۰
آینده نامشخص صنعت نفت آمریکا

حیات شیل نفت چه می‌شود؟

صنعت نفت شیل آمریکا به شدت از بحران آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت در بازار جهانی آسیب دیده و بسیاری از کارشناسان نسبت به توانمندی این صنعت برای بازگشت دوباره به دوران طلایی خود با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند.
حیات شیل نفت چه می‌شود؟
به گزارش میز نفت،راشاتودی نوشت:

صنعت نفت شیل آمریکا از یک سو به خاطر شیوع ویروس کرونا از محل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا که به کاهش شدید تقاضای نفت در بازار جهانی منجر شد و از سوی دیگر به خاطر سقوط قیمت نفت در بازار جهانی در پی بالا گرفتن اختلاف بین کشورهای نفتی به شدت آسیب دیده است.

اگر چه برخی کارشناسان از احتمال بهبود اوضاع شرکت‌های فعالی در این صنعت سخن می‌گویند اما برخی دیگر از کارشناسان نیز نسبت به آینده صنعت نفت در آمریکا بسیار بدبین هستند.

پایین بودن تقاضا برای نفت در بازار جهانی، موج گسترده ورشکست شدن شرکت‌های نفت شیل، کوله‌باری از بدهی‌های پرداخت نشده و عدم همکاری بانک‌ها و سرمایه‌گذاران عواملی هستند که آینده صنعت نفت آمریکا را در شرایط کنونی در برابر چشم‌اندازی تاریک قرار داده‌اند.

البته برخی کارشناسان خوشبین هستند و پیش‌بینی می‌کنند که تولید نفت آمریکا طی 5 سال آینده به دوران پیش از کرونا باز خواهد گشت اما سؤال اینجاست که آیا واقعاً این اتفاق رخ خواهد داد؟

از ماه مارس سال گذشته و به لطف شیوع ویروس کرونا که بخش قابل توجهی از تقاضا را از بین برد در کنار جنگ بر سر قیمت نفت بین تولیدکنندگان، تولید نفت شیل در آمریکا 2.6 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

بسیاری از مؤسسات  و شرکت‌ها نظیر مورگان استندلی، ریستاد انرژی، وود مکنزی و IHF مارکت معتقدند که بعید به نظر می‌رسد که طی سال جاری یا سال آینده میلادی شاهد رشد دوباره تولید نفت آمریکا باشیم. در صورتی که پیش‌بینی این مؤسسات درست از آب در بیاید تا سال 2023 تولید نفت آمریکا دوباره به رقم 12 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، اما همه کارشناسان با این نگاه موافق نیستند.

آرتور برمان کارشناس باسابقه نفتی، معتقد است:‌ سلطه آمریکا در حوزه انرژی مُرده است.

وی پیش‌بینی می‌کند: طی 12 ماه آینده شاهد سقوط 50 درصدی تولید نفت آمریکا خواهیم بود که دلیل آن نه پایین بودن قیمت نفت بلکه بالا رفتن تعداد دکل‌های حفاری است که غیرفعال شده‌اند.

وی طی مقاله‌ای نوشت: تعداد دکل‌های نفت شیل آمریکا طی سال جاری 69 درصد کاهش یافته و از 539 دکل به 165 دکل رسیده است.

برمان گفت: سال آینده در همین موقع تولید نفت شیل آمریکا 50 درصد پایین‌تر خواهد بود بنابر این تا اواسط سال 2021 تولید نفت شیل در آمریکا به کمتر از 8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی‌ در پاسخ به این سؤال که اگر از همین حالا تعداد دکل‌های نفتی آمریکا افزایش یابد، شرایط تغییر می‌کند؟ گفت: به خاطر فاصله بین زمان حفاری و زمان آغاز تولید تغییر چندانی را شاهد نخواهیم بود.

حتی اگر سیاستگذاران نفت شیل آمریکایی تصمیم بگیرند دکل‌های نفتی را فعال کنند، باید پول داشته باشند که بتوانند به شرکت‌های مجری پرداخت کنند. از طرف دیگر آنها باید مطمئن باشند که می‌توانند نفت استخراج شده را با قیمتی که صرفه اقتصادی دارد به فروش برسانند.

به گفته برمان اما هیچکدام از این دو شرط هم اکنون فراهم نیست.

