف و سوء مدیریت خودشان مهمترین عامل بوده است. ایشان بهتر بود قبل از هجمه و قطع امتیازات اعضای هیات علمی این موسسات بطور نمونه با مدیران قبلی پژوهشگاه و استخوان خورده شده های صنعت نفت همچون دکتر امام زاده و یا مهندس بهشتیان مشورت می نمود با خود اعضای هیات علمی این مراکز گفتگو می کرد و تصمیمات لازم اتخاذ می فرمود . برای اعضای هیات علمی این سرمایه های ملی با 15 تا 25 سابقه در صنعت نفت کشور مهاجرت به خارج از کشور کار شاقی نیست اما انهدام بزرگترین مرکز تحقیقاتی نفت در منطقه و خاورمیانه برای کشور عزیزمان بازخورد خوبی نخواهد داشت. تحقیق و پژوهش در صنعت نفت مستلزم برقراری محیطی امن و به دور از دقدقه های شغلی است در غیر اینصورت انتقال محققین و پژوهشگران به از این وزارتخانه به آن وزارتخانه مشکلی را حل نخواهد کرد. ...
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و درود به شما عزیزان که با انتشار مطالب روشنگرانه، مردم را در جریان تحولات قرار می دهید. پژوهشگاه صنعت نفت خاری است در چشم خیلی از کسانی که منافع شخصی خود را به منافع کشور ترجیع می دهند. کسانی که از آسیب رساندن به پژوهشگاه خوشحال خواهند شد عبارتند۱- از شرکت ها و ارائه دهندهای دانش فنی خارجی که پژوهشگاه رقیب آنها می باشد.۲- پژوهشگاه صنعت نفت یکی از معدود مراکزی است که مورد اعتماد گمرک کشور جهت مبارزه با قاچاق کالا و خصوصا سوخت می باشد که همواره با داشتن نیروهای متخصص و پاکدست سد راه قاچاق بوده و در احقاق حق برای منافع ملی و یا جلوگیری از دست رفتن حقوق صادرکنندگان بخش خصوصی درستکار گام برداشته است و از اینرو وجود چنین مرکز معتبری را بر نمی تابند
دوستان عزیزی که در وزارت نفت در دام نفوذی ها افتاده‌اید. امیدوارم که نادانسته به این راه قدم برداشته باشید. قدری تفکر کنید که کارهای شما جز تیشه زدن به ریشه درختی نیست که امروزه نماد تفکر و خودباوری و غرور ملی همه مردمان خوب کشورمان ایران شده است.
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه دز طی دورا وزارتشان بدرستی اثبات نمودند که وزیر مناسبی برای یک کشور جهان سومی هستند. بخاطر اینکه به نحو بسیار مناسبی نیروی متخصص صنعت نفت را تضعیف کردند و با عدم حمایت از طرح حای پژوهشی و تحقیقاتی عملا راه توسعه و کسب دانش فنی را در صنغت نفت مسدود کردند (ویژگی بارز یک کشور جهان سومی). حتی پا را از این ها هم فراتر گذاشته و عزمشان را جزم کرده اند تا نیروهای متخصص و نخبه ای که سالیان متمادی در صنعت نفت خدمت کرده اند مجبور به ترک مراکز تحقیقاتی و استخدام در شرکتهای خارجی شوند.
علی مهاجری
Iran, Islamic Republic of
عدم اعتقاد زنگنه به موضوع پژوهش و سپردن مسئولیت بخش مهندسی و پژوهش به شخصی که سابقه ای در صنعت نفت نداشته و با تاریخچه و خدمات ارزنده پژوهشگاه صنعت نفت آشنا نیست، سر منشاء مشکلات ایجاد شده است.
جناب آقای زنگنه: بخش اعظمی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت در دهه هشتاد در طرح جذب نخبگان دانشگاه های برتر کشور وارد پژوهشگاه شده و مشغول خدمت هستند، آیا جذب این نخبگان اشتباه بوده است یا شما توان مدیریت و استفاده بهینه از این نیروی عظیم را ندارید؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
چندی است جریانهای انحرافی تحت عناوین مختلف قصد نفوذ در برخی ارگانهای کلیدی میهن اسلامی و تضعیف آنها را دارند و رهبر معظم انقلاب بارها در این خصوص احساس خطر نموده و تذکرات مکرر به مسئولین داده اند. اکنون شاهد ظهور این پدیده خطرناک در صنعت عظیم نفت هستیم که با تمام توان در صدد ایجاد وابستگی به قدرتهای بزرگ نفتی هستند و در گام نخست ایجاد یاس و ناامیدی در نیروهای دلسوز و متخصص و از سوی دیگر نابودی پژوهش و تحقیقات را هدف خود قرار داده اند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اقدامات آقای زنگنه در فروپاشاندن پژوهشگاه بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب در جهت توجه به مراکز علمی و پژوهشی و تیروهای نخبه کشور است . بنده مطمئم هرگز به این خواسته خود نخواهد رسید و این اقدامات در نهایت ضرر خود وی تمام خواهد شد.
همكار پژوهشگاه نفت
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان از میز نفت که به این موضوع مهم مرور کرده و این فرصت را فراهم نموده تا همکاران صنعت نفت و دانشگاهی نظرات خود را اعلام فرمایند.
به عنوان یکی از کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت عرض می کنم که بسیاری از همکاران در پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت از رتبه های برتر کنکور و فارغ التحصیلان برتر بهترین دانشگاه های داخل و خارج از کشور می باشند که همچون بسیاری از همکاران صنعت نفت امکان رفتن به دانشگاه ها و شرکت های خارجی و یا عدم بازگشت به کشور برایشان به سهولت فراهم بوده است اما علاقه به خدمت در مراکز تحقیقاتی کشور خود را با شرایطی که برای آینده کاری متصور دیده اند انتخاب نموده و در این مرکز مشغول به خدمت شده اند. اکثر این عزیزان با سابقه بالای 15 سال و با سوابق علمی-پژوهشی و اجرای پروژه های بزرگ صنعتی هستند که متاسفانه به ناگاه آینده کاریشان متاثر از تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی افرادی جوان و بی تجربه قرار گرفته است. بدیهی است که نقصان و کمبودهایی در این مجموعه نیز مانند بسیاری از مجموعه های دیگر وجود دارد که قابل آسیب شناسی و اصلاح است نه اینکه با پاک کردن صورت مسئله، مقدمات نابودی مجموعه ای عظیم با این همه نیروی متخصص، تجربه و تجهیزات فراهم کنیم.
سیاستگذاری صحیح مدیران کلان صنعت نفت می تواند باعث خفظ نیروی انسانی متخصص این مجموعه و افزایش کارآیی و اثربخشی آن در اجرای هرچه بیشتر پروژه های صنعت نفت گردد. هنر مدیریت ایجاد بستر مناسب برای استفاده از این ظرفیت هاست نه نابودی آن.
Iran, Islamic Republic of
نحوه عملکرد وزارت نفت در رابطه با واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی درون مجموعه وزارت نفت باعث یاس و ناامیدی پزوهشگران شده و به این ترتیب فاتحه پزوهش در این زمینه خوانده شده و این مسئله در تضاد با ایجاد
بی نیازی و خودکفایی در این صنعت می شود وقتی به نیروی انسانی که بزرگترین سرمایه می باشد اهمیتی نمی دهید چطور توقع پیشرفت و خودکفایی وجود دارد
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
ما چوب علمی - تحقیقاتی بودنمان را می خوریم.
ما اصول بازارهای سیاه و مافیایی را نمیدانیم!!
ما باید پوست علمی تحقیقاتی مان را بیاندازیم و ما هم بگوییم : خودکفایی یعنی چه ؟ بومی سازی یعنی چه؟!
ما هم ای کاش می رفتیم از این محیط علمی دور می شدیم و می رفتیم تو بازار بورس سرمایه گداری می کردیم پولمان را یک شبه ده برابر می کردیم. شاید هم اگر سر از این محیط پژوهشی خراب شده در نیاورده بودیم! می رفتیم با رانت بازی با بزرگان! زمینی میخریدیم که فرداش موقعیت تجاریش ده برابر رشد کنه و برجسازی می کردیم تا ابن پول لامصب بیست برابر بشه!
جناب وزیر ! روی سخنم با شماست. من نه پرچمدار هیات علمی ام نه طرفدار منافع خودم. شما دارید چه بلایی سر مراکز علمی پزوهشی نفت می آورید؟
شمایی که بر مسند وزارت نفت نشسته اید! آگاه هستید تا تحقیق و پژوهش بنیادی و بومی نباشد ، ا تولیدی بومی در کار نخواهد بود ، چه برسد به رونق و جهش آن.
جناب وزیر اگر عرق ملی دارید ، بیانات رهبر معطم را عمل مینمایید و اگر ذره ای خاک پزوهش را در آزمایشگاه ها و پیلوت های تحقیقاتی خورده اید ، باید آگاه باشید یک پژوهشگاه یا مرکز علمی مثل دانشگاه نفت همینطوری یک شبه به وجود نیامده است. به وجود آوردن اینها شهامت ، اراده و انگیره و عزم ملی میخواهد و بسیار زمانبر. وگرنه ویران کردن بسیار آسانتر و یک شبه!! چرا بچه های نخبه این مملکت اسلامی عزیز باید قربانی سیاست بازی ها و ندانم کاری زیردستان بی دغدغه و ناوارد شما شده و بتدریج انگیزه و شوق پژوهش در امر خطیر خودکفایی و بومی سازی مواد استراتژیک و تولید بدون واردات بی رویه را از دست بدهند؟
شعری انقلابی داشتیم : کجایید ای شهیدان خدایی؟ چون با شهامت در راه دین و خدا و کشور عزیز جنگیدند و رفتند. حال باید بگوییم : کجایید ای مدیران خدایی؟! کجایند مدیران با شهامت و مدبر که عمرشان را برای اعتلای محیط پزوهشی نهادند و دلسوز بودند.
کارمند نفت
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشید و دست مریزاد
چرا کامتهای ما را منتشر نمی کنید؟؟؟
داوود محمدی
Iran, Islamic Republic of
اینهمه تو این سال ها از منابع ملی خرج پژوهشگاه کردن هیچی ازش بیرون نیومده
براتون کاخ ساختن تو منطقه خوش آب و هوا با بهترین امکانات مدرن
دوستان پژوهشگاهی! اصلا وزارت نفت هیئت علمی میخاد چیکار ؟_ در شرایطی که خود نفت فروش نمیره و سودی برای کشور نداره درست نیست انقدر خرج یه مرکز پرهزینه به اسم پژوهشگاه بشه_ تا همینجاش هم نباید میشد_ چرا کارکنان شرکت نفت و گاز باید تو ساختمونای قدیمی باشن و شما بدون آورده برای کشور تو قصر زندگی کنید؟
علی
Iran, Islamic Republic of
باید تاسف خورد برای انسانهایی اینچنینی که البته روزی مدیر این کشور خواهند شد.. باعث تاسف است. شما هم میتوانید با داشتن رزومه علمی خوب خیلی راحت به این مرکز انتقال پیدا کنید. شاید هم رزومه خوبی ندارید؟؟!!!‌بهتر است اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
ولى
Iran, Islamic Republic of
سلام مطالب بسيارارزشمندى رابيان كردنداحسنت بايدهمه عملكردوزيرنفت وهمفكرانش رانقدكنندادم شك ميكنه علاقه اى به ابادانى وتوسعه كشورداشته باشندمتاسفانه خصوصى سازى بى مطالعه وغارتگرانه باعث بدبختى دولت وملت شده وميشه بايدرهبرى وقوه قضاييه دخالت كنندومانع فشاربيشتربه مردم شوندوازعاقبت اين سياست هاى ويرانگرتهديدكننده امنيت ملى اقتصادى اجتماعى نابودكننده انقلاب وكشورپرهيزكنند
Iran, Islamic Republic of
كاش كمي از تعصبتان كم ميكرديد و نظرات كاركنان غير هيِت علمي پژوهشگاه را هم منتشر ميكرديد . هر چي باشه از غريبه ها بيشتر در جريان اخبار اين مجموعه هستيم