دست شرکت‌های نفت شیل آمریکایی از نظر تأمین نقدینگی بسیار تنگ است که البته این مسأله از ابتدای انقلاب در صنعت نفت شیل آمریکا وجود داشته است.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط مؤسسه دیلویت شرکت‌های نفت شیل آمریکایی بدون اینکه سود کنند تا کنون 300 میلیارد دلار مجموعاً هزینه کرده‌اند. 15 سال گذشته هم 450 میلیارد دلار در صنعت نفت شیل آمریکا سرمایه‌گذاری شده است و تنها حرفی که این صنعت در حال حاضر برای گفتن دارد حجم تولید بالا بود که آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بدل کرد و باعث شد تا جهان درگیر مازاد عرضه نفت شود که حالا همین مسأله هم در حال آسیب زدن جدی به صنعت نفت آمریکا است.

در عین حال بانک‌ها هم از ارائه کمک‌های مالی دلسرد شده‌اند. یکی از دلایل آن سقوط قیمت نفت در بازار جهانی است و از سوی دیگر سوددهی چاه‌های نفتی نیز کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.

سومین عامل سرد شدن بانک‌ها این است که هزینه تولید نفت شیل آمریکا بالاست. بنابر این بانک‌ها در آمریکا در حال پایین آوردن خط اعتباری هستند که به این صنعت تخصیص داده بودند.

ارزیابی دو مؤسسه مودیز و جی‌پی‌مورگان نشان می‌دهد که وام‌های ارائه شده از سوی بانک‌ها به شرکت‌های نفتی معادل 30 درصد کاهش یافته که این به معنی کاهش دسترسی صنعت نفت شیل آمریکا به میلیاردها دلار منابع مالی است.

از طرف دیگر وام‌هایی که پیش‌تر به شرکت‌های نفت شیل آمریکا پرداخت شده بود،‌در حال نزدیک شدن به موعد بازپرداخت است و این شرکت‌ها باید طی چند سال آینده میلیاردها دلار وام دریافتی خود را تسویه کنند، البته ورود پول به صنعت نفت شیل آمریکا قطع نشده اما مشکل اینجاست که بنا به ادعای وود مکنزی شرکت‌‌های نفت شیل به جای آنکه از این پول برای افزایش تولید استفاده کنند به سمت استفاده از آن برای بازپرداخت وام‌های خود و یا مهلت گرفتن برای سررسید وام‌ها استفاده کرده‌اند.

* آیا صنعت نفت شیل آمریکا می‌تواند نجات پیدا کند؟

ممکن است منابع موجود به صنعت نفت شیل آمریکا کمک کند تا از بحران پیش آمده عبور کند. آخرین باری که عربستان تلاش کرد تا با عرضه سنگین نفت به بازار جهانی قیمت را کاهش دهد، بسیاری از شرکت‌های نفت شیل ورشکست شدند اما این مسأله یک نتیجه دیگر هم داشت و آن این بود که شرکت‌های آمریکایی توانستند هزینه تولید خود را کاهش دهند.

در بحران قبلی افزایش تقاضا به شرکت‌های نفت شیل آمریکا کمک کرد اما حالا آنها برای نجات خود به تسریع عرضه نفت به بازار جهانی نیاز دارند. حال سؤال اینجاست که آیا تا پیش از ورشکست شدن صنعت نفت شیل آمریکا شاهد شکل گرفتن کسری عرضه نفت به بازار جهانی خواهیم بود؟ بنا به ارزیابی مؤسسه جی‌پی‌مورگان این اتفاق رخ می‌‌دهد و در سال 2022 به خاطر رشد بیشتر تقاضا نیست به عرضه قیمت نفت برنت به 60 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت و این قیمت شرکت‌های نفت شیل را به سمت حفاری چاه‌ها سوق می‌دهد و این روند تا سال 2025 و رسیدن نفت برنت به 100 دلار در هر بشکه ادامه خواهد یافت و ممکن است شاهد بازگشت دوباره دوران طلایی به صنعت نفت شیل آمریکا باشیم.

اما نباید فراموش کرد که روسیه و کشورهای نفتی خاورمیانه نسبت به اوضاع صنعت نفت شیل آمریکا و قیمت سر به سر تولید آنها آگاه هستند و ممکن است شرایط کاملاً متفاوتی را رقم بزنند. اقدام این کشورها ممکن است روند بهبود اوضاع بسیار کندتر از آن چیزی که امید می‌رفت طی شود.

به لطف شیوع ویروس کرونا و تأثیر مخرب بر تقاضای نفت در بازار جهانی روند رشد تقاضا بسیار زودتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد به پایان خود رسید. با این حال اما شرکت‌های نفت شیل آمریکایی و مدیران آنها امیدوار هستند تا در آینده بازار شرایط بهتری را داشته باشد. اگر چه ممکن است در واقعیت هم اوضاع این صنعت بهبود یابد اما ممکن است این بهبودی بسیار کمرنگ‌تر از آن چیزی که انتظار می‌رفت، باشد.

منبع: فارس
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 27866
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *